پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
تیتر20 بررسی می کند؛
داخلی سازی برخی قطعات، بهبود روند تامین از خارج، تعامل با قطعه سازان داخلی و همچنین بالا بردن سرعت تجاری سازی محصولات ناقص، از جمله اقداماتی به شمار می روند که ایران خودرویی ها با تکیه بر آنها، معوقات خود را کاهش دادند.
کد خبر: ۴۷۹۲۱
ایران خودرو در آستانه عبور از معوقات
تیتر20 - تعهدات معوق همواره یکی از دغدغه های اصلی خودروسازان در این سال ها به خصوص دوران تحریم بوده که بارها مورد گله و شکایت مشتریان قرار گرفته است. در بین خودروسازان بزرگ کشور، ایران خودرو نیز از کوه معوقات بی نصیب نبوده و به دلایلی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، چند صد هزار دستگاه محصول معوق را به ویژه طی دو سال و نیم گذشته در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

این البته در حالی است که با برنامه ریزی های صورت گرفته، قرار است تعهدات معوق آبی های جاده مخصوص تا پایان سال به صفر برسد، اتفاقی که نیاز به بهبود نقدینگی و رشد تولید و تجاری سازی محصولات ناقص دارد.

اینکه چه شد ایران خودرو در گرداب معوقات افتاد، بیش از هر مسئله دیگری به تحریم و خروج شرکای خارجی مربوط می شود. پس از نقض توافق هسته ای و برجام توسط آمریکا در بهار 97 و تحریم صنعت خودرو در تابستان همان سال، دو اتفاق تلخ برای ایران خودرو رخ داد که یکی از تبعات آنها، انباشت تعهدات این شرکت بود. 

اتفاق نخست، خروج شرکای خارجی ایران خودرو بود و دیگری، مختل شدن تامین قطعات از خارج. پس از رسمی شدن تحریم خودروسازی در مرداد 97، پژو، رنو، سوزوکی و دانگ فنگ که با ایران خودرو همکاری داشته و محصولات شان را در خطوط تولید این شرکت مونتاژ می کردند، چمدان هایشان را بستند و رفتند.

 این اتفاق در حالی رخ داد که ایران خودرو تعداد زیادی از محصولات این شرکت ها را پیش فروش و صدها هزار تعهد برای خود ایجاد کرده بود. در کنار این مسئله، مختل شدن تامین قطعات از خارج نیز سبب شد تولید محصولات داخلی به مشکل خورده و افتی شدید را تجربه کند. حالا ایران خودرو مانده بود و کوهی از تعهدات معوق که باید پاسخ مشتریان شان را می داد. از همین رو ایران خودرویی تصمیم گرفتند با استفاده از چند روش، تعهدات معوق خود را طی دوران تحریم به شدت کاهش دهند.

 آن طور که فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو چندی پیش عنوان کرد، این شرکت فقط در سال گذشته حدود 200 هزار دستگاه تعهد معوق داشته است. بیشتر این تعهدات ناشی از خروج شرکای خارجی و کمبود قطعات و در نتیجه توقف یا افت تولید محصولات بود، بنابراین یکی از روش هایی که ایران خودرو برای کاهش تعهدات معوق لحاظ کرد، طرح جایگزینی و انصراف بود. در این طرح، ثبت نام کنندگان محصولات معوق می توانستند یا انصراف داده و یا خودروهای جایگزین تحویل بگیرند.

 در واقع ایران خودرو ابتدا تمرکز خود را روی رفع تعهدات مربوط به محصولات مونتاژی گذاشت و با کاهش آنها، به سراغ باقی معوقات رفت. ایران خودرو توانست با عبور از شوک های ابتدایی تحریم، تولید خود را نیز بهبود بخشیده و در نتیجه سرعت تحویل تعهدات معوق به خصوص محصولات داخلی را بالا ببرد. 

داخلی سازی برخی قطعات، بهبود روند تامین از خارج، تعامل با قطعه سازان داخلی و همچنین بالا بردن سرعت تجاری سازی محصولات ناقص، از جمله اقداماتی به شمار می روند که ایران خودرویی ها با تکیه بر آنها، معوقات خود را کاهش دادند. به گفته مدیرعامل ایران خودرو، با توجه به سرعت گرفتن آهنگ تولید، تعهدات معوق این شرکت حالا به 18 هزار دستگاه (یک یازدهم معوقات سال گذشته)  رسیده است. 

ایران خودرو توانسته از ابتدای آذر امسال با رشد 30 درصدی تولید، تیراژ روزانه اش را به دو هزار و 400 دستگاه برساند و روزی حدودا هزار و 900 دستگاه محصول ناقص را نیز تجاری سازی کند. از همین رو انتظار می رود تعهدات معوق ایران خودرو تا پایان سال به صفر برسد، این وعده ای است که مقیمی داده و اگر ضرباهنگ تولید مناسب باشد، تحقق آن محتمل خواهد بود.
ارسال نظرات
موضوعات روز