يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
تیتر20 بررسی می کند؛
یکی ازمهمترین عوامل موفقیت یک فروشگاه زنجیره ای موقعیت مکانی آن است ، موقعیت مکانی فروشگاه زنجیره ای یک عامل حیاتی دربخش مصرف کنندگان فروشگاهی به حساب می آید و این عامل یک مزیت رقابتی بادوام و با ثبات است که توسط رقبا قابل کپی برداری نیست.
کد خبر: ۴۷۹۲۴
فروشگاه های زنجیره ای و ضرورت جانمایی صحیح شعب/ چرا برخی از فروشگاه ها در سراسر کشور تعطیل می شوند؟
تیتر20 - دامنه اهمیت و درک نقش فروشگاه های زنجیره ای درتوسعه اقتصاد کشور و همچنین تاثیر آن در تولید با محوریت مصرف کننده  چند سالی است که  اهمیت و جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.

هر چند سابقه فروشگاه های زنجیره ای در ایران به دهه 40 بازمی گردد اما با تغییر نگرش ها در جوامع مختلف و دریافت نقش موثر وبسیار مهم مصرف کننده این فعالیت اقتصادی نیز با رویکردی جدید مسیر خود را می پیماید . 

از سوی دیگر افزایش تولید و همچنین تاثیر این فروشگاه ها در فروش مستقیم در کنار دریافت نیاز مصرف کننده و آنچه باعث رضایت آنان می شود نیز موجب شده است که علاوه بر احیای برندهای قدیمی این عرصه با تفکری جدید با رشد و پیدایش نام ونشان های جدید نیز در این بخش به وجود بیایند. 

این برندهای  قدیمی و جدید هر کدام با اتخاذ استراتژی و رویکردی متفاوت پا به عرصه رقابت گذاشته و هر کدام درصدد هستند که علاوه بر افزایش ضریب نفوذ در جامعه مصرف ،سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص بدهند.

به همین دلیل است که در حال حاضر با انواع و اقسام تبلیغات محیطی ، رادیویی ،رسانه ای و تلویزیونی در این بخش مواجه هستیم و هر کدام سعی می کنند با ارائه جوایز و حتی تخفیفات مستمر و بسیار بالا نظر مخاطبان را به خود جلب کرده و آنان را به مشتریان دایم خود تبدیل کنند.

به همین علت است که آنها استراتژی متنوع و جذابی را برای وفادار سازی مشتری انتخاب کرده و سعی می کنند که علاوه بر ساختن جایگاه ویژه در اذهان مشتریان ،آنان را همواره از خود راضی نگه دارند.

به همین دلیل است که تلاش می کنند که از مجموعه عوامل برای گسترده تر کردن فعالیت خود استفاده کنند.یکی از این راه ها و استراتژی ها افزایش تعداد شعب در مناطق مختلف است که نقش ویژه ای در اصلی ترین رویکرد این فروشگاه ها یعنی همان وفادار سازی مشتری ایفا می کند.

به باور کارشناسان صنعت خرده فروشی " یکی ازمهمترین عوامل موفقیت یک فروشگاه زنجیره ای موقعیت مکانی آن است ، موقیعت مکانی فروشگاه زنجیره ای یک عامل حیاتی دربخش مصرف کنندگان فروشگاهی به حساب می آید و این عامل یک مزیت رقابتی بادوام و با ثبات است که توسط رقبا قابل کپی برداری نیست.

در واقع یک فروشگاه زنجیره ای قادر است وفاداری مشتری را به وسیله ایجاد و توسعه تصویری مطلوب از فروشگاه زنجیره ای در ذهن او تقویت و استحکام بخشد که این عمل از طریق ( ارائه خدمات ویژه – طراحی زیبا -  نحوه فعالیت های اجرایی  و نحوه برخورد پرسنل) امکان پذیراست.

در واقع موقعیت و جایگاه فروشگاه زنجیره ای که در ذهن مشتری قراردارد ، دارای ارزش است و یک عامل حیاتی و موثر محسوب می شود  نه آن تصوری که یک مدیر فروشگاه زنجیره ای از واحد خود دارد . بنابراین فروشگاه ها باید بدانند که چه تصوری درذهن مشتری نسبت به فروشگاه زنجیره ای وجود دارد و آیا فروشگاه زنجیره ای با خواسته های او هماهنگ و سازگار است."

به نظر می رسد که به همین دلیل است که اکثر فروشگاه ها علاوه بر مکان یابی صحیح و اصولی سعی می کنند که خدمات مناسب و ویژه ای را نیز به مشتریان ارائه کنند. چرا که بسیاری از کارشناسان این عرصه معتقد هستند که موقعیت مکانی یکی از اصلی ترین مولفه های ماندگاری یک برند به شمار می رود و می تواند نقش بسیار ویژه و مهمی را در نقش بستن نام ونشان تجاری در ذهن مشتریان داشته باشد.

به بیان دیگر انتخاب یک مکان باید بر اساس تمام عوامل شکل بگیرد. البته در این میان نباید تنها از دیدگاه اقتصادی و سازمانی به انتخاب موقیعت مکانی فروشگاه های زنجیره ای نگاه کرد. بلکه باید تمام عواملی که می تواند باعث سهولت دسترسی باشد را مد نظر قرارداد؛عواملی مانند دسترسی سریع با کمترین اتلاف زمانی ،دارا بودن پارکینگ یا دسترسی به جای پارک خودرو که در شهرهای بزرگ به یکی از اصلی ترین معضلات بدل شده تنها بخشی از این مولفه ها برای پایداری وماندگاری یک برند هستند.

در واقع مکان و موقعیت جغرافیایی فروشگاه های زنجیره ای می تواند در کنار سایر عوامل از جمله طراحی داخلی ،فضا و چیدمان ،پرسنل ،عدم کسری موجودی ، پرسنل آموزش دیده نقش بسیار پراهمیت و بالایی ایفا کند تا آن نام و نشان تجاری تبدیل به تنها انتخاب و یا انتخاب اول مشتریان باشد. اما همانقدر که ایجاد وافزایش شعب در توسعه برندهای فعال این عرصه مهم وموثر است عدم انتخاب دقیق بدون در نظر گرفتن شرایط اصولی و اساسی می تواند ضربه ای بر پیکره آن برند وارد کند.

در واقع این انتخاب از نوع شمشیر دو لب است که می تواند باعث شکل گیری و نقش بستن ذهنیت منفی در طیف استفاده کنندگان از این فروشگاه ها شود.

مجتمع سیمرغ ؛ فروشگاه رفاه ، یک انتخاب اشتباه ؟
به نظر می رسد که افزایش رقابت فروشگاه های زنجیره ای و نیاز به توسعه شعب بیشتر موجب شده است که برخی از عوامل برای این انتخاب مغفول بماند و یا چندان اهمیتی به آن داده نشود.

به همین خاطر هر از گاهی خبر تعطیلی برخی شعب فروشگاه های زنجیره ای یا دست به دست شدن فروشگاه ها بین شرکت ها به گوش می رسد.
 
به عنوان نمونه اوایل مرداد ماه سال گذشته بود که خبرگزاری ها از افتتاح مجموعه سرای گردشگری سیمرغ محمودآباد مازندران با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مخابره کردند.در آن خبر ضمن اشاره به تاسیسات و امکانات این محل نام فروشگاه زنجیره ای رفاه نیز در خبر درج شده بود که نشان از خیز این برند قدیمی برای کسب سهم و نفوذ بیشتر در سایر شهرها به خصوص شهر های توریستی داشت.

اما به نظر می رسد به رغم تمام تلاش های این برند کهنه کار این هایپرمارکت نتوانسته است به خواسته های مدنظر مدیران ارشد برسد و عدم برآورد نیازها و دستاوردهای سازمانی باعث شد که در کمتر از یک سال اقدام به تعطیلی این واحد کنند آنهم در شرایطی که هزینه های هنگفت اعم از راه اندازی و تبلیغات صورت گرفته که چنین رویکردی در نهایت نتیجه ای به جز تغییر ذهنیت افراد در شهر های کوچک که پشتوانه مهمی برای شکست یا موفقیت یک برند در شهرستان ها هستند به همراه نخواهد داشت.

تعطیلی این واحد از فروشگاه زنجیره ای رفاه غیر از اینکه باید از منظر درون سازمانی بررسی و چرایی آن مشخص شود یک پیام نه چندان خوب را به مخاطبانش مخابره کرد؛عدم توانایی و مدیریت.

البته شاید در این میان عوامل بیرونی از جمله کاهش سفرها و متاثر شدن کسب وکارها از کرونا و شرایط به وجود آمده موثر باشد اما از سوی دیگر جایگزین شدن برند رقیب در آن مکان این فرضیه را اگر هم درست باشد زیر سوال خواهدبرد.

با این حال بازهم این اندیشه در ذهن شکل می گیرد که فروشگاه زنجیره ای هایپرمی نیز در همین شرایط اقدام به افتتتاح شعبه جدیدش در همان محل کرده است.در واقع شرایط جغرافیایی و جاذبه های گردشگری برای هر دو نام نشان یکسان است اما چه دلایلی موجب شده است که در شرایط عادی تر کشور از نظر اقتصادی (مردادماه سال 98،زمان افتتاح شعبه فروشگاه رفاه ) یک برند که نسبت به سال های فعالیتش از زیرساخت های محکم ومناسب تری برخوردار است نتواند به فعالیت خود ادامه دهد اما بر خلاف آن برندی به نسبت نو پا در همان مکان و در زمانی نامناسب تر نسبت به رقیب اقدام به آغاز فعالیت وافتتاح شعبه کند. 

ارسال نظرات
موضوعات روز