شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
تیتر20 بررسی می کند؛
امروز بخش معدن و صنایع معدنی کشور نیازمند بازوهای حمایتی است اما متاسفانه در برخی حوزه ها این حمایت پس از گذشت مدتی به مالکیت تبدیل شده است اتفاقی که در صورت ادامه می تواند برای بنگاه های کوچک و متوسط زنگ خطر باشد.
کد خبر: ۴۷۹۴۵
حمایت یا مالکیت بانک ها در حوزه معدن؟ / فولاد بناب چگونه فولادساز بزرگ بخش خصوصی شد؟
تیتر20 - در سال های اخیر بانک ها در بخش های بزرگ اقتصادی وارد سرمایه گذاری شده اند  تا در بحث تامین مالی که در شرایط تحریم از دغدغه های اصلی بشمار می آید، این نگرانی را برطرف کنند. یکی از بانک های فعال در بخش معدن و صنایع معدنی بانک گردشگری وابسته به گروه مالی گردشگری است. 

بانک گردشگری با حضور در بخش معدن و صنایع معدنی و اجرای پروژه فولادی سعی بر ایجاد ارزش افزوده در حوزه اقتصاد دارد. حال زمانی که یک مجموعه مالی پا در حوزه های اقتصادی مانند معدن می گذارد می تواند با آسودگی بیشتری اقدامات را به مرحله اجرا برساند. 

فولاد بناب یکی از زیرمجموعه های گروه مالی گردشگری است که توانسته در زمینه تولید شعار «جهش تولید» را نیز محقق کند. 

درواقع این مجموعه با در اختیار داشتن حمایت مالی توانسته به  بزرگترین تولیدکننده فولاد بخش خصوصی کشور تبدیل شود. 

حمایت های گروه مالی گردشگری و بانک گردشگری از مجتمع فولاد صنعت بناب در سال ۹۹ باعث شده تا  برای برنامه طرح های توسعه و اصلاح ساختار مجتمع، شرایط مطلوبی فراهم شده و روند تولید و صادرات مسیر صعودی طی می کند.

برای سال جاری، تولید ۷۶۰ هزار تن نورد و ۴۳۶ هزار تن ذوب برنامه ریزی شده است این در حالی است که در نیمه نخست سال جاری نیز رشد ۴۰ درصدی تولید و ۳۰ درصدی صادرات انجام شده است. 

مجتمع فولاد صنعت بناب یکی از شرکت های فولادی زیرمجموعه هلدینگ گروه مالی گردشگری با دو واحد ذوب و ریخته گری و خطوط متعدد نورد است که محصولاتی اعم از شمش فولادی، میلگرد آجدار ساختمانی از سایز ۸ تا ۳۲ در گریدهای مختلف، تیرآهن و نبشی تولید می کند.

اما آیا در صورت عدم چنین حمایتی فولاد بناب می توانست به این جایگاه دست پیدا کرده و در بخش خصوصی خوش بدرخشد. بدون شک جواب چنین سوال منفی خواهد بود، زیرا امروز بسیاری از پروژه های بخش خصوصی گرفتار پیچ و خم های تامین مالی هستند و همین موضوع توانسته اجرای کار را به تاخیر اندازد.
 
حال اگر کمی نگاه را فراتر از گروه مالی و گردشگری ببریم خواهیم دید حمایت بانک ها از صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع مادر کشور می تواند تاثیر بسزایی در توسعه های اقتصادی داشته باشد. 

صنعت فولاد ایران با تدوین چشم انداز 1404، تلاش می کند تا در زمینه تولید به عدد 55 میلیون تن دست پیدا کرده و نقش خود در صادرات را پررنگ تر از گذشته کند، موضوعی که بر کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی نیز تاثیر گذار خواهد بود. 

اما در سال های اخیر به دلیل وضع تحریم های شدید  و عدم استفاده از فاینانس های خارجی، تامین مالی پروژه ها به ویژه در حوزه ارزی کمی دشوار شده است. حال حضور بانک ها در کنار صنعت فولاد می تواند حجم زیادی از این دغدغه ها را برطرف کند. اتفاقی که در مجموعه هایی مانند گروه مالی گردشگری و پاسارگاد قابل رویت است. 

اما بحث اصلی در این میان نگاه حمایتی از سوی بانک ها است. درواقع نباید این حس حمایت به مالکیت تبدیل شده و بانک ها به سرمایه گذاران فولادی تبدیل شوند. متاسفانه عدم توزیع عادلانه قدرت در بخش های اقتصادی می تواند زنجیره های تولید را با مشکل همراه سازد.

 نمونه این اتفاق به خوبی در بخش معدن مشاهده می شود. حضور فولادی ها در معادن و یا بلعکس توانست توازن زنجیره را برهم زند. درواقع هر نهاد و بنگاهی باید در جایگاه اصلی خود فعالیت کند. حضور یک بانک به عنوان حامی صنعت فولاد می تواند اتفاقات خوبی را در این بخش رقم زند اما اگر این حضور به مالکیت تبدیل شود، تمامی اقدامات در راستای توسعه و افزایش سود و همچنین کنار زدن رقبا از بازار خواهد بود. 

از سویی دیگر پشتوانه های سیاسی نیز می تواند بر این موضوع اثر گذار شده و راه را برای برخی افراد هموار تر کند. نمونه ای که در گروه مالی و گردشگری نیز دیده می شود.

امروز بخش معدن و صنایع معدنی کشور نیازمند بازوهای حمایتی است اما متاسفانه در برخی حوزه ها این حمایت پس از گذشت مدتی به مالکیت تبدیل شده است اتفاقی که در صورت ادامه می تواند برای بنگاه  های کوچک و متوسط زنگ خطر باشد. 







ارسال نظرات
موضوعات روز