جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
تیتر20 بررسی می کند؛
اخیرا کرمان موتور اعلام کرده است که قصد داخلی سازی 80درصدی جک جی 4 (jack j4) را دارد.اما پرسشی که در این میان ایجاد می شود میزان تولید و مکانیزم داخلی سازی است؟
کد خبر: ۴۷۹۸۲
چالش های کرمان موتور در داخلی سازی خودرو
تیتر20 -  شرکت کرمان موتور به تازگی بزرگترین قرارداد ساخت داخل قطعات برای تولید موتور محصول j4 شرکت کرمان موتور را با یک شرکت دانش بنیان داخلی به ارزش بیش از دوازده هزار میلیارد ریال به امضاء رسانده است. بر اساس برنامه های اعلام شده  میزان ساخت داخل این محصول تا پایان سال به بیش از 50 درصد و در پایان سه ماهه اول سال آینده به 70 درصد خواهد رسید. با امضاء قرارداد فوق و برنامه زمانبندی ارائه شده از طرف تولید کننده در سه ماهه چهارم سال آینده، موتور این خودرو نیز تولید داخل گردیده که در نتیجه آن میزان ساخت داخل خودروی j4 از مرز 80 درصد عبور خواهد کرد. "

کرمان موتور که در سابقه کاری اش تولید محصولات لیفان و جک را دارد در دوران پس از تحریم با چالش های جدی مواجه شد و روند تولید آن روبه کاهش گذاشت. اما رفته رفته به نظر می رسد با عبور از بحران های ناشی از تحریم و مسائلی که عارض این خودروساز شد ، در حال بازگشت به وضعیتی است که بتواند دوباره شرایط پیشین خود را به دست آورده وبتواند نقشی به اندازه خود در این صنعت ایفا کند.

به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصاد صنعتی ، خودروسازی در ایران دومین صنعت بزرگ پس از نفت است.صنعتی که 60 صنعت خرد و کلان دیگر به آن وابسته هستند و به مثابه لوکوموتیو کشنده صنعت کشور از آن یاد می شود.

اما این صنعت با تاثیر گذاری بالا با کوچک ترین تلنگری به تلاطم می افتد و به شدت دچار مخاطره می شود. به عنوان نمونه می توان از اثرات تحریم های یکجانبه این صنعت از سوی آمریکا نام برد. اعمال این تحریم ها باعث خروج شرکای ایران بعد از برجام شد. این خروج عملا دست این صنعت را بست و اثراتش پس از یک سال به شدت خود را نشان داد.

جایی که انبار تولید کنندگان تقریبا خالی شد و از سوی دیگر کاهش تولید همراه با عطش بازار در کنار برخی عوامل ناشی از اقتصاد سیاسی قیمت خودرو و تقاضای آن را به صورت سرسام آور و بی منطقی بالا برد. از سوی دیگر تاثیر این خروج و نقش برآب شدن برنامه های این صنعت و همچنین تاثیر مستقیم آن بر صنایع مرتبط از جمله قطعه سازان به عنوان تامین کننده اصلی خطوط تولید،سیاست گذاران وتصمیم سازان را بر آن داشت تا هر چه زودتر دنبال راه چاره ای باشند.

چاره ای که بتوان با تکیه بر آن مانع از بروز بحران های دوباره در این صنعت شد.خاصه اینکه تحریم ها باعث بسته شدن درهای زیادی به روی تولید کنندگان اعم از خودرو ساز وقطعه شد. تمام این عوامل در کنار تاکید دوباره بر استفاده از توان داخلی قطعه سازان در کنار کمبود شدید ارز موجب شد که حرکت ها به سوی تعمیق داخلی سازی بیشتر شود.

طی مدتی که از تحریم ها گذشته آمار نشان می دهد که خودروسازان بخش خصوصی و کوچک تر با توجه به سهم کمتر از بازار شرایط بسیار سخت تری را تجربه کرده و در حال گذار از آن هستند.این موضوع باعث شده است که آنان نیز به فکر عملی کردن برنامه های تعمیق داخلی سازی در راستای حرکت شرکتی وهمچنین دستورات وابلاغیه های نهادها وسازمان های بالادستی باشند. 

در عین حال خودروسازان بخش خصوصی نیز گام هایی برای رسیدن به درصدهای بالای داخلی سازی برداشته اند. یکی از این خودروسازان کرمان موتور است  که اخیرا اعلام کرده  تا سال آینده میزان داخلی سازی جک جی 4 را به 80درصد برساند.این خبر از یک سو بسیار خوب و امید بخش است،چرا که می تواند علاوه بر کاهش نیاز به منابع خارجی ، بخشی دیگری از ادامه نهضت داخلی سازی تلقی شود و همچنین باعث ایجاد افزایش اشتغال شده و در کنار آن در کلاس محصول تولیدی اش بر کاهش قیمت وتنظیم بازار کمک کند.اما پرسشی که در این میان ایجاد می شود میزان تولید است؟

چون بیش از هر چیز آنچه که تولید در این سطح را تجاری یا مقرون به صرفه می کند میزان تولید است.آیا تیراژی که این خودروساز می خواهد تولید کند به اندازه ای است که قیمت تمام شده را بیش ازپیش بالا نبرد و بتواند در بازار رقابت کند؟ این میزان داخلی سازی در چه بخش هایی از خودرو صورت خواهد گرفت؟ آیا مرتبط با تریم داخلی واستفاده از لاستیک و چراغ های تولید داخل و قطعاتی این چنینی است یا اینکه این داخلی سازی شامل قطعات های تک نیز خواهد شد؟

خاصه اینکه اخیرا وزیر صمت نیز طی سخنانی اشاره کرده است که مسیر رشد و بزرگ شدن خودروسازی از رقابتی شدن می گذرد. در این میان مشخص نیست که این خودروساز کرمانی با چه مکانیزمی می خواهد این هدف را محقق کند. چون هر چه باشد در حال حاضر چینی ها به تولید ارزان و کم قیمت زبانزد هستند و از سوی دیگر افزایش نرخ ارز و افزایش نهاده های تولید ،قیمت تمام شده محصولات را بالا برده است و خودروساز نیز هنگامی که محصول را گران تر بخرد چاره ای جز افزایش دوباره قیمت نخواهد داشت.

این مساله به نوبه خود می تواند شرکت مذکور را از رسیدن به نقطه مد نظر دور کند و یا مسیر رسیدن به آن را طولانی تر کند.البته دراین خصوص به یقین نمی توان نظر داد و این مسائل مبتنی بر گمانه زنی است چرا که هیچ گونه اطلاعاتی در این زمینه منتشر نشده است.

با این حال می توان گفت این خودروساز و شرکت هایی مانند آن که توان رقابت با غول های جاده مخصوص را ندارند برای رسیدن به اهداف مندرج در برنامه هایشان چاره ای جز حرکت به سوی استفاده از پلتفرم مشترک را نداشته باشند. چرا که خودروسازان بزرگ کشور حرکت برای تولید خودروهایی را آغاز کرده اند که محصولات اینگونه خودروسازان در آن کلاس قرار دارد. بنابراین به نظر می رسد خودروسازانی مانند کرمان موتور برای رسیدن به این میزان از داخلی سازی علاوه بر تغییر سیاست های قیمت گذاری ، باید حرکت به سمت همکاری مشترک با سایر خودروسازان و همچنین مجموعه سازی داشته باشند.مگر اینکه برای شفاف سازی برنامه های خود را اعلام کنند.




ارسال نظرات
موضوعات روز