جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
"تیتر20" گزارش می دهد
تارا، محصول جديد ایران‌خودرو، بالاخره چشم دوستدارانش را روشن و رسما حضور خود را اعلام کرد.
کد خبر: ۴۸۱۱۲
«تارا»، برگ برنده ايران‌خودرو در بازار
تیتر 20 - پس از کش‌وقوس‌های فراوان، سرانجام در روز 29 آذر با حضور وزیر صمت، ستاره ایران‌خودرو رسما معرفي و نام «تارا» رونمايي شد، خودرویی که علاوه بر ویژگی‌هاي یک سدان خوب، توانسته است باعث مشارکت جمعی و استفاده حداکثری از توان تولید داخل کشور نیز بشود. در واقع، تارا اولین محصولی است که توانسته دست 132 قطعه‌ساز ايراني را در دستان هم بگذارد تا نشانه‌ای از توان و عزم ملی را مانند نامش درخشان کند.

قصه از کجا شروع شد؟
تارا قرار بود خیلی زودتر وارد بازار ایران بشود، اما با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه و رفتن شركاي ايران‌خودرو از كشور، همکاری‌ها متوقف و برخي از پروژه‌هاي طراحي و تكوين محصولات با مشكلاتي روبه‌رو شد. اما ایران‌خودرو دست روي دست نگذاشت و بر پایه پلتفرمی که در اختیار داشت، کار را آغاز کرد و برای اولین بار در ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ در حاشیه جلسه هیات دولت، از نمونه اوليه یا پیش‌نمایشی این محصول که آن هنگام با نام محصول پروژه کا132 شناخته مي‌شد، رونمایی شد. پس از آن، ایران‌خودرو هم‌زمان با تولید محصولات دیگر و تلاش برای ایفای تعهداتش در دورانی که اقتصاد کشور روزهای خوبی را سپری نمی‌کرد (و نمی‌کند)، پا پس نکشید و کار ساخت تارا را آغاز و آن را بر پایه پلتفرمي مطابق با استانداردهاي روز دنیا (پلتفرم IKP1 ایران‌خودرو) طراحی کرد. اکنون صنعت خودرو ايران به جایی رسیده است که می تواند با کمترین اتکاء به آن سوی مرزها، این خودرو را به تولید انبوه نیز برساند.

در همین رابطه، رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت در روز رونمایی نام تارا با اشاره به این که تولید مدل‌های جدید رویکرد دیگر در نظارت صنعت در بخش خودرو است، گفت: امروز موتوری که ساخت آن در تعهد پژوی فرانسه بود و پس از تحریم‌ها با ترك ايران توسط شريك خارجي، توسط مهندسان مرکز تحقیقات ایران‌خودرو طراحی و ساخته شد رونمایی شد و خودرو تارا هم آماده عرضه به بازار شده است. ایران از ظرفیت خوبی برای تعمیق ساخت داخل خودرو‌های خود برخوردار است و مشکلی در تامین آلومینیوم، فولاد، فلزات رنگین و سایر مواد اولیه ندارد. باید اجازه دهیم بنگاه‌های اقتصادی بر اساس سیاست‌های راهبردی خود به خوبی اداره شوند و به همین دلیل باید مداخلات دولت را کم کنیم.

در واقع تارا غیر ازویژگی‌هایی که دارد، با توجه به سخنان وزیر صمت می تواند آغازکننده راهی باشد که بر اساس آن، رفته‌رفته نه تنها شاهد کاهش حضور دولت در خودروسازی باشیم بلکه می توان با آن به سمت استقلال خودروسازان نیز حرکت کرد. 

تارا در حالی قرار است به تولید انبوه برسد که بازار به رغم کاهش قیمت این روزها، همچنان از عطش محصول جدید و به‌روز رنج می برد و بعید نیست كه با نزدیک شدن به پایان سال باز هم شاهد موج افزایشی در این بازار باشیم. در عین حال تارا می تواند در کلاسی که قرار دارد تا حدی این عطش را نه تنها برطرف كند، بلکه باعث کاهش بیشتر قیمت ها شود، چرا که این خودرو قرار است با عمق داخلی‌سازی بسیار بالایی نسبت به برخی دیگر محصولات موجود در ایران به تولید انبوه و پرتيراژ برسد.

تارا چه دارد؟
به گفته مدیر عامل ایران‌خودرو، تا پایان سال حداقل هزار دستگاه خودرو جدید تارا با موتور ارتقایافته TU5پلاس و داخلی‌سازی بسيار بالا به بازار عرضه خواهد شد. تولید انبوه این خودرو در حال آماده‌سازی است و این توانمندی وجود دارد که داخلی‌سازی آن ۱۰۰ درصدی شود. مشخصات فنی این خودرو حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی، حداکثر توان ۱۱5 اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۰ نیوتن بر متر است. استاندارد آلایندگی تارا یورو۵ است. حداکثر سرعتی که می توان با تارا پیمود ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن ۹.۵ ثانيه است. مصرف سوخت این خودرو جدید در مدل دنده دستي ۶.۷ بوده و در هر دو نسخه دستي و اتوماتيك، از فرمان برقی بهره‌مند است. صندلی برقی و رینگ‌های آلومینیومی، راهنمای روی آینه‌های جانبی از دیگر مشخصات این خودرو است.

تولید انبوه محصول جدید ایران‌خودرو با همکاری بیش از ۱۳۲ سازنده ایرانی قرار است در بهمن سال جاری آغاز شود. در ابتدای تولید، «تارا» مجهز به نسل جدید موتور تی‌یو۵ وارد بازار می‌شود. تولید تارا با موتورايی‌اف۷ توربو و گیربکس اتوماتیک هم در دستور کار ایران‌خودرو قرار دارد. 

ايمني در يك كلام
بر خلاف شیطنت‌هایی که روز رونمایی این عضو جدید خانواده ایران‌خودرو صورت گرفت و در شبکه‌های مجازی نیز پخش شد، تارا با توجه به ویژگی‌هایي که دارد یکی از به‌روز ترین سدان‌های موجود در کشور به شمار می آید، چرا که پيشرانه آن نسبت به موتورهایی که در ایران هست، به‌روز، كم‌مصرف و با كارايي بالا بوده و قابل قبول است، ضمن اين كه به دليل اشتراكات اغلب قطعات آن با موتور تي‌يو5 موجود، در بخش خدمات پس از فروش و تعميرات نيز برگ برنده‌اي در دست دارد.

در بخش ايمني، تارا توانسته استانداردهای کیفی ایمنی را با رتبه‌های بالا پاس کند. مهم‌ترين نكته در مورد ايمني تارا اين است كه اين محصول در هر دو نسخه دستي و اتوماتيك، از سامانه پيشرفته كنترل الكترونيكي پايداري بهره مي‌گيرد. اين سيستم در هنگام مانورهاي خطرناك و همچنين در مسيرهاي لغزنده، با استفاده از اطلاعاتي كه از حسگرهاي مختلف تعبيه‌شده در خودرو دريافت مي‌كند و با اعمال ترمزهاي هوشمند و مستقل بر هر يك از چرخ‌ها در كسري از ثانيه، باعث بازگشت خودرو به مسير اصلي و حفظ تعادل آن مي‌شود.

در بدنه این خودرو از فولادهاي با استحكام بالاتر نسبت به خودروهاي ديگر و نوع کششی آن استفاده شده و استفاده از تكنولوژي جديد جوش لیزری در توليد بدنه آن انجام شده است که به نوبه خود باعث ايمني بالاتر این خودرو شده است. ویژگی بارز دیگر تارا این است که توانسته آزمون‌های بين‌المللي ايمني عابر پیاده را به خوبی گذرانده ونمره خوبی در این بخش دریافت کند. همچنین این خودرو مجهز به سامانه ترمز ضدقفل با گزينه‌هاي توزيع نيروي ترمز ميان چرخ‌ها به فراخور شرايط جاده و نيز سامانه كمك اضطراري نيروي ترمز است. سیستم کنترل پایداری نيز که براي اولین بار در يك خودرو داخلي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، نقش مهمي در ايمني فعال تارا دارد.

تارا به بازار می آید
از زمانی که تحریم ها اعمال و تولید با کاهش مواجه شد و همچنین نرخ ارز افزایش پیدا کرد، بازار خودرو نیز متاثر از این موضوع با افزایش قیمت ها روبه‌رو شد. البته در کنار این مسائل، کاهش تنوع و کمبود عرضه محصولات جدید نیز به این موج دامن می زد اما به نظر می رسد که تارا وقتی پا به بازار بگذارد با توجه به ویژگی‌هایی که دارد هم می تواند از نظر قیمتی و هم از نظر شکل و شمایل ظاهری و نيز برتري‌هايي كه در بخش قواي محركه نسبت به رقباي داخلي دارد باعث شود، تا حد بسیار بالایی تعادل را به این کلاس باز گرداند و به تنظیم بازار کمک شایانی کند.
ارسال نظرات
موضوعات روز