شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
تیتر20 بررسی می کند؛
تغییر قوانین کشورهای پیشرفته در خصوص تولید خودرو های برقی نشان از جهت‌گیری آن‌ها به سمت خودروهایی با سوخت پاک دارد.
کد خبر: ۴۸۱۳۳

جای خالی قانون‌گذاری تولید خودروهای برقی در ایران

تیتر20 - صنعت خودرو در جهان در آستانه تغییر و تبدیل به لحاظ سوخت مصرفی برای خودروها است. تغییر قوانین کشورهای پیشرفته در این خصوص نشان از جهت‌گیری آن‌ها به سمت خودروهایی با سوخت پاک دارد. 

بسیاری از کشورهای اروپایی بین 10 تا 15 سال آینده ورود خودروهایی با سوخت فسیلی را به شهرها ممنوع خواهند کرد. به این ترتیب این کشورها با فرهنگ‌سازی، ایجاد زیرساخت و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خودروسازی سعی در افزایش میزان تیراژ و فروش خودروهای برقی دارند. به این ترتیب فروش خودروهای برقی و به طور کلی خودروهای قابل شارژ در کشورهای اروپایی، آمریکایی و همچنین کشورهای مانند چین، ژاپن و کره جنوبی رو به افزایش است. 

هرچند طی هفته‌های اخیر اخباری در خصوص عرضه مینی‌کار‌های برقی به بازار منتشر شده اما به هرحال تا ورود جدی خودروهای برقی به بازار راه طولانی وجود دارد. در حال حاضر چندین شرکت دولتی و خصوصی روی تولید خودروهای برقی فعالیت می‌کنند. ایران‌خودرو، سایپا، گروه مپنا و چند شرکت بخش خصوصی در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و حتی نمونه‌هایی از خودروهای برقی نیز ساخته شده اما به نظر می‌رسد حداقل تا دو سال آینده خودرویی به بازار عرضه نخواهد شد.

قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری تولید خودروهای برقی

با جدی شدن نیاز به تولید خودروهایی با سوخت پاک در جهان، بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی خیلی سریع دست به قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری در این خصوص زدند و یک به یک قانون بکارگیری و جایگزینی خودروهای برقی به جای خودروهای فسیلی را به تصویب رساندند. در این خصوص هیچ سیاست جدی در کشور وجود ندارد و قانونی هم در خصوص تولید این خودرو و الزام اختصاص بخشی از تولید خودروسازان به خودروهای برقی وجود ندارد. این در حالی است که در سطح جهانی با تعیین یک ضرب‌العجل خودروسازان را به تولید خودروهای برقی و از رده خارج کردن خودروهای فسیلی سوق داده‌اند.

وضعیت تولید خودرو برقی در ایران

طی سال‌های اخیر اقداماتی از سوی دو شرکت ایران‌ خودرو و سایپا با همکاری شرکت مپنا به منظور تولید خودروهای برقی انجام شده است. البته این اقدامات ظاهرا به برقی‌سازی خودروهایی مانند ساینا و دنا محدود شده و فعلا خبری از تولید انبوه این خودروها نیست. 

همچنین شرکت مپنا نیز پیش از این خبر از تولید هزار دستگاه خودرو برقی و همچنین تولید شارژرهای ایرانی داده بود. این در حالی است که در سیاست‌‌گذاری جدید وزارت صمت برای صنعت خودرو فعلا خبری از تولید خودروهای برقی نیست و تمرکز خودروسازان بیشتر روی افزایش تیراژ و سامان دادن به وضعیت بازار خودرو است. هرچند یکی از مقامات وزارت صمت پیش از این اظهار کرده بود که قرار است طی یکی دو سال آینده بحث تولید خودروهای برقی با جدیت دنبال شود.

همکاری سایپا و مپنا برای خودرو برقی مشترک

مدیرعامل شرکت مپنا در این خصوص اظهار می‌کند: گروه مپنا نیز از مدت‌ها پیش برنامه ایجاد زیرساخت برای خودروهای برقی را دنبال کرده و قصد دارد با مشارکت سایپا نخستین خودرو برقی را در کشور طراحی و عرضه کند. وی می‌افزاید: در زمینه ایجاد پلت‌فرم‌های برقی اقداماتی را آغاز کرده‌ایم که با سایپا به اشتراک خواهیم گذاشت. تلاش می‌کنیم محصولات برقی در شأن مردم تولید کنیم تا هم منافع اقتصادی سرشاری نصیب کشور کرده و هم به ذینفعان دو مجموعه سود برساند. تیمی توانمند متشکل از متخصصان هر دو گروه تشکیل خواهیم داد تا محصولی باکیفیت و در سطح استانداردهای روز بین‌المللی تولید کنیم.

تولید خودروهای برقی توسط قطعه‌سازان

پلتفرم ملی تعاون عنوان پلت‌فرمی است که گروهی از قطعه‌سازان با همکاری دانشگاه و چند نهاد مالی دیگر برای تولید خودرو در بخش خصوصی در نظر گرفته‌اند. آنطور که مدیران آریان خودرو گروه چکاد صنعت اظهار کرد‌ه‌اند قرار است روی این پلت‌ فرم دو خودرو بنزینی و برقی تولید شود. مدیرعامل این شرکت اظهار کرده با این محصول خودروهای ما قادر خواهند بود پلتفرم برقی یا بنزینی داشته باشند. خلخالی تاکید کرده است: اعتقاد ما این است که خودروهای هیبریدی آینده‌ای در دنیای فناوری ندارد و نوعی دوره گذار هستند و محصولات ما به دو نوع برقی و بنزینی خواهد بود که هم از تکنولوژي محیط زیستی استفاده کرده باشیم و هم قدرت انتخاب مشتریان بیشتر باشد.

اکسیژن، مینی خودرو برقی ایران با 8هزار دلار قیمت

طی یکی دو سال اخیر نمونه‌های بسیاری از مینی‌کارهای برقی در کشور ساخته شده است. یکی از خودروهایی است که با راهبری ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با کمک شرکت خودروسازی جنوب، 80 درصد داخلی‌سازی شده است. قیمت تمام شده محصول برای شرکت با در نظر گرفتن همه هزینه‌های قطعات و غیره برای هر دستگاه خودرو الکتریکی 8 هزار و 500 دلار تعیین شده است که در حال حاضر یکی از پایین‌ترین قیمت‌ها برای خودروهای برقی است که تجاری‌سازی خواهد شد. این خودرو نخستین نمونه ایرانی در بازار داخلی است که تجاری‌سازی خواهد شد.

ایران‌خودرو و تولید خودرو برقی تارا

طی سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان سعی در تولید و نمونه‌سازی محصولات برقی داشته‌اند. داود خسروی مدیرعامل شرکت دانش بنیان جتکو یکی از شرکت‌هایی است که روی محصول جدید ایران‌خودرو به منظور برقی‌سازی فعالیت می‌کند. وی می‌گوید: پلتفرم الکتریکال پروژه‌ای است که ظرف ۲۴ ماه آینده با مالکیت معنوی و دانشی ایران خودرو به بهره‌برداری خواهد رسید و بدیهی است ساخت قطعات مهم الکترونیکی توسط قطعه‌سازان براساس پروتکل‌های طراحی شده محقق خواهد شد. وی اظهار می‌کند: محصول جدید بنزینی ایران خودرو یعنی خودرو تارا که استعداد مناسبی در پلتفرم آن برای برقی سازی پیش بینی شده، به عنوان خودروی برقی این شرکت در نظر گرفته شده است و نمونه اولیه آن تا کم‌تر از ۱۸ ماه و تولید انبوه نیز یک سال بعد از نمونه سازی می‌تواند آغاز شود.

وضعیت فروش خودروهای سوخت پاک در اروپا

طی 11 ماه گذشته فروش انواع خوروهای برقی شامل خودروهای تمام برقی، پلاگین هیبرید و... در بازار اروپا با افزایش بیش از 102 درصدی همراه بوده است. با وجود اینکه فروش کلی خودروهای به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش داشته اما روند فروش‌ خودروهای با سوخت پاک به شدت افزایش داشته است. به این ترتیب طی این مدت بیش از 768 هزار دستگاه خودرو در سراسر اروپا و البته انگلیس به فروش رسیده است.

سخاوتمندی دولت‌های اروپایی در توسعه خودروهای پاک

دولت‌های اروپایی نه تنها برای خرید خودروهای برقی تسهیلات گسترده‌ای برای مشتریان در نظر می‌گیرند بلکه مشوق‌های بزرگی نیز برای خودروسازان این کشورهای به منظور توسعه و سرمایه‌گذاری در تولید انواع خودروهای برقی در نظر گرفته‌اند. دولت‌های کشورهایی مانند آلمان و فرانسه به منظور توسعه هر چه بیشتر این خودروها مشوق‌هایی در نظر گرفته‌اند تا خودروسازان را به افزایش تولید این خودروها و سرمایه‌گذاری روی باتری‌ها ترغیب کنند. به نظر می‌رسد رشد بیش از 120 درصدی فروش این خودروهای طی سال 2020 نشان از موفقیت آمیز بودن این سیاست‌ها دارد.

روند افزایشی فروش خودرو در چین و آمریکا

بازار خودروهای برقی در دو بازار بزرگ دیگر جهان یعنی چین و آمریکا نیز روند امیدوارکننده‌ای را طی می‌کند. میزان فروش خودروهای برقی در این کشورها نیز بین 20 تا 30 درصد افزایش داشته و هر روز تعداد بیشتری از خودروها به صورت برقی تولید می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود چینی‌ها به بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای برقی سواری تبدیل شوند. ضمن اینکه آمریکایی‌ها نیز در بخش خودروهای وانت و پیکاپ با سرعت بالایی به سمت تولید محصولات با کیفیت و برقی پیش‌ می‌روند. طی سال جاری چندین خودرو پیکاپ و وانت برقی توسط شرکت‌هایی مانند فورد، تسلا و جنرال موتور رونمایی شده است.


ارسال نظرات
موضوعات روز