شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
تیتر20 بررسی می کند؛
در این باره دو نظر متفاوت وجود دارد، نظر اول این است که تخفیفات ارائه شده لوث شده و غیر واقعی است، اما نظر دوم که نظر خود مسئولان فروشگاه های زنجیره ای است، معتقد است این تخفیفات کاملا واقعی است.
کد خبر: ۴۸۲۶۳
تخفیف‌ در فروشگاه های زنجیره ای؛ سراب یا واقعی؟/ پرسش هایی در مورد تخفیف کالاها در فروشگاه های زنجیره ای
تیتر20 - این روزها اگر گذرتان به فروشگاه های زنجیره ای افتاده باشد، متوجه تخفیفات حتی تا 50 درصدی که این فروشگاه ها برای کالاهای اساسی و اقلام خوراکی مانند انواع ماهی بسته بندی، تن ماهی، لبنیات، مواد شوینده، سلولزی و بهداشتی و...، در نظرگرفته اند، شده اید. در این باره دو نظر متفاوت وجود دارد، نظر اول این است که تخفیفات ارائه شده لوث شده و غیر واقعی است، اما نظر دوم که نظر خود مسئولان فروشگاه های زنجیره ای است، معتقد است این تخفیفات کاملا واقعی است.

مهم ترین مزیت های فروشگاه های زنجیره ای
برخی از صاحبان فروشگاه های زنجیره ای  در مورد تخفیفات این فروشگاه ها معتقدند تمام آن چیزی که باعث می شود فروشگاه های زنجیره ای بتوانند تخفیفات همیشگی و جذابی به مشتریان خود ارائه بدهند در دو اصطلاح قابل ذکر است: اول حجم بالای خرید این فروشگاه ها و دوم حذف واسطه ها و کوتاه کردن فرایند تولید تا مصرف یا کاهش زنجیره تامین کالا. 

این دسته از افراد بر این باورند که حجم و میزان بالای خریدی که توسط فروشگاه های زنجیره ای از تولیدکننگان صورت می گیرد و در اصطلاح علمی "صرفه های ناشی از مقیاس" نامیده می شود که یکی از مهم ترین مزیت های فروشگاه های زنجیره ای است و دخالت مستقیم و موثری که در توان این فروشگاه ها برای ارائه محصولاتی با قیمت پایین و ارائه تخفیف دارد مهم ترین عاملی  است که در موضوع قیمت و تخفیف در فروشگاه های زنجیره ای نقش آفرینی می کند. 

تخلف فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت‌های تولیدی و بسته‌بندی
ا ین در حالیست که در طرف مقابل‌ منتقدان روش ارائه تخفیف در فروشگاه های زنجیره ای معتقدند که تخلف قطعی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت‌های تولیدی و بسته‌بندی است و یکی از تخلفات این فروشگاه‌ها این است که از طریق تبانی با شرکت‌های تولیدکننده یا شرکت‌های بسته‌بندی، قیمت را بالاتر از آنچه باید در کالاها درج و وزن محصول را هم کم می‌کنند و پس از آن قیمت فروش را کمی پایین می‌آورند؛ این اقدام فروشگاه‌ها و شرکت‌های متخلف، هم تخلف "گرانفروشی" و هم تخلف "کم‌فروشی" است.

برخی از این کارشناسان بر این باورند که تخلف دیگر شرکت‌های بسته‌بندی این است که کالای درجه سه و چهار را بسته‌بندی می‌کنند و به نام کالای درجه یک در این فروشگاه‌های دارای تخفیف به فروش می‌رسانند! از تخلفات دیگر در این حوزه افزایش قیمت بی‌دلیل کالای بسته‌بندی شده و گاهی تا دو برابر بیشتر از قیمت کالای فله‌ای است.

عمل خوب همچون تخفیف
با این وجود دسته ای دیگر از کارشناسان معتقدند،یک عمل خوب همچون تخفیف را نباید بد تفسیر کرد ،معنای لغوی تخفیف یعنی کم کردن قیمت، به این صورت که از مقداری که یک فرد به صورت قانونی امکان دریافت دارد، بخشی را تحت عنوان تخفیف کاهش دهد.به همین دلیل این که فروشگاه های زنجیره ای نسبت به قیمتی که بر روی کالا درج شده است و براساس قانون استحقاق دریافت آن را دارند درصدی را تخفیف می دهند.

 فروشگاه های زنجیره ای در جهان، یک صنعت بشمار می روند و به عنوان یکی از حلقه های نظام توزیع و پخش نمی توان آنها را نادیده گرفت.از سوی دیگر،یکی از ویژگی های فروشگاه‌های زنجیره ای تخصص گرایی است،بکارگیری افراد متخصص در زمینه خرید، فروش، بازاریابی و امور مالی، افزایش کارایی و بهره‌وری و در نتیجه امکان کسب سود بیشتر را فراهم میکند.همچنین امکان خرید متمرکز و یکپارچه محصولات یکی دیگر از ویژگی های فروشگاه های زنجیره ای است که بر مبحث سود تاثیر گذارند.

کم کردن و کم بودن فاصله تامین تا توزیع یکی دیگری از فاکتورهای مهم در قیمت کالاها و توان ارائه تخفیف به شمار می رود، فروشگاه زنجیره‌ای به واسطه برخورداری از ویژگی ها و شرایطی می تواند مستقیما از منبع کالا دریافت کرده و سایر حلقه های توزیع را حذف کند.در شبکه و نظام توزیع تامین کننده، تولیدکننده، شرکت های پخش، عمده فروشی و خرده فروشی هستند که برای هر کدام از این حلقه ها از لحاظ قانونی درصدی از فروش متصور است و این کم کردن فاصله تامین تا توزیع به معنای کاهش هزینه عملیات است.

فروش عمده و انبوه و ارتباط با یک سیستم متمرکز برای فروش یکی از مزایای دیگر فروشگاه های زنجیره ای است که می توان عنوان کرد، کم بودن هزینه های فروش، انبار داری، جلوگیری از خواب سرمایه ، تضمین فروش و امکان برنامه ریزی برای تولید،دریافت به موقع وجه، انتقال نظرات از مشتریان به واحدهای تولیدی در نهایت تولید و فروش بیشتر، واحدها تولیدکننده را ترغیب به حضور در فروشگاه های زنجیره ای می کند.

این در حالیست که هر دو طرف تولیدکننده و توزیع کننده با کاهش حاشیه سودی که قانون برای آنان متصور شده اقدام به عرضه با تخفیف می کنند که در حقیقت این موارد مبنای تخفیف در فروشگاه های زنجیره ای است که اقدام مثبتی محسوب می شود.

پرسش هایی که باید در مورد ارائه تخفیف فروشگاه های زنجیره ای به آن ها پاسخ داده شود؟
مطلبی که در بالاعنوان شد، جنبه مثبت تخفیفاتی است که فروشگاه های زنجیره ای آن ها را ارائه می دهند، اما در این باره سوالاتی نیز وجود دارد که باید به آن ها جواب منطقی داده شود.

در ایران برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ارائه تخفیف‌های دلچسب ید طولایی دارند و همین امر دلیلی می‌شود تا مردم برای خرید کالا از آن مجموعه‌ها رغبت پیدا کنند. شهروندان به ‌تصور این که از تخفیف‌های خوبی بهره‌مند می‌شوند، سبد خرید خود را پر می‌کنند، ولی در نهایت در برخی مواقع بدون آن که متوجه شوند، ضرر می‌کنند. پرسش این است تخفیف‌های ارائه شده در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای تا چه اندازه واقعی هستند و در صورت واقعی بودن منابع مالی ارائه تخفیف‌هایی که گاهی به 50 درصد هم می‌رسند، از کجا تامین می‌شود.

بهتر است همین جا مشخص کنیم که تخفیف اصولا با حراج تفاوت ماهوی دارد که مهم‌ترین تفاوت‌ها فصلی نبودن تخفیف و فراگیر بودن آن در طیف گسترده‌ای از محصولات است. مسئله تخفیف‌های دائمی در بازار ایران تقریبا از زمانی عمومیت یافته و به عنوان یکی از معیارهای گزینش دائمی مشتریان مطرح شد که برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با استراتژی «همواره تخفیف» یا تخفیف دار شروع به فعالیت کردند. این درحالی است که تخفیف‌های ارائه شده در طیف گسترده‌ای از فروشگاه‌های زنجیره‌ای همیشگی نبوده و طیف محدودی از کالاها را شامل می‌شود. 

سوالی که به ذهن متبادر می‌شود این است که علت این که برخی از فروشگاه‌ها می‌توانند تخفیف‌های دائمی بدهند و دیگران این توانایی را ندارند در چه چیزی خلاصه می‌شود؟ سوال دیگری که معمولا برخی شهروندان نیز با دیده تردید همواره آن را مطرح می‌کنند این است که تخفیف‌های ادعایی برخی از این فروشگاه‌ها تا چه حد واقعی است و سوال دیگری که در ذهن کارشناسان مطرح می‌شود این است که آیا ارائه تخفیف‌های دائمی از سوی برخی از رقبا تا چه حد فعالیت‌های اقتصادی سایرین را محدود کرده و فرآیند سودآوری آنها را خدشه وارد می‌کند.

البته برای استراتژی‌های متکی بر «همواره تخفیف» در دنیا نمونه‌هایی هم وجود دارد که می‌توان به فروشگاه‌های «آلدی» در آلمان و «بیم» در ترکیه اشاره کرد. همین طور فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگی مانند والمارت، کروگر و تسکو به عنوان پیشگامان صنعت خرده فروشی نیز از تخفیف به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده می‌کنند، اما مسئله تخفیف‌های همیشگی و کلان موضوع دیگری است. همه این پرسش‌های بنیادین باعث شده که عده‌ای از شهروندان و کارشناسان نسبت به واقعی بودن تخفیف‌های ارائه شده مردد باشند.


ارسال نظرات
موضوعات روز