جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
تیتر 20 بررسی می کند
افزایش بهره وری از مهمترین موضوعات واحدهای صنعتی جهان است. بحثی که مستقیما منجر به کاهش هزینه های تمام شده می شود و قدرت رقابتی را افزایش می دهد. در این راستا یکی از پروژه های فولاد خوزستان نیز در هفتمین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت.
کد خبر: ۴۸۴۷۱
فولاد خوزستان به دنبال بالا بردن توان رقابتی از طریق بهره وری
تیتر20 -  پروژه طراحی و ساخت دستگاه جمع‌آوری، بازیافت وکیوم و تزریق گاز مبرد سیستم‌های سرمایشی شرکت فولاد خوزستان به عنوان پروژه برتر در هفتمین همایش جایزه بهره ‌وری معادن و صنایع معدنی ایران انتخاب شد. پروژه ای که در کاهش هزینه های فولاد خوزستان اثر گذار بوده و میزان بهره وری را بالا می برد.

با افزایش ناگهانی نرخ ارز در کنار تحریم ها میزان هزینه واحدهای تولیدی از جمله واحدهای فولادی نیز افزایش یافت. این موضوع می تواند توان رقابتی در بازارهای صادراتی را کاهش دهد. 

درنتیجه چنین اتفاقی فولاد خوزستان افزایش بهره وری را در دستور کار خود قرار داد و توانست در هفتمین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران انتخاب و تقدیر شود. 

پروژه طراحی و ساخت دستگاه جمع آوری، وکیوم و ترزیق گاز مبرد سیستم های سرمایشی پروژه ای است که با اجرای آن حجم گاز معادل ۶۷۵ کیلوگرم برابر با تعداد ۵۰ کپسول گاز R22 که وزن هر کپسول ۵ /۱۳ کیلوگرم است، بازیابی و دوباره مورد استفاده قرار گیرد.

در صورت نبودن این دستگاه ۵۰ کپسول در هوا منتشر و ۵۰ کپسول نیز باید خریداری می‌شد. میانگین قیمت هر کپسول در سال ۱۳۹۸ برابر با ۱۰ میلیون و ۲۰ هزار ریال و جمع هزینه آن  برای ۱۰۰ کپسول برابر ۱۰ میلیارد و ۲۰ میلیون ریال است.

درواقع در پی صرفه جویی در مصرف گاز کاهش هزینه نیز رخ می دهد. 


اما باید دید این پروژه با چه اهدافی اجرا شده است. بدون شک اولین موضوع بحث بومی سازی و کاهش واردات است زیرا گازهای cfc از خارج کشور تامین می شود و شرایط تحریم و افزایش نرخ ارز تاثیر مستقیم بر آن خواهد داشت. حال با بازیافت این گاز نیاز به واردات و هزینه های ارزی فولاد خوزستان کاهش می یابد.

اما نکته مهم دیگر حفظ محیط زیست است که رابطه مستقیم با توسعه پایدار دارد.
موفقیت فولاد خوزستان در این پروژه می تواند در واحدهای فولادسازی دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

البته مهمترین دستاورد را می توان در عدم وابستگی خارجی پیدا کرد. به هر میزان گازی که در این طرح مورد بازیابی قرار گیرد به اندازه 2 برابر در خروج ارز از کشور تاثیر خواهد داشت. 

آن طور که پیداست امروز واحدهای تولیدی در کشور با افزایش بهره وری بیشترین سود را خواهند برد زیرا بالا بودن نرخ ارز از مشکلاتی است که بسیاری از تولیدکنندگان را گرفتار کرده و در نهایت محصول نهایی را با قیمت بالایی به دست مصرف کننده می رساند. 

افزایش بهره وری که در سال های اخیر بسیار مورد توجه سازمان ها و تولیدکنندگان قرار گرفته، بازی دو سر برد خواهد بود. 

در این بازی هزینه های تولید کاهش و در نهایت محصول با قیمت بهتری به دست مصرف کننده می رسد. همچنین رقابت در بازار صادراتی که از مسائل مهم کشور است نیز تسهیل می یابد. امروز واحدهای صنعتی جهان در تلاش اند با کاهش قیمت تمام شده کنترل بازار صادراتی را به دست بگیرند، درنتیجه افزایش بهره وری می تواند تاثیر بسزایی در این امر داشته باشد. 

صنعت فولاد در تلاش است تا در چشم انداز 1404، 55 میلیون تن فولاد را تولید و بخشی از آن را راهی بازار صادراتی کند.  اما باید به این موضوع توجه داشت، صنعت فولاد و فولادسازان در حالی در چشم انداز 1404، موفق خواهند بود که فولادی با کیفیت و قیمت تمام شده منطقی را به بازار عرضه کنند در غیر این صورت سرمایه گذاری های انجام شده به هدر خواهد رفت. 

درواقع امروز اصلی ترین موضوع برای توسعه صنعت فولاد در کنار افزایش تولید، افزایش بهره وری است.  افزایش بهره وری و ارتقا تکنولوژی علاوه بر کاهش هزینه های ارزی در عدم وابستگی به واردات و خودکفایی نقش مهمی ایفا می کند.  اما این موضوع امروز به دغدغه اصلی تولیدکنندگان تبدیل شده است و دولت بیشتر در صحبت ها و شعارهای خود نگاه حمایتی دارد. 

متاسفانه آشفتگی در بازار داخل و تصمیمات ناگهانی باعث شده تا تولیدکنندگان فولاد به جای دغدغه توسعه و ارتقا تکنولوژی بیشتر نگران وضعیت بازار و نحوه فروش قیمت گذاری خود هستند، درحالی که واحدهای R&D کارخانه های فولادی شناخته شده همچون فولاد خوزستان با در اختیار داشتن نیروهای متخصص می تواند علاوه بر بومی سازی تکنولوژی در صادرات این خدمات به کشورهای منطقه نیز درآمدزایی جدید برای کشور داشته باشند. اما امروز بحث قیمت گذاری به اصلی ترین موضوع دولت تبدیل شده که تصمیم گیری نادرست درباره آن نتایج ناخوشایندی را به همراه دارد.


ارسال نظرات
موضوعات روز