پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
تیتر20 بررسی می کند؛
"شهر خودرو" و "ریگان خودرو" هر کدام تا چه اندازه در بدعهدی در تحویل محصولات ثبت نامی مقصر هستند؟
کد خبر: ۴۸۷۱۶
مقصران مشترک پرونده "کوپا"
تیتر20 - "شهر خودرو" را هرچند این روزها بیشتر به نام باشگاهی ورزشی در مشهد می شناسند، اما این هلدینگ نسبتا بزرگ فعالیت هایی نیز در زمینه فروش خودرو دارد، موضوعی که حالا حاشیه ساز شده و پای خودروساز بخش خصوصی –ریگان خودرو- را نیز وسط کشیده است.

داستان از این قرار است که ریگان خودرو چند سال پیش تصمیم می گیرد عاملیت فروش محصولات خود را به هلدینگ شهر خودرو واگذار کند و از همین رو مشتریان این خودروساز بخش خصوصی، برای دریافت خودروهای ثبت نامی خود عملا با شهر خودرو طرف می شوند. 

در واقع این شهر خودرو است که از مشتریان برای فروش محصولات ریگان خودرو ثبت نام به عمل می آورد.  آن طور که برخی مشتریان (شاکیان) می گویند، شرکت «شهر خودرو ایرانیان فردا» سال 97 به نمایندگی از «ریگان خودرو» اقدام به پیش فروش محصول مونتاژی این خودروساز بخش خصوصی به نام "کوپا" در دو مدل می کند.

 شهر خودرو برای تحویل خودروهای پیش فروشی بازه های زمانی مختلفی را در نظر می گیرد که طولانی تر آنها، شش ماه است. با این حال اما نه ریگان خودرو و شهر خودرو هیچ کدام به تعهدات خود عمل نمی کنند و دست مشتریان را در پوست گردو می گذارند. 

در ادامه گویا این دو شرکت طی سال گذشته از ثبت نام کنندگان می خواهند نسبت به تکمیل وجه اقدام کنند، آن هم در حالی که خودرو ابتدا 75 میلیون تومان قیمت داشته اما از مشتریان خواسته می شود 230 میلیون تومان پرداخت کنند.

حال اما با وجود گذشت بیش از دو سال از موعد ثبت نام و ماه ها پس از تکمیل وجه، هنوز دست بسیاری از متقاضیان به خودروهای ثبت نامی نرسیده است.

با توجه به تداوم اعتراض ثیت نام کنندگان، گویا ریگان خودرو و هلدینگ شهرخودرو با یکدیگر به اختلاف خورده و این موضوع سبب شده چندی پیش برخی مدیران این هلدینگ بازداشت شوند.

 بر این اساس، گفته می شود سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در کنار ریگان خودرو، از هلدینگ شهر خودرو بابت عمل نکردن به تعهداتش شکایت کرده اند. حال پرسش اینجاست که شهر خودرو و ریگان خودرو هر کدام تا چه اندازه در رخ دادن این اتفاق و بدعهدی در تحویل محصولات ثبت نامی مقصر هستند؟

در نگاه نخست، به نظر می رسد مقصر اصلی شهر خودرو است، زیرا این شرکت عاملیت فروش محصولات ریگان خودرو را بر عهده داشته و طبعا باید پاسخگوی اعتراض و شکایات مشتریان باشد.

 این در حالی است که ریگان خودرو نیز در این ماجرا کم تقصیر ندارد، زیرا به به نظر می رسد بازارسنجی درستی انجام نداده است. ریگان خودرو به عنوان یک خودروساز، بهتر بود با انجام یک پایش درباره آینده تولید خود، شهر خودرو را از اتفاقات احتمالی آگاه می کرد تا این این هلدینگ نیز با توجه به ظرفیت موجود اقدام به پیش فروش محصولات کند. 

پیش فروش موردنظر در خرداد 97 انجام شده، یعنی مقطعی که آمریکایی ها توافق هسته ای و برجام را نقض و پیش تر اعلام کرده بوند خودروسازی ایران را تحریم می کنند. بنابراین هر دو شرکت به خصوص ریگان خودرو باید موضوع تحریم را به عنوان عامل کاهنده تولید، در محاسبات خود می گنجاندند و با توجه به اتفاقات محتمل در آینده (قطع مشارکت خارجی و افت یا توقف تولید محصولات)، اقدام به پیش فروش می کردند. وقتی پای تحریم در میان است، ایران خودرو و سایپا هم کم می آورند، بنابراین قابل پیش بینی بود که ریگان خودرو نیز در تولید به مشکل خواهد خورد.

 نکته دیگر اینجاست که ریگان خودرو بهتر بود برای انتخاب عاملیت فروش خود، تحقیق و وقت بیشتری صرف می کرد تا مشتریانش این گونه گرفتار بدعهدی نشوند و خود نیز به دردسر نیفتند. 


 

ارسال نظرات
موضوعات روز