چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 15
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در گفت وگو با تیتر 20 :
انجمن ها می‌توانند نقش موثری به عنوان بازوی بخش خصوصی ایفا کنند مشروط بر اینکه این تشکل ها فراگیر و ملی باشند و دنبال انتفاع یک واحد خاص و فرد خاصی نباشند که این تنها مشخصه و مختصات تشکل های ملی است بنابراین سایر انجمن های موازی تحت عنوان صنفی کارفرمایی اولا مجوز خود را وزارت کار و کشور و ثانیا برای عده محدودی همانند کارفرمایان و مشکلات کارفرمایان و این چنین موضوعاتی دریافت می کنند.
کد خبر: ۴۸۷۱۹
هم افزایی صنعت لوازم خانگی زیر چتری واحد/ حذف انجمن های موازی در دستور کار اتاق بازرگانی/ با تغییر هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی و برگزاری انتخابات آزاد دیگر بهانه ای برای انشقاق ها نیست
تیتر20 - امروزه هیچ فرد یا نهادی نمی تواند نقش تشکل ها را در توسعه اقتصادی یک کشور نادیده بگیرد، تشکل ها می توانند در همه ابعاد به عنوان یک بازوی مهم مشورتی به دولت ها در پیشبرد اهداف و برنامه ها کمک کنند و از این نظر نقش بی بدیلی دارند.

اما اثرگذاری تشکل ها زمانی مقدور است که به دور از هرگونه منفعت طلبی برای گروه یا فردی اقدام به فعالیت کنند و بر اساس منافع صنعت کشور اقدام به مشورت به متولیان کنند.

در این میان تشکل ها می توانند به عنوان رابط میان بخش های تولیدی و سیاستگذاران عمل کرده و با انتقال درست و به موقع مشکلات بخش تولید به سیاستگذاران مسیر توسعه در این بخش را هموار کنند.

با وجود اینکه نباید از نقش تشکل ها غفلت کرد اما وجود تشکل های متعدد در یک بخش با عناوین مختلف نه تنها نمی تواند گره ای از مشکلات بگشاید بلکه به دلیل حس رقابتی که به وجود می آید تا حدودی تشکل ها از اهداف اصلی منحرف و حرکت به سمت منافع گروهی می کشاند.

صنعت لوازم خانگی از جمله صنایع مهم کشور به شمار می رود که لزوم وجود یک تشکل فراگیر در آن به خوبی احساس می شود هر چند در حال حاضر می توان وجود این تشکل را احساس کرد اما در کنار تشکل اصلی، تشکل های موازی تشکیل شده که در برخی اوقات موجب چندصدایی در این صنعت شده است.

در این باره گفتگویی با عباس هاشمی دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی انجام دادیم که در زیر می خوانید.

چرا شاهد تعدد انجمن ها در صنعت لوازم خانگی هستیم؟
تعدد انجمن ها فقط مربوط به لوازم خانگی نیست و در سایر صنایع نیز بر اساس وسعت صنعت،حجم بازار و گردش اقتصادی وجود دارد،  همانگونه که اطلاع دارید انجمن های ملی تحت پوشش اتاق بازرگانی هستند و طبق ضوابط آنها فعالیت می کنند همچنین مورد مشورت قوای سه گانه در کشور نیز هستند بالطبع دستگاه هایی که زیر نظر قوه مجریه فعالیت می کنند موظفند از طریق اتاق بازرگانی که در قانون پیش بینی شده از تشکل های فراگیر مشورت بگیرند.

 انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تنها تشکلی در صنعت لوازم خانگی است که به صورت ملی و فراگیر و تنها انجمن کسب و کاری کشور است که عضو اتاق بازرگانی است، اخیرا نیز طبق مصوبه هیئت دولت، تشکل های ملی باید جزو یکی از اتاق ایران،اصناف و تعاون باشند و این  انجمن در این بخش تنها انجمنی است  که فراگیر و ملی و عضو اتاق بازرگانی ایران است.
هم افزایی صنعت لوازم خانگی زیر چتری واحد/ حذف انجمن های موازی در دستور کار اتاق بازرگانی/ با تغییر هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی و برگزاری انتخابات آزاد دیگر بهانه ای برای انشقاق ها نیست
یک تشکل ملی و فراگیر از منظر شما چه مولفه هایی دارد؟
 اعتقاد داریم انجمن ها می‌توانند نقش موثری در رشد و توسعه کشور به عنوان  بازوی بخش خصوصی ایفا کنند مشروط بر اینکه  این تشکل ها فراگیر و ملی باشند  و دنبال انتفاع یک  واحد خاص و فرد خاصی نباشند که این تنها مشخصه و مختصات تشکل های ملی است  بنابراین سایر انجمن های موازی تحت عنوان صنفی کارفرمایی اولا  مجوز خود را وزارت کار و کشور و ثانیا برای عده محدودی همانند کارفرمایان و مشکلات کارفرمایان و این چنین موضوعاتی دریافت می کنند.

 اما تشکلهای ملی و فراگیر موضعی ای  متفاوت دارد و همسو با موضوعات صنعتی واقتصادی کشور است و در تمام تصمیم گیری ها هم نقش اصلی دارند.

قرارگیری همه تشکل های  صنعت لوازم خانگی زیر یک چتر واحد چه الزاماتی دارد؟
 اعضای کنونی انجمن صنایع لوازم خانگی 250واحد صنعتی هستند  و نزدیک ۸۵ تا ۹۰ درصد بازار لوازم خانگی را این انجمن در اختیار دارد و حتی انجمن های موازی که در این بخش وجود دارند عضو این انجمن هستند  اما به دلیل سوء تفاهم که شاید در گذشته به وجود آمده به دنبال دریافت مجوز و تشکیل انجمن رفتند، بنابراین به نظر بنده با تغییر هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی و انتخابات آزادی که صورت گرفت، دیگر بهانه ای برای این انشقاق ها قابل قبول نیست.

انجمن صنایع لوازم خانگی عضو اتاق بازرگانی است و حدود ۳۹ سال از تاسیس آن می‌گذرد بنابراین دلیلی ندارد که بخاطر اختلاف سلیقه ای که در یک بازه زمانی وجود داشته و منجر به انشعاب شده ادامه داشته باشد.

بنابراین این تشکل به عنوان قویترین تشکل ملی و فراگیر فعالیت می کند و از نظر برابری قابل مقایسه با انجمن هایی که تعداد محدودی عضو دارند نیست.

بر اساس مصوبه دولت، حذف انجمن های موازی در دستور کار قرار دارد و توسط اتاق بازرگانی در حال انجام است.  

تبدیل چند صدایی به یک صدایی یا همصدایی تشکل ها، چه میزان قدرت چانه زنی آنها را در برابر دولت افزایش می دهد؟
در بعد چند صدایی برخی ها اعتقاد دارند که هر کدام به عنوان یک شاخه یا انگشت، گوشه‌ای از کار می گیرند و برخی نیز به ایجاد یک صدای واحد معتقدند که هر دو نظر محترم است.

درباره این موضع بنده نیز معتقد به یک صدایی و جمع شدن همه زیر چتر یک تشکل ملی هستم، البته در حال حاضر نیز همین تشکل محدود صنفی نیز با انجمن ملی همسو هستند و اگر در جهت منافع واحدهای محدود یا نفرات محدود حرکت نکنند زیاد آسیب زا نیستند، همه نگرانی انجمن ملی صنایع لوازم خانگی این است که این موضوع مورد سوء استفاده قرار نگیرد و تشکل ملی دلسوزی را در سطح کشوری داشته باشند و به دنبال منافع عده معدودی نروند، این در حالی است که به دلیل ساختار انجمن صنایع لوازم خانگی بگونه ای است که امکان حرکت خارج از عرف وجود ندارد.

تعدد تشکیلات آیا آسیبی به صنعت لوازم خانگی وارد کرده است؟
 تاکنون تعدد انجمن ها آسیبی به این بخش  وارد نکرده است و انجمن ملی صنایع لوازم خانگی نیز وظیفه مشورتی خود را انجام می دهد، هرچند شاید بیشترین آسیب  در این باره متوجه مصرف کنندگان باشد و نتوانند تشابهات اسمی را تشخیص دهند اما از نظر قانونی هیچ آسیبی متوجه انجمن صنایع لوازم خانگی نیست.
ارسال نظرات
موضوعات روز