پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
تیتر 20 بررسی کرد؛
سخنگوی انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی: نیاز است تا یک یا دو برند را آماده صادرات کنیم در حال حاضر تمام برند‌های لوازم خانگی ما در کشور‌های همسایه مشتری دارد، اما باید به یک نشان واحد برای رسیدن به بازار‌های جهانی برسیم //دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی: تا زمانی که بسترسازی نشده حق نداریم درباره توسعه صادرات لوازم خانگی صحبت کنیم و تازه بخواهیم برند نیز ایجاد کنیم آن هم با اعطای رانت به برخی ها و نابودی سایر تولیدی ها.
کد خبر: ۴۸۷۴۱
بایدها و نبایدهای ایجاد برند ملی لوازم خانگی
تیتر20 - صنعت لوازم خانگی در کشور از قدمتی طولانی برخوردار است و همواره جزو صنایع پیش رو در کشور بوده است.

در زمان های نه چندان دور این صنعت صادرات زیادی به کشورهای مختلف داشت و دارای برندهای شناخته شده ای بود که آوازه زیادی داشتند.

اما به دلیل سوءمدیریت هایی که صورت گرفت برندهای بزرگ این صنعت از مدار تولید خارج شدند و در حال حاضر فقط تنها نامی از آنها باقی مانده است.

"ارج" و" آزمایش" از برندهای معروف صنعت لوازم خانگی بودند که برای خود شهرتی داشتند اما با مشکلاتی که بر سر راه آنها قرار گرفت این برندها از بین رفتند و به تاریخ پیوستند.

در حالی که برندهای مطرح کشور که با سال ها تلاش برای خود نامی دست و پا کرده بودند با عدم مدیریت و حمایت از بین رفتند این روزها صحبت از ایجاد برند ملی در صنعت لوازم خانگی از سوی مسئولان وزارت صمت به گوش می رسد و هدف از آن توسعه صادرات عنوان می شود.

مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت هدف اصلی وزارت صمت را تقویت نمانام‌های ملی عنوان کرده و افزود: هدفگذاری و شناسایی شرکت‌های پیشتاز برای تقویت نمانام های ملی از برنامه‌های وزارت صمت است و با تقویت همکاری بین بخشی در حوزه زنجیره تامین، اجرایی خواهد شد.

معاون امور صنایع وزارت صمت به هدفگذاری چهار زنجیره ارزش در سال جاری از سوی وزارت صمت اشاره کرد و افزود: صنعت لوازم خانگی یکی از چهار زنجیره ارزشی است که امسال برای آن هدفگذاری انجام شده است و بر این اساس مجموعه صنعت لوازم خانگی با همکاری بین بخشی و تقسیم کار در حوزه تامین مواد اولیه و توزیع سبد محصول باید این نوع همکاری را دنبال کنند.

وی گفت: در صنعت لوازم خانگی چند برند بزرگ را شناسایی کرده و از آنها خواستیم با برنامه ریزی برای تجمیع تقاضا در زنجیره تامین، سبد محصول با استفاده از ظرفیت‌های خالی صنایع پایین دستی ارائه دهند.

البته بحث بر سر ایجاد برند ملی تازگی ندارد و در گذشته نیز "زرندی" معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه به دنبال ایجاد سه تا پنج برند اصلی در صنعت لوازم خانگی کشور هستیم گفته بود: اگر بخواهیم در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم باید برندهای قابل پذیرش در حوزه بین الملل را داشته باشیم دیگر نمی توان به برندهای کوچک و خرد اکتفا کرد.

به گفته زرندی ، به همین منظور باید برندهایی را با اجتماع واحدهای کوچکتر ایجاد کنیم و در این راستا جلساتی برگزار کرده ایم تا بحث ادغام و همکاری صنایع کوچکتر با صنایع بزرگتر شکل بگیرد.

البته ایجاد برند ملی موافقان و مخالفانی دارد در این باره حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی در گفتگو با تیتر 20 اظهار کرد: برای رسیدن به بازار‌های جهانی و صادراتی برنامه ریزی‌های راهبردی در گذشته ارائه و به وزارت صمت داده شده، اما نیاز به به ‌روزرسانی دارد.

غزنوی بیان کرد:  نیاز است تا یک یا دو برند را آماده صادرات کنیم در حال حاضر تمام برند‌های لوازم خانگی ما در کشور‌های همسایه مشتری دارد، اما باید به یک نشان واحد برای رسیدن به بازار‌های جهانی برسیم.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی بیان کرد: موضوع برند مسئله اصلی و مهمی است که در کل دنیا هر کشوری روی نشان خود حساسیت‌های ویژه‌ای دارد.


عباس هاشمی دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی نیز در گفتگو با تیتر 20 در این باره اظهار کرد: در ابتدا باید منابع به نسبت صحیح بین واحدهای تولیدی تقسیم شود.

وی افزود: اعتقاد انجمن این است که در کشور به جای اینکه دولت تکلیف کند چه تعداد برند باشد یا چه کاری باید صورت بگیرد باید اصول اقتصاد آزاد را رعایت کند وقتی اصول اقتصاد آزاد رعایت و مدل اقتصادی مشخص شود دولت و حاکمیت باید بسترسازی کند و با اینکار صنعت و فعالان صنعت شکل می گیرند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: اینکه واحدها چگونه با یکدیگر همکاری کنند در ادامه راه با توجه به انتفاعی که واحدها از وصل شدن و همکاری با یکدیگر تشخیص می دهند  اتفاق خواهد افتاد.

هاشمی بیان کرد: در کشور استراتژی اقتصادی وجود ندارد دچار روزمرگی شدیم و عدم ثبات اقتصادی موجب شده مدل اقتصاد آزاد را فراموش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در یک مدل اقتصاد آزاد ابتدا باید شاخص های اصلی اندازه گیری همانند شاخص رقابت پذیری، فساد، رفتارهای غیر رانتی،فضای کسب و کار و سهولت سنجیده و سپس جایگاه خود را نسبت به دنیا ارتقا دهیم و پس از آن برای توسعه صادرات ساماندهی صورت گیرد، نمی توان نسبت به تمام مولفه های اصلی اقتصادی بی تفاوت باشیم و به حلقه آخر بچسبیم و بگوییم می خواهیم برند ملی ایجاد کنیم.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه ایجاد برند ملی الزاماتی دارد تاکید کرد: در ابتدا باید "برند کشوری" ایجاد کنیم یعنی Made in Iran ، به عنوان نمونه کشور "کره" این برند را به نام Made in Korea  ایجاد کرده و روی هر کالایی اسم "کره" باشد به خریدار یک حس بهتر بودن کالا را القا می کند. 

هاشمی با بیان اینکه ساخت آلمان، کره یا ایتالیا همه برند بزرگ نیستند و SME هستند، گفت: SME  ها مزیت های زیادی دارند از جمله تحرک دارند، کارآفرین و چابک هستند، اشتغال ایجاد می کنند و از همه مهم تر تحریم پذیر نیستند و تهدیدات امنیتی هم برای کشور ندارند.

وی بیان کرد: همچنین تصمیم گیری در سطح این شرکت ها راحت تر است، مالیات بیشتری پرداخت می کنند،رشد بی رویه ندارند و رانت  و انحصار ایجاد نمی شود. 

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه شرکت های خارجی بزرگ همه باSME  بزرگ شدند،اظهار کرد: برندسازی خوب است اما باید در بستر مدل اقتصاد آزاد شکل گیرد حاکمیت نباید آن را شکل دهد.

هاشمی خاطرنشان کرد: آیا اصلا مکانیزم داخلی توسعه صادرات در کشور اعم از حمل و نقل وجود دارد، برند کشوری ایجاد کردیم ، تعرفه های ترجیحی برای کشورهای هدف داریم.

وی با بیان اینکه نباید امکان رشد را با برندسازی اجباری از واحدهای تولیدی گرفت و این صنعت را هم تبدیل به صنعت خودرو کرد، گفت: انحصار اولین عامل خسارت به اقتصاد کشور است تنوع برندینگ بهترین تجربه است. 

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی تاکید کرد: در گذشته برند "ارج" و "آزمایش" داشتیم که با ملی کردن آنها و سرکوب بخش خصوصی، آنها را از بین بردیم تمام برندهای بزرگی که نابود شدند اگر وجود داشتند الان جزو بهترین های دنیا بودند.

هاشمی افزود: زمانی که بسترسازی نشده حق نداریم درباره توسعه صادرات لوازم خانگی صحبت کنیم  و تازه بخواهیم برند نیز ایجاد کنیم آن هم با اعطای رانت به برخی ها و نابودی سایر تولیدی ها.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه هر لحظه امکان ادامه تحریم ها وجود دارد، ایجاد برند ملی یعنی اینکه همه چیز را در معرض تحریم قرار دهیم اما تحریم برای واحدهای کوچک کارساز نیست.
ارسال نظرات
موضوعات روز