جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
تیتر20 گزارش می دهد:
سراتو هرچند خودرویی متعلق به کیاموتورز کره بود و کیفیت مناسبی داشت، اما چندان به روز به حساب نمی آمد. این در حالی است که شاهین خودرویی به روز محسوب می شود و حتی طبق برخی گزارشات، گویا در پاره ای از شاخص ها عملکرد بهتری نسبت به سراتو دارد.
کد خبر: ۴۸۷۶۷
پرواز شاهین روی سر سراتو
تیتر20 -  ورود خودرو شاهین به بازار اما به نوعی می تواند جای محصول مونتاژی پیشین سایپا یعنی کیا سراتو را بگیرد، همان طور که در خطوط تولید جایگزین این خودرو شد. 

هرچند سراتو خودرویی کره ای به شمار می رود و به هر حال از کیفیت قابل قبولی نزد افکار عمومی برخوردار است، با این حال شاهین از چند جهت می تواند نسبت به سراتو برتری داشته باشد.

مورد نخست اینکه شاهین خودرویی داخلی به شمار می رود، به عکس سراتو که خارجی بود و مونتاژی. این داخلی بودن می تواند از جنبه تولید به نفع سایپا و مشتریانش باشد و تا حد قابل توجهی نیز شاهین را از گزند تحریم ها دور نگه دارد.

 سایپا پس از تحریم مجبور شد با سراتو خداحافظی کند، زیرا خودروساز کره ای به دلیل تحریم قطعات موردنیاز را در اختیار این شرکت نمی گذاشت. این در حالی است که شاهین خودرویی داخلی به شمار می رود و بنابراین تا حد زیادی با مشکلاتی که سراتو داشت، مواجه نخواهد شد.

 البته تردیدی نیست که شاهین با وجود داخلی بودن، از قطعات خارجی بی نیاز نبوده و این وابستگی در روند کلی تولید به خصوص در دوران تحریم اثرگذار است، منتها به حدی نیست که بخواهد خط تولید آن را به تعطیلی بکشاند. در واقع هرچند روند تولید شاهین به هر حال از ناحیه تحریم و وابستگی به قطعات خارجی، تاثیرپذیر است اما سایپا و مشتریان حداقل بابت اینکه تحریم نمی تواند شاهین را از آنها بگیرد، خیال شان راحت است.

برتری دیگر شاهین در مقایسه با سراتو اما به مسئله ارزبری مربوط می شود. سراتو خودرویی تقریبا به طور کامل مونتاژی بود و ارز قابل توجهی برای تامین قطعات آن مصرف می شد، اما شاهین ارزبری بسیار کمتری دارد چون خودرویی داخلی به حساب می آید. البته بدون شک شاهین نیز در برخی قطعات نیاز به تامین از خارج دارد و بنابراین ارزبری آن صفر نیست، اما در مقایسه با محصولات مونتاژی بسیار کمتر، ارز مصرف می کند.

 این موضوع در شرایط فعلی که کشور با کمبود ارز مواجه است، از اهمیت زیادی برخوردار است، ضمن آنکه در مسئله قیمت نیز کمک می کند شاهین با هزینه کمتری به تولید برسد. در واقع شاهین چون خودرویی داخلی به شمار می رود ارزبری آن در مقایسه با مونتاژی ها بسیار کمتر است، با هزینه تولید پایین تری ساخته می شود و در نتیجه با قیمت مناسب تری به دست مشتریان می رسد. 

اما نکته بسیار مهم دیگر در مورد شاهین و در مقایسه با سراتو، به روز بودن آن است. سراتو هرچند خودرویی متعلق به کیاموتورز کره بود و کیفیت مناسبی داشت، اما چندان به روز به حساب نمی آمد. این در حالی است که شاهین خودرویی به روز محسوب می شود و حتی طبق برخی گزارشات، گویا در پاره ای از شاخص ها عملکرد بهتری نسبت به سراتو دارد. 

همچنین با توجه به اینکه شاهین به روزتر است، گفته می شود از امکانات رفاهی بیشتری در مقایسه با سراتو برخوردار بوده و بنابراین احتمالا توانایی این را دارد که نظر مثبت مشتریان را (حتی شاید بیشتر از سراتو) جلب کند. 

به عبارت بهتر، شاهین می تواند ضمن پر کردن جای سراتو که به دلیل تحریم ماه هاست دیگر در سایپا مونتاژ نمی شود، رضایتمندی بیشتری را نیز از جنبه امکانات رفاهی، خدمات پس از فروش (با توجه به اینکه خودرویی داخلی است)، ایجاد کند.

 این را هم نباید فراموش کرد که سراتو اگر همچنان مونتاژ می شد، با توجه به نرخ ارز، با قیمت بسیار بالایی به دست مشتریان می رسید، حال آنکه شاهین در مجموع با قیمت کمتری عرضه می شود.       

ارسال نظرات
موضوعات روز