سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 07
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
تیتر20 بررسی می کند؛
بهرامن: هر حرکتی در بخش معدن بدون برنامه ریزی با شکست مواجه می شود و سرمایه گذاری های صورت گرفته را از بین می برد. بی تردید اصلی ترین هدف میدکو نیز دربرنامه ها حفظ سرمایه های انجام شده در بخش معدن و صنایع معدنی است.
کد خبر: ۴۸۷۷۳
مدل توسعه ای
تیتر20 - توسعه پایدار یکی از شریان های اصلی برای حیات اقتصاد در بخش های مختلف از جمله معدن و صنایع معدنی است.  در این میان شرکت مادرتخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با شعار «توسعه ما از معدن آغاز می شود»، سعی بر آن دارد تا با ایجاد مدلی نظم یافته سرمایه های صورت گرفته در این بخش را حفظ کند.

هلدینگ معدنی و صنایع معدنی میدکو در تلاش است تا با در اختیار داشتن کلاس جهانی و تولید محصولات مختلف مدلی را به جهت توسعه بخش معدن و صنایع معدنی تدوین کند.

بررسی شعار میدکو (توسعه ما از معدن آغاز می شود)، حاکی از نگاه گسترده این مجموعه به توسعه پایدار است. درواقع میدکو به اهمیت این موضوع که توسعه با نگاهی به بالادست و سرمایه گذاری در پایین دست محقق می شود، به خوبی آگاه است و استراتژی های خود را بر این پایه بنا کرده است.

هرچند میدکو تا به این لحظه با اجرای پروژه های مختلف در حوزه معدن و صنایع معدنی عملکرد موفقی را از خود به جای گذاشته است اما نباید نقش پشتوانه مالی این مجموعه را در چنین توسعه هایی نادیده گرفت. 

امروز بخش زیادی از مشکلات فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی به ویژه در صنایع بالادستی مربوط به نبود نقدینگی برای توسعه است، مشکلی که با وجود بانک پاسارگاد و سهامداران مجموعه میدکو از میان برداشته شده است.

البته نکته مهمی که باعث می شود میدکو به سراغ مدل توسعه ای برود حفظ سرمایه کلانی است که در بخش معدن و صنایع معدنی انجام داده است، اما آیا میدکو می تواند این مدل را در سراسر بخش توسعه داده و اجرایی کند؟ 

آن طور که پیداست میدکو با سرمایه گذاری کلان و با ورود به حوزه های مختلف بخش معدن و صنایع معدنی به دور از حواشی و خبرسازی به نوعی به دنبال رهبری در بخش معدن است. رهبری که پرچم آن به دست هلدینگ خصوصی برافراشته شده اما آیا امروز زیرساخت های لازم برای چنین اقدامی در بخش معدن فراهم است؟ 

آیا میدکو می تواند در کنار بخش دولتی هدایت بخش معدن را به دست بگیرد؟ بی تردید چنین موضوعی با توجه به موانع موجود و قوانین و مقررات چهره میدکو را از خصوصی بودن به خصولتی بودن تغییر می دهد، زیرا یک هلدینگ تماما خصوصی نمی تواند به راحتی توسعه ای به این وسعت را محقق سازد. 

از سویی دیگر باید به این نکته توجه داشت که بخش معدن با توسعه شتابان ارتقا پیدا نخواهد کرد، توسعه در بخش معدن نیازمند برنامه ای بلند مدت و سرمایه ای کلان خواهد بود.

همچنین باید این نکته در نظر گرفته شود که دولت تصمیم گیری اصلی این بخش را برعهده دارد، درنتیجه مدل مورد توجه میدکو می تواند در مجموعه های خود اجرا و در سایر شرکت های حاضر در بخش معدن به نوعی الگو برداری شود. 

در این باره محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن ایران در گفت و گو با «تیتر20» با اشاره به مدل توسعه ای در بخش معدن، اظهار کرد: با توجه به نیاز صنایع مهم دنیا به مواد معدنی، بخش معدن در سال های آینده نقش مهمی را ایفا می کند، درنتیجه بدون برنامه ریزی نمی توان برای آن آینده نگری کرد.

وی ادامه داد: درواقع بدون برنامه ریزی نمی توان سرمایه گذاری داشت و حفظ سرمایه نیز نیازمند برنامه ریزی مشخص و هدفمند است. به عنوان مثال امروز چین برای سال 2050 هدفگذاری های خود را انجام داده در چنین مسیری در حرکت است. 

برنامه ریزی بلند مدت نکته مهمی است که باید در تدوین برنامه های معدنی چه از سوی میدکو و چه هلدینگ ها و شرکت های دیگر در نظر گرفته شود. زیرا به گفته بهرامن، رصد 30 سال آینده نشان می دهد تقاضا رو به افزایش و عرضه با کاهش مواجه می شود.

از سویی دیگر رییس خانه معدن ایران معتقد است، هر حرکتی در بخش معدن بدون برنامه ریزی با شکست مواجه می شود و سرمایه گذاری های صورت گرفته را از بین می برد. بی تردید اصلی ترین هدف میدکو نیز در چنین برنامه ای حفظ سرمایه های انجام شده در بخش معدن و صنایع معدنی است. 

امروز میدکو در ساخت کارخانه کنسانتره فولاد مبارکه در سنگان در بخش فنی و مهندسی وارد همکاری شد. حفظ چنین تفاهم نامه هایی نیازمند توسعه پایدار با مدل میدکو خواهد بود. البته همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، این اقدامات می تواند در نهایت به رهبری میدکو در بخش معدن ختم شده و شرکت های کوچک فعال در بخش معدن را از میدان خارج کند. درواقع مدل توسعه ای میدکو به نوعی با چاشنی قدرت طلبی در بخش معدن مخلوط شده است.

البته درباره مدل برنامه ریزی در بخش معدن، بهرامن بیان کرد: بخش معدن باید با نگاهی کامل و جامع برنامه ها را تعریف کند، اگر این نگاه برگرفته از متولیان بخش نباشد، بخشی از ذخایر معدنی کشور از بین خواهد رفت. 

وی با بیان اینکه این نگاه می تواند در سایر حوزه بخش معدن اجرایی شود، گفت: افزایش تقاضا در آینده این اجازه را می دهد که در اکتشافات وارد کار شویم. اگر امروز سند چشم انداز 25 ساله با چین را پیش رو داریم ، باید یکی از موارد توسعه اکتشافات با همکاری چین باشد. 

درواقع رییس خانه معدن ایران به همکاری بین المللی در بخش معدن برای توسعه اشاره دارد، موضوعی که می تواند با حضور بخش خصوصی با سرعت بیشتری انجام شود. درنتیجه اگر میدکو تنها با نگاه داخلی به دنبال توسعه در بخش معدن باشد، باید بخشی از این برنامه را شکست خورده خواند زیرا تکنولوژی های روز دنیا با سرعت بالا در حال توسعه هستند، استفاده از دانش روز دنیا و واردات برخی خدمات فنی و مهندسی می تواند سرعت اجرای برنامه را افزایش دهد اما غفلت از این موضوع نه تنها زمان بیشتری را صرف می کند بلکه هزینه های توسعه را هم افزایش می دهد.

اما در این میان باید توسعه شتابان با استفاده از الگوی منظم را مسیری بی راهه دانست که رسیدن به مقصد را طولانی تر خواهد کرد. بهرامن در این باره اظهار کرد: ما باید با برنامه ریزی زمانبندی شده در حرکت باشیم نه آنکه با سرعت و شتاب بالا در جاده توسعه بخش معدن حرکت کنیم. به هر میزان که برنامه زمانبندی شده تر باشد، موفقیت آن افزایش می یابد. فراموش نکنیم برنامه های توسعه در بخش معدن بلند مدت است. از سویی دیگر باید در کنار توسعه بخش معدن توسعه در بخش های دیگر از جمله حمل و نقل نیز محقق شود. 

وی ادامه داد: باید توجه ویژه ای به زیرساخت های مهم داشته باشیم. باید دید امروز چه ابزاری برای حمل و نقل آینده در اختیار داریم. اگر بخش معدن توسعه در نظر گرفته شده را محقق کند اما بسترهایی مانند حمل و نقل برای صادرات و انتقال مواد به کارخانه ها در اختیار نباشد، تا چه اندازه می توان احساس موفقیت داشت؟ 

با چنین شرایطی مدل توسعه ای میدکو باید با در نظر گرفتن تمامی موارد تدوین و به نوعی سهم هر بخش را مشخص کند. پس تدوین این مدل نیازمند مذاکره با بخش های مختلف و شناسایی گلوگاه های موجود خواهد بود.

در پایان بهرامن با بیان اینکه تدوین مدل توسعه ای از سوی شرکت میدکو اقدام درستی است، اظهار کرد: بدون شک تدوین برنامه توسعه ای برای میدکو یا هر شرکت دیگر امری ضرروی و درست است و خوشبختانه این شرکت تا به امروز در حوزه توسعه عملکرد خوبی از خود به جای گذاشته است، درواقع اگر میدکو با این حجم از سرمایه گذاری چنین برنامه ای را تدوین نکند به طور حتم با شکست مواجه می شود.

ارسال نظرات
موضوعات روز