پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۸
در نشست خبری هیات مدیره انجمن قطعه سازان عنوان شد:
نایب رئیس انجمن قطعه سازان ایران گفت: با روندی که پیش می رود ممکن است در سه ماهه دوم سال آینده شاهد حضور خودروسازان جدیدی در کشور باشیم.
کد خبر: ۴۸۸۸۷
راهکار کاهش قیمت خودرو از نظر قطعه سازان/ بازگشت رنو و پژو منتفی است/ ضرورت بازنگری در روش اخذ مالیات از واحدهای تولیدی
تیتر20 - اصغر خسروشاهی،  نایب رئیس انجمن قطعه سازان در نشست خبری هیات مدیره انجمن قطعه سازان درباره طرح تحول صنعت خودرو که کمیسیون صنایع در پی آن است گفت: ما نظرات خودمان نسبت به این طرح را ارائه دادیم و از نظر فکری کمک کردیم. هر چند معتقد هستیم که قابل اجرا نیست. در واقع حمایت ما از این طرح انتخاب بین بد وبدتر بود.ولی باید اجرا شود تا در عمل مشاهده شود که به کدام سمت و سو خواهد رفت .

وی ادامه داد:  در روزهای اول تهیه و تدوین طرح تحول خودرو شاهد کسب نظرات کارشناسی قطعه سازان از سوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس بودیم اما متاسفانه در این اواخر، دیگر خواهان کسب مشورت مجموعه های قطعه سازی نبودند و برای ما نیز ابهامات بسیاری دارد .

نایب رئیس انجمن قطعه سازان همچنین با تاکید بر اینکه از طرح تحول خودرویی مجلس نباید انتظار یک طرح جامع و کامل و آینده نگری برای صنعت خودرو داشت، خاطرنشان کرد:  در این طرح نمایندگان بیشتر به دنبال عرضه خودرو در بورس و قیمت گذاری خودرو برای خروج خودروسازان از زیان هستند و اما چگونه و چطور اجرا خواهد شد هنوز نامعلوم است .

خسروشاهی همچنین در این نشست با توجه به روی کار آمدن چهار وزیر صمت در دولت دوم آقای روحانی و لطمه صنعت خودرو از این تغییرات، خواستار ایجاد اتاق فکر و استراتژی برای صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور در این وزارتخانه شد.

وی همچنین در ادامه با اشاره به مشکلات پیش روی تولیدکنندگان از افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در شرکتهای خودروسازی خبر داد و افزود: « با توجه به اهداف مد نظر در سال جهش تولید، انتظار افزایشی افزون بر ۲۰ درصد را در صنعت خودروسازی برای سال جاری داشتیم. اما افزایش تولید خودرو مرهون فعالیت و زحمات صنعت قطعه سازی کشور بوده است ».

خسرو شاهی همچنین درباره باز شدن فضای سیاست خارجی کشور و احتمال لغو تحریم ها آیا و بازگشت شرکای خارجی به ایران اظهار کرد:  پژو با یک شرکت آمریکایی جوینت ونچر شده است و رنو نیز اخیر ۱۸۰ نفر از نیروهای ایرانی اش را اخراج کرده است، بنابراین به بازگشت فرانسوی ها چندان امیدی نیست وما نیز تمایلی به همکاری به روش سابق نداریم .

دبیر انجمن قطعه سازان: موافق کاهش قیمت خودرو هستیم

در ادامه مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان گفت: آزادسازی قیمت‌ها بدترین و آخرین راهکار اصلاح قیمت خودروها است و معتقدیم باید با مدیریت قیمت‌های افسارگسیخته مواد اولیه، قیمت خودرو کاهش یابد.

وی افزود: ۸۰ درصد قیمت خودرو شامل قیمت قطعات و مواد اولیه است و معتقدیم امروز قیمت قطعات و مواد اولیه به صورت افسارگسیخته افزایش یافته است.

وی بیان داشت: انجمن قطعه‌سازان آمادگی کامل دارد در صورت تعدیل قیمت مواد اولیه، قیمت محصولات خود را در تعامل با خودروسازان به نفع مردم کاهش دهد.

بیگلو تأکید کرد: موضع قطعی انجمن این است که بدترین راهکار افزایش قیمت‌هایی است که به مصرف‌کنندگان لطمه بزند.

وی در ادامه به چند طرح مطرح شده در حوزه خودرو اشاره کرد که همگی به صورت موازی بدون اخذ نظر از قطعه سازان در حال پیش رفتن است.

این مقام صنفی بیان داشت: نخستین طرح در مجلس شورای اسلامی مطرح شده، اما با وجود تماس‌های مکرر با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ظاهراً نمی‌خواهند از قطعه سازان نظرخواهی و استفاده کنند.

وی اضافه کرد: طرح دوم، طرح جهش تولید مطرح شده توسط وزارت صنعت و طرح سوم، طرح قیمت‌گذاری خودرو است که در نهاد ریاست جمهوری در دست پیگیری است و امیدواریم قیمت خودرو یک بار برای همیشه در کشور تعیین تکلیف شود.

بیگلو تاکید کرد: با کاهش قیمت مواد اولیه می‌توان قیمت خودرو درب کارخانه را تا ۳۰ درصد کاهش داد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو به پیشنهاد وزیر صنعت در خصوص تشکیل کنسرسیومی از قطعه‌سازان در راستای خودکفایی در خودروسازی اشاره کرد و گفت: این کمیسیون با حضور ۳۰ شرکت تشکیل شده و وجاهت حقوقی نیز دارد، اما جالب است که خودروسازان حتی به این کنسرسیوم وقت ملاقات نمی‌دهند.


سخنگوی انجمن قطعه سازان ایران: ورود دولت و مجلس به موضوع شرکتهای فولادی

فرهاد بهنیا ، سخنگوی انجمن قطعه سازان در ادامه نشست  با اعلام  اینکه قطعه سازان خواستار ورود دولت و مجلس برای نظارت بر شرکتهای فولادی شدند اظهار داشت: متاسفانه در سال 99 شاهد تصمیمات در حوزه قیمت مواد اولیه فولادی و روش های اخذ مالیات از واحدهای تولیدی بودیم که عواقب ناخوشایندی را برای صنعت خودرو و سایر صنایع به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به زنجیره های وابسته به صنعت فولاد، گفت: شرکت های فولادسازی از سال 96 تا اوایل سال 98 با خرید پایین مواد اولیه این صنعت که حدود نصف قیمت جهانی بود سودهای هنگفتی کسب کردند چرا که این مواد را با 5 درصد سود بیشتر در بورس کالا به فروش می رساندند در حالی که ضرر و زیان دو خودروساز فقط در سال 98 بیش از 30 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی تصریح کرد: با ورود وزارت صنعت به موضوع قیمت گذاری فولاد، تولید کاهش یافت و این کاهش تولید بر صنعت خودرو اثرگذار بود زیرا شرکت های فولادی تصمیم گرفتند با کاهش عرضه وزارت صنعت را مجبور به اصلاح قیمت کنند.

بهنیا تاکید کرد: به نظر می رسد فولادسازان با این اقدام به دنبال افزایش قیمت فولاد بودند و یا اینکه قصد داشتند وزرات صمت را وادار به عقب نشینی کنند.

به گفته وی بر این اساس فولادسازان به دلایل واهی اعلام کردند تولید کنندگان، ورق فولاد زیادی دریافت می کنند و با این حرکت سهمیه فولاد خودروسازان را به شدت کاهش دادند که این موضوع در تاریخ انقلاب بی سابقه بوده است.

وی افزود: هم اکنون نیز با ظرفیت سنجی مواد اولیه فولادی در قرارداد قطعه سازان سیکل پیچیده ای را برای تولید کنندگان ایجاد کردند که موجب توقف تولید واحدهای تولیدی و یا افزایش قیمت تمام شده خودرو خواهد شد اقدامی که بر خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید است.

سخنگوی انجمن قطعه سازان با تاکید بر اینکه با وجود این مشکلات اغلب واحدهای تولیدی در یک قدمی تعطیلی قرار دارند، خاطر نشان کرد: شرکت‌های فولادی باید دست از سر تولیدکنندگان داخلی و قطعه سازان بردارند به همین جهت از رییس جمهور، وزیر صنعت و نمایندگان مجلس می‌خواهیم به این موضوع ورود کنند چرا که باعث افزایش قیمت خودرو و در نهایت کاهش تولید خواهد شد.

بهنیا همچنین با انتقاد از نحوه دریافت مالیات از این صنعت خواستار بازنگری دولت در روش اخذ مالیات از بخش های تولیدی شد و اظهار کرد: در همه دنیا مالیات بر درآمد و ارائه مشوق های مالیاتی مرسوم است اما روش های کنونی اخذ مالیات مانعی در جهت تولید است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به این مشکلات از وزارت دارایی، رییس جمهور و مدیران امور مالیاتی کشور و کمیسیون اقتصادی مجلس می خواهیم اگر اعتقاد به جهش تولید دارند در روش اخذ مالیات از واحدهای تولیدی بازنگری کنند و مانند سایر کشورهای دنیا برای تولید کنندگان مشوق های مالیاتی قرار دهند.

وی در پایان تاکید کرد: تا زمانی که سیاست های غلط در حوزه تولید و قیمت اصلاح نشود دعوای بین تولیدکننده و مصرف کننده وجود خواهد داشت.
ارسال نظرات
موضوعات روز