جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
تیتر 20 بررسی می کند؛
حبیب الله انصاری در گفتگو با تیتر 20: دولت نمی تواند تصمیم بگیرد که تولیدکنندگان کنار هم اقدام به تولید پلتفرم مشترک کنند این کار وظیفه بخش خصوصی و NGO ها به شمار می رود.
کد خبر: ۴۸۹۵۶
بایدها و نبایدهای اجرای پلتفرم مشترک در صنعت لوازم خانگی
تیتر20 -  در دنیا شرکت ها به منظور کاهش هزینه های تولید و افزایش بهروری در صنایع مختلف اقدام به تولید با پلتفرم های مشترک صورت می گیرد.

در کشور ما نیز این موضوع مسبوق به سابقه است و پیش تر در صنعت خودرو و البته با مشارکت طرف های خارجی اجرایی شده است.
اما این روزها بحث تولید پلتفرم مشترک نه درباره خودرو بلکه درباره صنعت لوازم خانگی به گوش می رسد تا این صنعت بزرگ کشور نیز در این مسیر گام بردارد تا واحدهای تولید بتوانند با توان و ظرفیت بهتر اقدام به تولید کنند.

طراحی پلتفرم مشترک گامی مهم در صنعت لوازم خانگی به شمار می رود که چند مزیت مهم دارد نخست، هزینه تولید را کاهش می‌یابد، دوم، تیراژ تولید در کشور با رشد همراه می‌شود و در نهایت نیز تولید لوازم خانگی و قطعه در کشور اقتصادی و به صرفه خواهد شد و به کاهش قیمت تمام شده نیز کمک می کند اقدامی که طی سالیان گذشته صورت نگرفته است.

عباس هاشمی دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در این باره گفت: در صنعت لوازم خانگی قطعا باید تولید در پلتفرم‌های مشترک صورت بگیرید و ما نیز به عنوان بزرگترین و مهمترین تشکل صنعت لوازم خانگی ایران به این مهم اعتقاد راسخ داریم اما قطعا می‌دانید که رسیدن به این مهم نیازمند الزاماتی است که باید از سوی دولت تامین شود.

وی افزود: در بخش صادرات ما در کشور‌های همسایه بازار ۴۰۰ میلیون نفری داریم که به کمک استاندارد‌سازی قطعات لوازم خانگی و ایجاد پلتفرم مشترک می‌توانیم این بازار را به خوبی پوشش دهیم.

همچنین آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این باره گفت: در موضوع زنجیره‌سازی صنعت لوازم خانگی  باید مباحثی همچون ساخت قطعات استاندارد و استفاده از همه شرکت‌های بزرگ و کوچک را در دستور کار قرار دهیم و باید پلتفرم‌های مشترک شکل بگیرد.
بایدها و نبایدهای اجرای پلتفرم مشترک در صنعت لوازم خانگی
در این باره حبیب الله انصاری کارشناس صنعت لوازم خانگی در گفتگو با تیتر 20 اظهار کرد: اینکه یک پلتفرم مشترک در این صنعت ایجاد شود اقدام بسیار خوبی است که باید  تناسب بین کارخانه های داخلی از نظر کیفیت سازی قطعات و محصول نهایی وجود داشته باشد.

کارشناس صنعت لوازم خانگی با بیان اینکه نباید بین واحدهای تولیدی در این باره اختلافی وجود داشته باشد،افزود: این طرح بسیار خوب است اما به شرطی که واحدها و برندهای قدیمی برای همکاری با واحدهای نوپا تمایل داشته و اقدام کنند که باید برای آن اصولی در نظر گرفت.

وی با اشاره به حسن های اجرای این طرح گفت: واحدهای تولید کوچک بسیاری در کشور وجود دارد که می توانند با تولید قطعات این پلتفرم به یکدیگر کمک کنند به شرطی که بتوانند پاسخ توقع یکدیگر را بدهند.

انصاری بیان کرد: اجرای پلتفرم مشترک در بسیاری از کشورها از جمله در چین و کشورهای اروپایی انجام شده و موفقیت آمیز بوده، محصول تولید شده با مشارکت چند کارخانه و تحت یک برند تولید می شود.

کارشناس صنعت لوازم خانگی درباره منفعت واحدهای تولید از اجرای پلتفرم مشترک افزود: اگر این طرح اجرایی شود قطعا به نفع واحدها بویژه واحدهای کوچک و نوپا خواهد بود که می توانند با همکاری با تولیدکنندگان قدیمی، هزینه را کاهش، تیراژتولید و بهروری و اشتغال را افزایش دهند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا اجرای این طرح باید توسط دولت صورت گیرد یا بخش خصوصی متولی آن باشد، خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان موافق اجرای این طرح توسط دولت نیستم، دولت نباید به این موضوع ورود کند بلکه باید تسهیلات بانکی با سود پایین در اختیار بخش خصوصی قرار دهد، معافیت مالیاتی و مشوق های صادراتی در نظر بگیرد و تعرفه های گمرکی را برای واردات برخی از مواداولیه و قطعات کاهش دهد.

انصاری تصریح کرد: دولت نمی تواند تصمیم بگیرد که تولیدکنندگان کنار هم اقدام به تولید پلتفرم مشترک کنند این کار وظیفه بخش خصوصی و NGO ها به شمار می رود.

کارشناس صنعت لوازم خانگی تاکید کرد: نقش NGO ها در این زمینه بسیار اثرگذار است این انجمن ها از ساختار واحدهای تولیدی مطلع هستند و علاوه برنقش در ارتقای سطح کیفیت می توانند انعکاس چالش های طرح به دولت را نیز برعهده بگیرند که می تواند کمک کننده به این طرح باشد.

وی افزود: اجرای این طرح بسیار خوب است و این همگرایی و متصل شدن در نظام تولید می تواند ساختاری شود که هم از آن سود ببرند.
انصاری تصریح کرد: اجرای این طرح نیازمند برنامه ریزی و چگونگی انجام، نیاز دارد نمی توان بدون در نظر گرفتن بازار فروش مبادرت به اقدامی کرد.

کارشناس صنعت لوازم خانگی گفت: با شرایط امروز لوازم خانگی و کثرت و تعدد تولیدکنندگان و شرایط کاملا مختلفی که از نظر ساختار تولید و کیفیت سازی دارند اجرای این کار ساده نخواهد بود.

وی بیان کرد: این طرح با توجه به فوایدی که دارد باید اجرایی شود اما نیاز به ساختار دارد، با این اقدام، واحدها با یکدیگر اشتراک کار پیدا خواهند کرد و در بهبود و ارتقای سطح تکنولوژی مشارکت می کنند که همه از نکات مثبت طرح است همچنین با این اقدام هم توسعه بازار صورت می گیرد و هم مانع تعطیلی واحدهای تولیدی می شود.

انصاری تاکید کرد: اختلاف سطح در بخش تکنولوژی بین کمیت و کیفیت بین واحدها بسیار زیاد است که به علت صدور مجوزهای بیش از اندازه از سوی وزارت صمت است.

کارشناس صنعت لوازم خانگی تصریح کرد: در کنار اجرای این طرح،  بازارچه های مرزی کنترل شوند و جلوی قاچاق و واردات گرفته شود، همه این موارد به هم پیوستگی دارد.
ارسال نظرات
موضوعات روز