سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 14
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
تیتر20 بررسی می کند
شرکت ملی مس مشخصا از سرمایه گذاری در قلعه زری سخنی به میان نیاورده و اصرار بر این اقدام شاید دلایل بورس بازی داشته باشد تا سرمایه گذاران، سرمایه خود را به خراسان جنوبی هدایت کنند و با این ترفند که شرکت مس قصد اکتشاف در این محدوده ها را دارد، سرمایه گذاران را تحریک به خرید محدوده به طمع فروش به شرکت مس در زمان ورودشان کند.
کد خبر: ۴۹۱۴۷
قلعه زری، معدن مس یا بهانه ای برای بورس بازی
تیتر20 - خراسان جنوبی یکی از مهمترین استان های معدنی کشور از نظر تنوع و میزان ذخایر معدنی است. همچنین در خراسان جنوبی ظرفیت های بالقوه فراوانی وجود دارد که اگر به فعلیت برسد می تواند استان را از لحاظ اقتصاد و اشتغال متحول کند.

 در این میان، پهنه های اکتشافی حرف های زیادی برای گفتن دارند و اهمیت این موضوع تا آنجاست که متولیان این عرصه از اقدامات انجام شده در خصوص پهنه های اکتشافی استان گزارش دادند که البته در 4 پهنه نوار مرزی استان، پهنه فردوس و قاین، پهنه لوت و پهنه ایران مرکزیه کار فعالیت شناسایی انجام شده است. 

پیش از این در مطالعات ابتدایی و‌ شناسایی پهنه ها اعلام شده بود در پهنه نوار مرزی 3 محدوده دارای پروانه اعم از یک محدوده لیتیوم و دو محدوده مس طلا شناسایی شده است.

 پس از آن مجتمع محدوده های اکتشافی خراسان جنوبی از موفقیت برای دریافت ۲ پروانه اکتشاف دیگر در این استان خبر داد که با پیگیری های انجام شده و پس از ارسال طرح اکتشاف و تأیید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، این مجتمع موفق به اخذ پروانه اکتشاف برای دو محدوده معدنی پلی متال کودکان و محدوده پلی متال آبگرم شد که مساحت محدوده پلی متال کودکان واقع در دهستان قلعه زری شهرستان خوسف، ۲۴کیلومتر مربع است و محدوده پلی متال آبگرم نیز با مساحت ۲۶کیلومتر مربع در بخش مرکزی شهرستان خوسف قرار گرفته بود.

 مجتمع محدوده‌های اکتشافی استان خراسان جنوبی یکی از مجتمع‌های تابعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است که از سال ۹۳ فعالیت خود را با هدف توسعه فعالیت‌های معدنی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته به صورت عملیاتی در این استان آغاز کرده است.

 در مجموع تاکنون برای پنج محدوده معدنی در خراسان جنوبی شامل سرب و روی آزبکوه، پلی متال جنوب شرق قلعه زری، پلی متال شمال هیرد، پلی متال کودکان و محدوده پلی متال آبگرم پروانه اکتشاف اخذ شده است.

 براساس گفته کارشناسان، خراسان جنوبی مستعد کانی‌سازی مس است و با ادامه فعالیت‌های اکتشافی در آینده می‌توان استان خراسان جنوبی را به‌عنوان یکی از مناطق مس خیز کشور شناخت. به همین خاطر و با اشراف به وجود محدوده‌های معدنی مس و اکتشافات جدید، زمینه برای ایجاد صنایع پایین‌دستی مس فراهم خواهد شد که استفاده از روش «لیچینیگ» یا «فلوتاسیون» برای فرآوری ذخیره‌های موجود در معادن مس کوچک مقیاس و تولید کنسانتره مس با ارزش‌افزوده بالا در این استان موجب خواهد شد تا انگیزه بیشتری برای ادامه فعالیت و اکتشاف ذخایر مس موجود در استان به وجود آید.

 البته فعالیت‌های معدن و صنایع معدنی مربوط به مس در استان خراسان جنوبی سابقه‌ای طولانی دارد چراکه بیش از چند دهه است فرآیند تولید مس در معدن مس «قلعه زری» به‌عنوان تنها معدن مس زیرزمینی کشور، که از اکتشاف تا فرآوری برای ذخایر آن انجام می‌شود گواه این موضوع است که باید توجه ویژه به امر اکتشاف و فرآوری مس در استان خراسان جنوبی داشت. برای برخی از معادن مس همانند معادن «دل‌روکی» در منطقه قائن، معدن مس «ماهور»، واقع در نهبندان و «قلعه زری» در شهرستان خوسف واحد فرآوری و کنسانتره مس احداث شده و توسعه آنها به‌طور قطع نقش بسزایی در توسعه صنعت مس در استان خواهد داشت. 

مشخصا معدن قلعه زری برای شرکت توسعه معادن صدر ایرانیان است که این شرکت زیر مجموعه هلدینگ سرمایه گذاری خوارزمی است و هیچ ارتباطی با شرکت ملی مس ندارد. 

این موضوع صحیح است که منطقه خراسان جنوبی مستعد است و اکتشافات وسیع در آن انجام نشده و بهتر است که این اتفاق بیافتد و شرکت ملی مس ایران به عنوان یک شرکت دولتی وظیفه دارد هرجا که احتمال استخراج مس هست اکتشافات را انجام دهد بعلاوه اینکه این شرکت در تلاش است همه تمرکز خود را فقط بر دو استان کرمان و آذربایجان نگذارد و این تمرکز را در استانهای دیگر هم متوازن کند و‌ معدن قلعه زری می تواند در استان خراسان جنوبی یکی از این گزینه ها باشد که موفقیت آمیز‌ بودن در این منطقه، امکان اشتغالزایی و تولید را ایجاد میکند که پله ای ترقی برای این استان خواهد بود اما شرکت ملی مس مشخصا از سرمایه گذاری در قلعه زری سخنی نیاورده و اصرار بر این اقدام شاید دلایل بورس بازی داشته باشد و شاید این راهی باشد تا سرمایه گذاران، سرمایه خود را به خراسان جنوبی هدایت کنند و با این ترفند که شرکت مس قصد اکتشاف در این محدوده ها را دارد، سرمایه گذاران را تحریک به خرید محدوده به طمع فروش به شرکت مس در زمان ورودشان کند، در این بین کسانی که در حال حاضر در خراسان جنوبی محدوده دارند از این موضوع منتفع می شوند و الان بستری برای بورس بازی و خرید و فروش معدن فراهم می شود. هرچند که این ردی بر ورود شرکت ملی مس نیست، ممکن است مس بیاید یا خیر. این منطقه می تواند مکان مستعدی باشد که رد نمی شود اما بررسی هم نشده که تایید گردد. 

برای سرمایه گذاری در این استان درخصوص تامین زیرساخت‌های معادن استان خراسان جنوبی به ویژه معدن هیرد نهبندان مشکلاتی از قبیل تامین برق، آب و گاز وجود دارد که در حال پیگیری است البته با وجود مشکل تامین برق اما سرمایه‌گذار اکنون از طریق ژنراتور برق مورد نیاز را تامین کرده اما کماکان تامین برق منطقه نیاز است.
ارسال نظرات
موضوعات روز