جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷
تیتر 20 بررسی می کند
شاهد فعالیت رو به رشد فولاد اکسین هستیم اتفاقی که می تواند به افزایش سود خریدار کمک کند، درواقع فولاد اکسین در تولید ورق های API به خودکفایی رسیده و وابستگی به واردات به صفر رسیده است.
کد خبر: ۴۹۸۲۸
شانس فولاد خوزستان برای یک خرید شیرین
تیتر20 - تجمیع و واگذاری واحدهایی با ظرفیت کوچک با واحدهای بزرگ می تواند سینرژی تولید و اشتغالزایی فراوانی به همراه داشته باشد. در این میان صنعت فولاد نیز جزو صنایعی است که تجمیع واحدهای تولیدی می تواند دستاورد خوبی برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد. 

درواقع تجمیع واحدهای تولیدی در زنجیره ارزش در نهایت منجر به تولید محصولی با ارزش افزوده فراوان خواهد شد و علاوه بر تامین نیاز بازار داخل به ارز آوری نیز کمک خواهد کرد.

فولاد اکسین و واگذاری سهام آن به فولاد خوزستان یکی از موضوعات مطرحی است که می تواند دستاوردهای مثبت یا منفی به همراه داشته باشد که در ادامه به ارزیابی این موضوع پرداخته ایم.
در تاریخ ۸/ ۱۰ /۱۳۹۸ تفاهم نامه‌ای برای واگذاری۶۰ درصد سهام شرکت فولاد اکسین به شرکت فولاد خوزستان به عنوان بنیانگذار «پروژه نورد ورق عریض» منعقد شد .

طی این تفاهم نامه که میان صاحبان ۶۰ درصد سهام ؛(شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی و شرکت سرمایه گذاری صدرتامین ) با فولاد خوزستان به امضا رسیده بود ،مقرر شد سهام مذکور طی فرآیندی چهار ماهه یعنی حداکثر تا تاریخ ۸/ ۲/ ۱۳۹۹ مراحل واگذاری سهام مذکور به فولاد خوزستان صورت بپذیرد.

اما همچنان خبری رسمی از این واگذاری منتشر نشده است. این در حالی است که فولاد اکسین در ابتدا به عنوان یکی از پروژه های داخلی زنجیره تولید فولاد خوزستان کار خود را شروع کرد، به طوری که همه تجهیزات آن را فولاد خوزستان از «شرکت دانیلی ایتالیا» خریداری کرد و همچنان پس از سال ها تعهدات مالی آن به نام خریدار یعنی شرکت فولادخوزستان باقی مانده است.

حال اینکه سهام این شرکت به فولاد خوزستان واگذار شود موضوع عجیب و دور از ذهنی نخواهد بود. اما باید دید این واگذاری بر چه اساسی باید صورت بگیرد.

تولید محصول کیفی با ارزش افزوده از مهمترین اهداف در صنعت فولاد بشمار می رود، درنتیجه این واگذاری در راستای تولید محصولاتی با ارزش افزوده و تامین مواد اولیه مورد نیاز باید صورت بگیرد. 

به طور کلی سیاست سالم و شفاف در صنعت فولاد این است که باید شرکت های نوردی و فولادی و همچنین شرکت های بالا دستی با یکدیگر ادغام شده تا محصولی با ارزش افزوده بیشتر تولید شود.
 
در این میان فولاد اکسین برای تولید محصول نهایی نیازمند اسلب به عنوان ماده اولیه است درنتیجه اگر شرکت هایی که می توانند اسلب تولید کنند عضوی از هیات مدیره یا سهامدار اکسین باشد بازی به صورت برد-برد خواهد بود.

 درواقع این اتفاق هم به نفع کشور ومنافع ملی خواهد بود و هم از سویی دیگر بازار برای سهامدار جدید ایجاد شده تا با فروش محصول تولیدی خود به فولاد اکسین در نهایت محصولی با کیفت بالا تولید شود، و این همان بازی برد_ برد است. 

خوشبختانه در این میان شاهد فعالیت رو به رشد فولاد اکسین بودیم اتفاقی که می تواند به افزایش سود خریدار کمک کند، درواقع فولاد اکسین در تولید ورق های API به خودکفایی رسیده و وابستگی به واردات به صفر رسیده است. 

درنتیجه اگر فولاد خوزستان این واحد را در اختیار بگیرد با در اختیار گذاشتن مواد اولیه می تواند به سود خوبی دست پیدا کند. 

اما اینکه خریدار اکسین باید چه ویژگی هایی داشته باشد از موضوعات بسیار مهمی است که بر سونوشت این شرکت تاثیر مستقیم دارد. درواقع باید خریداری با ویژگی های مناسب و دارای اهلیت این واحد را در اختیار بگیرد تا شاهد تکرار برخی تجربیات تلخ گذشته در داستان واگذاری ها نباشیم.

به نظر شرکت هایی باید در اولویت قرار بگیرند که بتوانند بازی برد- برد را در این واحد اجرایی کنند. شاید در این میان 2 گزینه اصلی همچون فولاد خوزستان و فولاد مبارکه مطرح باشد که باید هرکدام از نظر فاکتورهای موجود مورد بررسی قرار بگیرند. 

حال اینکه در اولویت بندی کدام می تواند عملکرد بهتری داشته باشد به خود هیات مدیره بر می گردد اما فراموش نکنیم اسلب مورد نیاز تولید ورق API را فولاد مبارکه تامین می کرد اما اگر فولاد خوزستان بتواند این محصول را تولید کند بدون شک با توجه به بعد مسافت به صرفه تر خواهد بود.
اما در این میان موضوع مهم دیگری به عنوان خریدار بومی مطرح است. بدون شک این مسئله می تواند بر نظر نمایندگان خوزستان و مردم تاثیر داشته باشد. اینکه شرکتی همچون فولاد مبارکه سهام اکسین را بخرد می تواند انتقادات بسیاری را به همراه داشته باشد در نتیجه شانس فولاد خوزستان برای همراهی مردم و نمایندگان مجلس بیشتر خواهد بود. 

هرچند موضوعات مطرحی از نکات مهم در خرید سهام فولاد اکسین است اما همانطور که در ابتدا اشاره شد مسئله مهم ادغام شرکت های حاضر در زنجیره فولاد برای تولید محصولی با ارزش افزوده بیشتر است اما نباید فراموش کرد این ادغام و واگذاری ها باید در راستای منافع ملی و توسعه اقتصادی صورت بگیرد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز