پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
تیتر20 عملکرد مالی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در سال ۹۹ را بررسی کرد
شرکت تجارت الکترونیک پارسیان
تیتر20 - گسترش فناوری این روزها باعث تغییر در روند خرید مشتریان شده است. با توسعه زیرساخت‌های پرداخت الکترونیکی که شرکت‌های psp آن را ارائه می‌دهند شاهد رشد تجارت در این حوزه بوده‌ایم. یکی از شرکت‌هایی که به واسطه عملکرد خوب خود طی این سال‌ها توانسته سهم بسیار بزرگی در این مارکت برای خود به دست بیاورد شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ) است. بسیاری از افراد اپلیکیشن این شرکت را در تلفن‌های همراه خود دارند یا از طریق کارت‌خوان‌های فروشگاهی و بسیاری موارد دیگر از خدمات این شرکت استفاده کرده‌اند. 

خدمات گسترده رتاپ در شهرهای کوچک و بزرگ ایران
شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ) در سال ۱۳۷۹ تأسیس شد. رتاپ فعالیت‌های خود را عمدتا در زمینه تأمین، نصب و پشتیبانی از دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی و خودپردازهای بانکی، ارائه خدمات پرداخت مجازی از طریق اینترنت و موبایل، صدور و شخصی‌سازی انواع کارت‌های نقدی و اعتباری، ارائه سیستم‌های نرم‌افزاری در حوزه مدیریت تراکنش‌های پرداخت و خدمات سوئیچ به بانک‌ها و مؤسسات مالی و … متمرکز ساخته است.

 درحال‌حاضر شبکه پرداخت فروشگاهی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با نزدیک به ۹۰۰ هزار دستگاه کارت‌خوان فروشگاهی در بالغ‌بر ۱۰۹۱ شهر کشور فعال بوده و خدمات پشتیبانی موردنیاز از طریق ۴۸ نمایندگی در تمامی استان‌های کشور ارائه می‌شود. همچنین سازمان‌های خصوصی و دولتی بسیاری محصولات و خدمات خود را از طریق سامانه‌های پرداخت مجازی شرکت (اینترنت و تلفن همراه) ارائه می‌کنند. این شرکت همچنین دارای ۴۲۸ هزار کارتخوان در سراسر کشور است. همچنین رتاپ بیش از ۹۶۰ خودپرداز در سراسر کشور نصب کرده و ۷۰۰ صندوق فروشگاهی نیز دارد.

صورت‌های مالی شرکت و رشد 93 درصدی سود خالص
بررسی صورت‌های مالی شرکت در سال منتهی به اسفند ۹۹ نشان از عملکرد بسیار مناسب تجارت الکترونیک پارسیان دارد. تقریبا رشد بیش از ۹۰ درصدی را در بسیاری از شاخص‌های مالی این شرکت می‌توان مشاهده کرد. درآمدهای عملیاتی این شرکت طی سال مالی منتهی به اسفند ۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۲ برابر رشد کرده است. درآمد عملیاتی این شرکت از ۱۱.۵۱۵ میلیارد ریال سال ۹۸ به ۲۲.۱۸۴ میلیارد ریال در سال ۹۹ رسیده است. به این ترتیب سود ناخالص شرکت طی این دوره مالی به ۳.۷۹۲ میلیارد ریال رسیده است. سود عملیاتی این شرکت طی سال۹۹ رشدی ۶۲ درصدی را نشان می‌دهد و در نهایت سود خالص این شرکت نیز با جهش ۹۲ درصدی از ۱.۸۹۴ میلیارد ریال در سال ۹۸ به ۳.۶۴۲ میلیارد ریال در سال ۹۹ افزایش پیدا کرده است. این روند نشان از وضعیت مطلوب شرکت و حفظ و ارتقای سهم خود در این بازار رقابتی است.

سهم ۱۸ درصدی رتاپ، در تعداد تراکنش‌های کشور 
این شرکت طی سال ۹۹ بیش از 18 درصد از تمام تراکنش‌های انجام شده در کشور را پوشش داده است. همچنین شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در پایان سال 99 بیش از ۱۳ درصد از سهم بازار را در مبلغ تراکنش‌ها به دست آورده است. به نظر می‌رسد شرکت در مسیر افزایش سهم بازار خود قرار دارد و طی سال جاری سهم آن‌ها در بحث تعداد و مبلغ تراکنش‌های مالی کشور افزایش پیدا خواهد کرد. سال ۹۹ این صنعت رشدی ۲۴ درصدی را در تعداد تراکنش‌ها در کشور شاهد بوده است. در این بخش عملکرد تجارت الکترونیک پارسیان بسیار چشم‌گیر بوده و توانسته رشدی ۴۵ درصدی داشته باشد. این مساله نشان می‌دهد شرکت در مسیر صحیحی قرار دارد و می‌تواند طی سال جاری سهم خود را ارتقا دهد.


چشم‌انداز رتاپ و نوآوری در ارائه خدمات مالی
اینترنت موبایلی در کشور سهمی بیش از ۹۰ درصد دارد. از این حیث شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مالی ماند تجارت الکترونیک پارسیان توجه ویژه‌ای به این مساله دارند. این شرکت تمرکز خود را روی نوآوری‌های جدید‌تر قرار خواهد داد. همچنین فعال کردن NFC و کیف پول الکترونیکی و افزایش سهم خود در این بخش از برنامه‌های اصلی رتاپ طی سال گذشته و همچنین سال جاری خواهد بود. راهکارهای جدید پرداخت و همچنین راهکار پرداخت از طریق QR جزو برنامه‌های اصلی شرکت خواهد بود. به این ترتیب اپلیکیشن این شرکت تبدیل به یک بانک خصوصی برای افراد خواهد بود. شرکت همچنین قصد دارد تا با برنامه‌ریزی عملیاتی بازارها و صنایعی که همچنان پرداخت‌ها را به صورت سنتی انجام می‌دهند را تغییر داده و به آخرین شیوه‌های پرداخت مجهز کند.

وضعیت دارایی‌های رتاپ و افزایش ۴۵ درصدی
بررسی وضعیت دارایی‌های این شرکت نشان از رشد بیش از ۴۵ درصد مجموع دارایی‌های تجارت الکترونیک پارسیان دارد. ارزش مجموع دارایی‌های غیر جاری این شرکت از ۷.۴۳۵ میلیارد ریال سال ۹۸ به ۱۰.۵۶۹ میلیارد ریال در سال ۹۹ رسیده است. مجموع دارایی‌های جاری شرکت نیز از ۸.۲۱۰ میلیارد ریال سال ۹۸ به ۱۲.۱۶۰ میلیارد در سال ۹۹ رسید. به این ترتیب مجموع دارایی‌های این شرکت به بیش از ۲۲.۷۳۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است. سود انباشته شرکت در پایان سال ۹۹ رشدی ۶۴ درصدی داشته و به ۳.۹۳۷ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است. مجموع بدهی‌های شرکت ۱۲.۴۹۵ میلیارد ریال بوده است. به این ترتیب تراز مالی شرکت‌ در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد.



/گزارش ویژه

ارسال نظرات
موضوعات روز