پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
تیتر 20 بررسی کرد
با توجه به برخی انتقاداتی که نسبت به عملکرد فروشگاه های زنجیره ای وجود دارد این سئوال به ذهن متبادر می شود که آیا رقبای جدید می توانند آینده این فروشگاه ها را تهدید کنند.
کد خبر: ۴۹۹۰۸
زنگ خطر برای فروشگاه های زنجیره ای / از ظهور رقبای جدید تا فراگیری فروشگاه های اینترنتی در کشور
تیتر 20 -  چند سالی است که فروشگاه های زنجیره ای در کشور توسعه پیدا کرده و برندهای مختلفی در کشور در حال فعالیت هستند با وجود خدمات رسانی مناسب همراه با نوآوری در ارائه خدمات توسط این فروشگاه ها اما در عین حال اعتراضات و انتقاداتی نسبت به عملکرد این فروشگاه ها صورت گرفته است.

 در این میان خرده فروشان سنتی نخستین منتقد و معترض عملکرد این فروشگاه ها بودند، به اعتقاد این گروه، توسعه فروشگاه های زنجیره ای کسب و کار آنها را کساد کرده است و به مخالفت با این فروشگاه ها برخواستند.

پس از خرده فروشان، نوبت به مصرف کنندگان رسید که به انتقاد از برخی از این فروشگاه ها بپردازند، مصرف کنندگان به  نوع ارائه تخفیف‌ها انتقاد داشتند ومدعی بودند که تخفیفات ارائه شده توسط برخی از این فروشگاه ها واقعی نیست و به قصد اغفال مصرف کنندگان تخفیف های تقلبی ارائه می شود و یا اینکه از نظر وزن کالاها کم فروشی صورت می‌گیرد.

حتی اقدامات برخی از فروشگاه ها کار را به جایی رساند که تولیدکنندگان نیز دست به افشاگری علیه برخی از این فروشگاه ها زدند به گفته این تولیدکنندگان برخی از فروشگاه زنجیره ای برای خرید کالا  تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می دهند.
زنگ خطر برای فروشگاه های زنجیره ای / از ظهور رقبای جدید تا فراگیری فروشگاه های اینترنتی در کشور
برخی  از تولیدکنندگان مدعی بودند تنها می‌توانند ۴۰ درصد از قیمت درج شده بر روی کالا را از فروشگاه‌ها دریافت کنند و مابقی صرف هزینه ورود به فروشگاه زنجیره‌ای، خسارت، بازاریابی و غیره می‌شود که همان مبلغ را هم قسطی و با دیرکرد پرداخت می‌کنند. 

حتی برخی از تولیدکنندگان مدعی شدند مبالغ میلیاردی به عنوان ورودی کالا از آن‌ها دریافت شده است .

به رغم تمام مزیت هایی که این فروشگاه ها دارند اما برخی از انتقاداتی که از عملکرد این فروشگاه ها صورت گرفته در آینده  با ظهور رقبای جدید می تواند زنگ خطر را برای آن ها به صدا در بیاورد.

در حال حاضر علاوه بر فروشگاه های اینترنتی، فروشگاه های زنجیره ای جدیدی در حال متولد شدن و یا رشد وتوسعه هستند که به مرور با ادامه روند فعلی فروشگاه ها و در صورت بی توجهی به خواست مصرف کنندگان و تولید کنندگان می تواند چالشی برای آنان به شمار آید.

بواسطه شیوع کرونا، استقبال از فروشگاه های اینترنتی بسیار زیاد شد و در مقطعی توانستند خود را به عنوان رقیب مطرح کنند هر چند زمان  نیاز است تا فروشگاه های اینترنتی بتوانند جای خود را میان مصرف کنندگان باز کنند اما بخاطر تغییر سبک زندگی در دوران کرونا و سهولت فرآیند خرید از فروشگاه های آنلاین و همچنین حضور سرمایه گذاران قوی در این حوزه افزایش سهم بازار در آینده بسیار محتمل است. 

در کنار آن به تازگی برخی از شرکت های بزرگ تولیدی و تعاونی ها نیزاقدام به ایجاد فروشگاه های زنجیره ای به منظور عرضه کالای خود به صورت مستقیم به مصرف کننده کرده اند تا  شاید بتوانند سهمی از بازار خرده فروشی را به خود اختصاص دهند.

همه اینها می تواند به مرور در صورت بی توجهی فروشگاه های زنجیره ای به انتقادات از عملکردشان سهم بازار آنان را با مشکل روبرو سازد.

به خصوص مجموعه هایی که در بحث فرانچایز تمرکز زیادی داشته اند در صورت کاهش مشتری به طور قطع با چالش جدیدی روبرو خواهند شد.

بی توجهی به حفظ برند و پایدار نبودن شرایط به سبب رقابت بین فروشگاه ها و فراگیری فروشگاه های اینترنتی می تواند پاشنه آشیل فروشگاه های زنجیره ای در آینده باشد. 
 

ارسال نظرات
موضوعات روز