دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
تیتر20 بررسی می کند؛
هرچند تعریف پروژه هایی همچون كارخانه كنسانتره درآلو و دره زار و كارخانه فلوتاسيون حاصل از سرباره های سرچشمه اتفاقی بزرگ برای صنعت مس کشور است و جایگاه جهانی ایران در میان تولیدکنندگان مس را ارتقا می دهد اما تاکید شرکت ملی مس برای حضور در پهنه های بزرگ اکتشافی نشان از قدرت طلبی هرچه بیشتر است.
کد خبر: ۴۹۹۵۵
اشتهای شدید "فملی" برای انحصار گرایی در صنعت مس
تیتر20 -  آن طور که پیداست شرکت ملی صنایع مس ایران با تعریف پروژه های توسعه ای و افزایش تولید و صادرات تلاش می کند تا قدرت خود در صنعت مس را افزایش دهد. هرچند شرکت ملی مس پرچمدار اصلی این صنعت در کشور محسوب می شود و دیگر شرکت ها در زیر پرچم برافراشته شده «فملی» در حرکت هستند، اما ورود به برنامه های اکتشافی، افزایش تولید و اجرای طرح های توسعه حاکی از اشتهای شدید فملی برای انحصارگرایی خود در صنعت مس است. 

هرچند تعریف پروژه هایی همچون كارخانه كنسانتره درآلو و دره زار و كارخانه فلوتاسيون حاصل از سرباره های سرچشمه اتفاقی بزرگ برای صنعت مس کشور است و جایگاه جهانی ایران در میان تولیدکنندگان مس را ارتقا می دهد اما تاکید این شرکت برای حضور در پهنه های بزرگ اکتشافی نشان از قدرت طلبی هرچه بیشتر است. 

بخش عمده ای از برنامه های شرکت ملی مس برای سال 1400 بر افزایش تولید و توسعه اکتشافات متمرکز شده است اما حمایت از معادن و کارخانه های کوچک مس در اولویت های اصلی دیده نمی شود. مدیر عامل شرکت ملی مس معتقد است، این شرکت به كارهای كوچك ورود پيدا نمی کند و نمونه ای مشابه این شرکت در کشور وجود ندارد.

سعد محمدی می گوید: اگر قرار است پهنه های بزرگ مس را خرد کنیم، از نظر نگاه بين المللي اقدام درستی انجام نداده ایم. بايد كار بزرگ را به مجموعه متخصص داد و از آن كار بزرگ خواست. بدون شك کار بزرگ در اشتغال و توليد اثر فراوان خواهد داشت.

صحبت های مدیرعامل شرکت ملی مس حاکی از توسعه فعالیت های این شرکت است که می تواند شرکت های کوچک را از میدان رقابت خارج کند.

این در حالی است که شرکت های کوچک و متوسط نقش مهمی در اشتغالزایی ایفا می کنند و می تواند به توسعه فرهنگی مناطق معدنی کمک کنند. حضور شرکت های بزرگ و انحصار طلبی آنها می تواند سهم تولید و اشتغالزایی شرکت های کوچک را کاهش داده و آنها را رو به تعطیلی کشاند.

ارسال نظرات
موضوعات روز