شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
تیتر20 بررسی می کند؛
بسیاری از برندهای موفق ایرانی طی دهه های گذشته توسط کارآفرینان موفق تاسیس شده اند و طی این سال توانسته اند به عنوان مجموعه پیشرو اعتباری ملی و یا بین المللی کسب کنند و به عنوان گنجینه مهم اقتصادی در کشورشناخته شوند، اما حال که مالکان این شرکت ها به سن بازنشستگی رسیده اند ، معلوم نیست که چه سرنوشتی در انتظار کسب و کار آن ها قرار دارد، زیرا که فرزندان آن ها یا در کشور دیگری زندگی می کنند یا تمایل ندارند که کار پدر را ادامه دهند ، یا اینکه اساسا از توانایی مدیریت یک مجموعه بزرگ برخوردار نیستند.
کد خبر: ۵۰۰۲۶
بحران جانشین پروری در صنایع بخش خصوصی

تیتر20 - در حال حاضر بسیاری از برندهای موفق ایرانی طی دهه های گذشته توسط کارآفرینان موفق تاسیس شده اند و طی این سال ها به توسعه کسب و کار خود پرداخته اند و توانسته اند به عنوان مجموعه پیشرو اعتباری ملی و یا بین المللی کسب کنند و به عنوان گنجینه مهم اقتصادی در کشورشناخته شوند، اما حال که مالکان این شرکت ها به سن پیری رسیده اند، در صورتیکه آن ها بازنشسته شوند، معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار کسب و کار آن ها خواهد بود، زیرا که فرزندان آن ها یا در کشور دیگری زندگی می کنند یا تمایل ندارند که کار پدر را ادامه دهند و علایق دیگری دارند، یا اینکه اساسا از توانایی مدیریت و گرداندن یک مجموعه بزرگ برخوردار نیستند. 

البته در این میان شرکت هایی هم هستند که جانشینانی قدرتمند کسب و کار پدران را نه تنها حفظ بلکه توسعه کارها را شتاب بخشیده اند که از آن میان می توان به شرکت میهن که توسط ایوب پایداری بیش از نیم قرن پیش پایه‌گذاری شده است،اشاره کرد.

هلدینگ میهن امروز توسط ابوالفضل پایداری، در کنار پدر در حال مدیریت است و در صورتیکه ایوب پایداری بازنشسته شود، شرکت میهن توسط پسر اداره خواهد شد و به نظر می رسد هیچگونه خللی در روند عملکرد و تولید شرکت میهن پیش نخواهد آمد.

توسعه کارآفرینی سازمانی به منظور جانشین پروری
حال در ادامه به بررسی راهکارهای خواهیم پرداخت که با استفاده از آن‌ها می توان برندهای ملی که سال هاست در کشور فعالیت می‌کنند را از خطر نجات داد، تا آن ها همچنان بتوانند به مسیر رو به رشد خود ادامه دهند.

کارآفرینی سازمانی عاملی کلیدی در بقا و موفقیت نسل های مختلف بنگاه های خانوادگی تلقی می شود. از این رو این بنگاه ها می توانند با توسعه رفتارهای کارآفرینانه خود، زمینه ساز تداوم موفقیت بنگاه در بلندمدت باشند. وجود دو زیر سیستم خانواده و کسب و کار در بنگاه های خانوادگی سبب می شود منابع و قابلیت های خاص و نیز موانع و دشواری هایی برای توسعه رفتار های کارآفرینانه در بنگاه های خانوادگی به وجود آید. 

مشارکت اعضای خانواده در فعالیت های بنگاه، نگاه بلندمدت مالکین به عنوان اعضای خانواده به کسب و کار و وجود فرهنگ باز و شفاف از جمله ویژگی های مثبتی است که به توسعه کارآفرینی سازمانی کمک می کند. در طرف مقابل، تمایل کمتر مالکان به ریسک پذیری به علت احتياط آنان در به مخاطره انداختن ثروت خانوادگی از جمله موانع توسعه رفتارهای کارآفرینانه به شمار می آید. 
توسعه رفتارهای کارآفرینانه در بنگاه مستلزم ایجاد بستر مناسب سازمانی جهت تشخیص و بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه است. از یک سو در نگاهی بازار محور، رصد دقیق محیطی و تعیین جهت گیری کارآفرینانه برای سازمان به منظور کسب مزیت رقابتی حایز اهمیت است و از سوی دیگر با نگاهی منبع محور ایجاد قابلیت های سازمانی برای شناسایی و استفاده از فرصت ها مطرح است. 

از منظر بازار محور، تعیین جهت گیری سازمان شامل خلق چشم انداز و طراحی استراتژی کارآفرینانه برای سازمان است. چشم انداز کارآفرینانه می تواند سازمان مطلوب آینده یعنی سازمانی فرصت جو، نوآور و در جستجوی نوسازی را ترسیم نموده و این جهت گیری را در کل سازمان به اشتراک گذارد. این امر سبب تشویق افراد سازمان به رفتارهای کار آفرینانه می شود.
از سوی دیگر نیز یکی از مهمترین اقدامات سازمان های کارآفرین ایجاد پیوند بین استراتژی و کارآفرینی می دانند، به گونه ای که کارآفرینی ، به عنوان بخشی از استراتژی سازمان تلقی شود.

از منظر منبع محور، ایجاد منابع و قابلیت های متمایز در بنگاه عامل موفقیت سازمان در کارآفرینی به حساب می آید. از این منظر، مدیران ارشد باید سازمان را به صورت کارآفرینانه معماری نمایند، به گونه ای که فعالیت های کارآفرینانه بدون نیاز به دخالت مستقیم آنان در سازمان شکوفا شود  
منظور از معماری سازمانی کارآفرینانه، ایجاد فضای کاری است که از منظر ساختاری، فرهنگی، منابع، و ویژگی های سیستم ها رفتارهای کارآفرینانه فردی و جمعی را افزایش دهد. با وجود چشم انداز سازمانی به عنوان جهت دهنده اصلی سازمان و نیز با استقرار چنین معماری در سازمان عملکرد کار آفرینانه سازمان افزایش خواهد یافت. طراحی ساختار و سیستم های سازمانی که از کارآفرینی حمایت کند، تأمین منابع مورد نیاز برای تشخیص و بهره برداری از فرصت ها از جمله نیروی انسانی و فناوری، و توسعه فرهنگ کارآفرینانه در سازمان از مهم‌ترین اقداماتی است که در راستای توانمندسازی سازمان برای کار آفرینی باید به انجام رسد.

طراحی و اجرای نظام مالكیت و حاکمیت
در بنگاه های خانوادگی طراحی و استقرار نظام مالکیت و حاکمیت یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در سطح خانواده به انجام می گیرد.. نظام مالكيت به روشنی وضعیت تقسیم مالکیت در خانواده، قواعد و شرایط انتقال، خرید و یا فروش سهام را مشخص کرده است. نظام حاکمیت شرکتی نیز قواعد حضور اعضای خانواده در هیئت مدیره بنگاه، و رابطه بین مالکان (اعضای خانواده)، هیئت مدیره و مدیرعامل بنگاه را تعیین می کند.

چگونگی نظام مالکیت و حاکمیت، تأثیر فراوانی بر دوام بنگاه خانوادگی و میزان مشارکت و تعهد اعضای خانواده به بنگاه دارد. طراحی مؤثر نظام مالكیتی بنگاه و شفاف نمودن وضعیت مالکیت به گونه ای که موجب رضایت عمومی اعضای خانواده شده و اختلاف نظرها را مدیریت کند یکی از پیش زمینه های تداوم بنگاه خانوادگی است. 

نظام‌های خاص بنگاه‌های خانوادگی مانند شورای خانواده نیز زمینه اجرای برنامه های خانواده همچون جانشین پروری و یا حل و فصل تعارضات احتمالی بین اعضای خانواده را فراهم می سازد. از سوی دیگر، طراحی مناسب نظام حاکمیتی موجب حضور هیئت‌مدیره و مدیرعامل قدرتمند و افزایش سطح تعاملات در سازمان شده که این امر به رشد کارآفرینی در بنگاه کمک می کند.

عرضه سهام شرکت به منظور بقا
راهکار دیگری که در این زمینه مطرح است، عرضه سهام شرکت های خانوادگی در بورس است که در این روش بخشی از سهام شرکت در بورس عرضه اولیه می شود و سهام‌داران خرد نیز در سهام شرکت سهیم می شوند، این مورد می تواند فعالیت شرکت را تضمین کند. همچین واگذاری بخشی از سهام بنگاه به کارکنان نیز روش دیگری است که در این مورد می تواند به کار گرفت، به طور کلی واگذاری سهام شرکت در چنین مواقعی بسیار راهگشا است.

ارسال نظرات
موضوعات روز