دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
آشنایی با تکنولوژی و نحوه عملکرد خودروهای هایبریدی تویوتا و لکسس
از زمان معرفي لكسس در سال 2006، مالكان اين كمپاني همواره در تلاش و به فكر آرامش حداكثري و استفاده از سوخت حداقلي براي مشتريان خودروهايشان بودند تا اين كه معرفي سيستم هايبريد اين تلاش را محقق كرد. اما اين فن آوري چگونه عمل مي كند؟
کد خبر: ۵۰۰۴


از زمان معرفي لكسس در سال 2006، مالكان اين كمپاني همواره در تلاش و به فكر آرامش حداكثري و استفاده از سوخت حداقلي براي مشتريان خودروهايشان بودند تا اين كه معرفي سيستم هايبريد اين تلاش را محقق كرد. اما اين فن آوري چگونه عمل مي كند؟
براي كمك به آشنايي هرچه بيشتر با چگونگي عملكرد فن آوري هايبريد و اين كه اين خودرو از چه طريقي به محيط زيست  و هزينه هاي شما كمك ميكند به اختصار به معرفي اين تكنولوژي مي پردازيم.
 

خودرو هايبريدي چيست؟
خودروهاي هايبريدي وسايل نقليه با 2 يا چند منبع قدرت هستند كه معمولاً امروزه اين خودروها با 2 نيروي احتراق  بنزين محور داخلي و الكتريكي فعاليت دارند. با این حال، که این دو منبع قدرت ترکیبی ماشین معمولا یکی از سه گونه متمایز از ترتیبات ترکیبی زیر است. 
لکسوس درایو هایبرید به عنوان یک سیستم ترکیبی"کامل" شناخته شده است، به این معنی که دو منبع قدرت خود را - یک موتور الکتریکی با باتری و یک موتور احتراق بنزین محور - به طور کامل از هم جدا هستند. هر کدام از آن ها می توانند به صورت جداگانه و يا تركيبي به كار افتاده و خودرو را هدايت كنند.
لكسس درايو هايبريد از شركت مادر خود يعني تويوتا ژاپن، پيشگام در فن آوري هايبريد مشتق شده كه محبوب ترين سيستم هايبريد در جهان را داراست و بيش از 5 ميليون دستگاه از سال 1997 تا به امروز به فروش رسانده است.
.  
تغيير دوم هايبريد به صورت "موازي" رخ مي دهد به اين صورت كه در حالي كه خودرو از سيستم احتراق داخلي در قدرت اوليه خود استفاده مي كند، موتور برق به صورت موازي به كمك سيستم احتراق سوخت آمده و به افزايش نيرو به صورت مؤثر و موازي ياري مي رساند اين در حالي است كه يك خودروي تمام هايبريدي نيروي بيشتري در قياس با خودروهاي تركيبي دارد.

در نهایت، نوع سوم هايبريدي ها مدل " تسلسلي" آن هاست. در حالی که این نوع ترکیبی هنوز هم دارای دو منبع قدرت در وسیله نقلیه است اما خودرو توسط موتور الكتريكي به تنهايي رانده مي شود و موتور احتراق به طور مستقیم به انتقال متصل نیست و تنها به عنوان یک ژنراتور برای تأمین برق برای موتور الکتریکی به خدمت گرفته مي شود. چالش اصلي براي اين نوع از خودروها زماني است كه باتري رو به خالي شدن مي رود. حفظ كارايي باتري خودرو در اين حالت بسيار حائز اهميت است.

همه ي لكسس درايوهاي هايبريدي ا ز6 قسمت اصلي تشكيل شده اند:
یک موتور بنزینی، یک موتور الکتریکی، ژنراتور برق، باتری، یک واحد کنترل قدرت، و یک دستگاه تقسیم قدرت. 
دستگاه تقسیم قدرت با استفاده از یک گیربکس سیاره ای ویژه برای توزیع برق بین موتور و ژنراتور فعاليت مي كند. 
 

از طریق این ترکیب هوشمندانه از فن آوری، لکسس درایو هایبرید به عنوان یک صرفه جوی سوخت هوشمند شناخته مي شود كه بر حسب محاسبات خود از موتور بنزين به الكتريكي يا برعكس سوئيچ مي كند. اين نوع از خودروها با نظارت بر شرايط رانندگي به مديريت هوشمند پرداخته و جريان برق و بنزين را يا به صورت جداگانه و يا در مواردي كه خودرو نياز به عملكرد بالاتري در جهت بهره وري بيشتر در جاده دارد به طور تركيبي و همزمان به كار مي گيرد.
 

لكسس درايو هايبريد با استفاده از سيستم مديريت هوشمند خود در زمان لزوم با به كارگيري اين 2 نيروي فوق العاده خودرو را به بالاترين ميزان بهره وري مي رساند. زماني كه خودرو با موتور بنزيني در حركت است با همان نيروي بنزيني باتري خودرو در حال شارژ شدن است. در سرعت هاي پايين (غالباً مصارف درون شهري) مديريت خودرو به سوي استفاده از باتري سوق مي يابد كه در اين حالت خودرو بدون مصرف كوچكترين بنزيني و تنها با نيروي الكتريكي خود در حال حركت است. بديهي است كه در اين حالت خودرو هيچ گونه آلايندگي اي ندارد. موتور هوشمند خودرو همچنين در زماني كه اين خودرو در حال سكون و فاقد حركت است علاوه بر اين كه در صورت شارژ باتري در حالت استفاده از باتري قرار ميگيرد، در صورت ادامه ي سكون خودرو به طور خودكار  موتور بنزين خودرو را خاموش مي كند تا از اتلاف انرژي در اين حالت نيز جلوگيري كند.
 
بايد خاطرنشان نمود كه لكسس درايوهاي هايبريدي در نوع جديد خود با به كارگيري مديريت هوشمند ديگري نيازي به اين ندارند كه از طريق اتصال به برق شارژ شوند، بلكه همان طور كه گفته شد شارژ كامل برق تنها از طريق موتور بنزين مهيا مي شود و اين خودرو از هر عامل ديگري براي شارژ مستقل است.

باتري خودروهاي هايبريد چگونه شارژ مي شوند؟
شارژ موتور خودرو از 2 طريق حاصل مي شود:
علاوه بر شارژ باتري از طريق روشن شدن موتور بنزين كه پيشتر به آن اشاره شد، اين خودروها از طريق گرفتن ترمز نيز از نيروي حاصله به شارژ باتري مبادرت مي ورزند. درحقيقت با گرفتن ترمز سيستم مديريت هوشمند اين خودرو، انرژي ايجادشده توسط ترمز را به نيروي برق براي باتري تبديل كرده  و آن را بازيابي مي كند. به بيان ديگر هربار كه راننده به فشار دادن پدال ترمز مبادرت مي ورزد و پدال گاز را براي كاهش سرعت رها مي كند، براي موتور الكتريكي حالت معكوسي رخ مي دهد كه در نتيجه ي ترمز نيروي الكتريكي بازيابي شده اي براي باتري ايجاد مي شود.
 
 تصور كنيد با شروع رانندگي در شهر و ترافيك چند بار ترمز گرفته مي شود، به دفعات با گرفتن ترمز نيروي حاصله به برقي براي شارژ باتري تبديل مي شود و تمام رانندگي در سرعت پايين با حالت باتري خودرو ادامه مي يابد و اين درحالي است كه علاوه بر استفاده حداكثري از انرژي ذره اي آلودگي نيز انتشار نيافته است.

باتري لكسس درايو هايبريد چقدر طول عمر دارد و باقي مي ماند؟
 

باتري در خودروهاي هايبريدي نقش اصلي را در زندگي اين خودروها ايفا مي كنند. در هر حالتي باتري خودرو شما داراي 5 سال وارانتي است. باتري هاي توليد شده توسط اين كمپاني ها كمك قابل توجهي به موضوع زيست محيطي و مبارزه با آلودگي هستند. از سوي ديگر باتري اين خودروها قابل بازيافت هستند و در تمامي نمايندگي هاي لكسس قابل بازيافت براي استفاده مجدد هستند.

آيا موتور بنزين خودروهاي هايبريدي با موتور ماشين هاي معمولي متفاوت است؟
بله. بر خلاف موتورهای چهار زمانه معمولی، موتور احتراق داخلی مورد استفاده در خودروهاي لکسس درایو هیبرید با استفاده از ی چرخه ی متفاوتي است که كمتر توليد گرما مي كند. اين چرخه (Atkinson cycle) گازهاي گرم خروجي را سرد كرده و به كاهش دماي موتور كمك قابل توجهي مي كند.
 

اين در حالي است كه یک موتور چهار زمانه معمولی گاهی اوقات به تزریق سوخت بیش از حد به منظور خنک كردن محفظه احتراق مبادرت مي ورزد. اگرچه كه اين امر به منظور حفاظت از  اجزاي درگير صورت مي پذيرد اما مصرف سوخت در اين حالت افزايش مي يابد. اين در حالي است كه خودرو هايبريد علاوه بر اين كه به صورت خودكار  و بدون اتلاف انرژي اين كار را انجام مي دهد، قابليت اطمينان بيشتري نيز در اين زمينه دارد.
آيا به منظور به حداكثر رساندن بهره وري از خودرو هايبريد بايد متفاوت رانندگي كرد؟
خير- لكسس درايو هايبريد ساخته شده تا شما از رانندگي تنها لذت بردن از آن را تجربه كنيد و باقي امور را به دست مديريت هوشمند اين خودرو بسپاريد تا با كمترين اتلاف انرژي بالاترين بهره وري را در اختيار شما گذارد.

برچسب ها: لکسس خودرو هیبرید
ارسال نظرات
موضوعات روز
پرسش