يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶
به‌دنبال افزایش شدید قیمت رخ داد
با افزایش قیمت واکس اتومبیل، بازار واکس‌های تقلبی نیز رونق گرفته است که می‌تواند خسارت‌های جدی به داشبورد اتومبیل‌ها وارد کند.
کد خبر: ۵۰۱۰۷
تیتر20 - با افزایش قیمت واکس اتومبیل، بازار واکس‌های تقلبی نیز رونق گرفته است که می‌تواند خسارت‌های جدی به داشبورد اتومبیل‌ها وارد کند. معمولا پس از شست‌وشوی خودرو و جارو‌کردن داخل آن، متصدی کارواش از مراجعه‌کنند می‌پرسد که «داشبورد و لاستیک را هم واکس بزنم؟» تصمیم مشتریان و پاسخ آنها به این پرسش، دلایل مختلفی دارد. برخی حاضر نیستند هزینه‌ای برای این کار بپردازند و برخی دیگر، از این پیشنهاد استقبال می‌کنند. اما مشتریان همیشگی کارواش‌ها، اغلب این نظر را دارند که بعد از اسپری‌واکس، در کوتاه‌مدت سطح داشبورد پر از پرز و در بلندمدت نیز اثرات مخربی همچون پوسته‌پوسته و سفیدی تریم داخل خودرو نمایان می‌شود.

 همچنین مشتریان معتقدند استفاده از اسپری روی لاستیک نیز به کاهش عمر تایر منتهی خواهد شد. با این حال همین مشتریان اغلب در فروشگاه‌های محصولات خودرویی به سراغ قفسه انواع اسپری واکس لاستیک و داشبورد می‌روند و کالاهایی از این دست را انتخاب و خریداری می‌کنند. مساله‌ای که با افزایش شدید قیمت واکس اتومبیل، فروش محصولات تقلبی را افزایش داده است. در این‌خصوص مسعود اشرفی به بازار می‌گوید: این تصور که محصولات اسپری لاستیک و داشبورد به‌جای افزایش عمر اجزای خودرو باعث تخریب آنها می‌شود، به‌صورت کلی تصور درستی نیست، البته برخی مراکز از محصولات غیرمرتبط استفاده می‌کنند که باعث بدبینی مردم شده است. واکس داشبورد به هیچ‌عنوان به تریم داخل خودرو آسیب نمی‌زند و عمر قطعات را هم افزایش می‌دهد و در ظاهر نیز باعث براقی می‌شود. همچنین استفاده از چنین محصولاتی باعث می‌شود که گرد و خاک کمتری روی سطح داشبورد بنشیند. به گفته وی، البته ممکن است در برخی از کارواش‌ها دانسته یا ندانسته از محصولات غیراستاندارد یا حتی اسپری‌هایی با کاربری متفاوت استفاده شود که بعد از چند ساعت هر چند ظاهر داشبورد خودرو براق شده؛ اما مشتری شاهد علائم ظاهری همچون سفیدک، گرد و خاک گرفتن و حتی بخار‌کردن شیشه اتومبیل می‌شود. این موضوع هم بیشتر به این دلیل است که اغلب مردم محصولات را نمی‌شناسند و یکسری از سودجویان نیز از این ناآگاهی در جهت منافع خود استفاده می‌کنند. البته برخی کارواش‌داران هم واقعا نمی‌دانند محصولی که استفاده می‌کنند ممکن است چه عوارضی را به دنبال داشته باشد. این موضوعات در نهایت به بدبینی مردم برای استفاده از انواع اسپری‌ها منجر می‌شود.  اشرفی می‌افزاید: در بین اسپری‌هایی که در دست مردم است کمتر نگرانی در خصوص غیراستاندارد بودن واکس‌ها وجود دارد اما در بین اسپری‌هایی که در کارواش‌ها استفاده می‌شود این امکان وجود دارد که برخی از صاحبان کارواش‌ها برای افزایش حاشیه سود خود، از اجناس نامرغوب استفاده کنند.

  دلایل افزایش تقلب
در بین اسپری‌هایی که در دست مردم است کمتر نگرانی در خصوص غیراستاندارد بودن واکس‌ها وجود دارد اما در بین اسپری‌هایی که در کارواش‌ها استفاده می‌شود این امکان وجود دارد که برخی از صاحبان کارواش‌ها برای افزایش حاشیه سود خود از اجناس نامرغوب استفاده کنند. برای مثال یک جعبه‌واکس داشبورد با ۲۰ لیتر حجم ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد، اما نمونه تقلبی همین مقدار حجم محصول را برخی از کارواش‌داران به‌عنوان واکس داشبورد به قیمت ۲۰۰ هزار تومان خریداری می‌کنند. نکته قابل توجه این است که از ۲۰۰ هزار تومان حداقل حدود ۵۰ هزار تومان به هزینه ظرف و بسته‌بندی واکس اختصاص دارد. بنابراین وقتی این بسته واکس به یک‌چهارم قیمت خریداری می‌شود مشخص است که نامرغوب است. مشتری زمان استفاده متصدی کارواش از اسپری نامرغوب و غیراستاندارد نمی‌تواند اصل را از غیر اصل تشخیص دهد، به‌خصوص که در هر دو نسخه اصلی و تقلبی داشبورد و لاستیک خودرو هر دو براق خواهند شد اما نتیجه استفاده از محصول تقلبی به مرور زمان خود را نمایان می‌کند. واکس استاندارد لاستیک، نه‌تنها باعث خوردگی لاستیک نخواهد شد بلکه عمر تایر را هم افزایش خواهد داد. البته فرمولاسیون تولیدات شرکت‌های مختلف با هم تفاوت‌هایی دارد و نمی‌توان همه محصولات را دارای کیفیت یکسانی دانست. با استفاده از واکس استاندارد، خشکی لاستیک برطرف می‌شود و جلوی ترک خوردن لاستیک گرفته می‌شود که این موارد جزو مزایای استفاده از اسپری لاستیک استاندارد است. به گفته تولیدکنندگان داخلی، در قسمت اسپری، هر زمان نرخ آهن نوسان پیدا می‌کند، تامین قوطی آن نیز دشوارتر می‌شود. همچنین در بحث مواد وارداتی امکان ندارد فاکتور قبلی با فاکتور جدید متفاوت نباشد و حداقل در هر فاکتور بین ۱۰ تا ۲۰ درصد اختلاف قیمت وجود دارد. طی شش ماه گذشته مواد اولیه بیش از ۳۰ درصد افزایش قیمت را ثبت کرده و تولیدکنندگان داخلی نیز قیمت محصولات را در همین محدوده به‌روزرسانی کرده‌اند که ۱۰ درصد این افزایش قیمت، طی یک ماه اخیر اتفاق افتاده است. البته با توجه به اینکه نرخ فلزات باز هم افزایش یافته پیش‌بینی می‌شود ۱۰ درصد دیگر نیز به قیمت‌ها افزوده شود./دنیای اقتصاد
ارسال نظرات
موضوعات روز