شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 11
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
تیتر20 بررسی می کند؛
بدون شک اجرای هر پروژه می تواند نکات مثبت و منفی بسیاری را در خود جای داده باشد. اما باتوجه به ضعف های موجود در حمل ریلی بخش معدن، اتصال مستقیم مجتمع فولاد سبا به راه آهن جمهوری اسلامی می تواند در کاهش هزینه نقش پررنگی ایفا کند.
کد خبر: ۵۰۲۵۱
نکات مثبت ومنفی اتصال پل ریلی جدید مجتمع فولاد سبا به راه آهن
تیتر 20- چندی پیش اتصال پل ریلی جدید مجتمع فولاد سبا به راه آهن جمهوری اسلامی به بهره برداری رسید.

این اتفاق درحالی به مرحله بهره برداری رسیده است که بارها بخش معدن نسبت به نبود زیرساخت های حمل و نقل ریلی انتقاد داشته و معتقد است این موضوع تاثیر مهمی بر قیمت تمام شده دارد. اما افتتاح این پروژه زیرساختی حاکی از دست بکار شدن فعالان معدن و صنایع معدنی برای ایجاد و توسعه زیرساخت های لازم است.

اما در کنار اینکه بهره برداری از این پروژه و اتصال آن به راه آهن جمهوری اسلامی یک اتفاق مهم در حوزه حمل ریلی مواد معدنی محسوب می شود، با نگاهی دیگر به نکات مثبت و منفی آن پرداخته ایم.

افزایش بهره وری برای فولاد مبارکه
شرکت فولاد مبارکه اصفهانی در سال های اخیر بیش از گذشته به ایجاد زیرساخت ها و تامین نیازهای خود و شرکت های زیرمجموعه پرداخته است که براساس چنین دیدگاهی شاهد تقویت قدرت این مجموعه در بازارهای داخلی و خارجی هستیم. 

درواقع فولاد مبارکه به این باور رسیده است که برای کاهش قیمت تمام شده نباید تنها به دنبال تامین سنگ آهن با قیمتی کمتر ازقیمت جهانی یا تامین انرژی با استفاده از یارانه انرژی بود، بلکه باید تغییرات مدیریتی در تمامی حوزه ها از تکنولوژی و نیروی انسانی تا حمل و نقل و رسیدن محصول به بازارهای هدف، اعمال شود. 

در همین راستا پروژه اتصال پل ریلی جدید مجتمع فولاد سبا به راه آهن جمهوری اسلامی ایران با سرمایه گذاری فولاد مبارکه ظرف مدت 4  ماه با سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد ریال به نتیجه رسید. 
اما اهمیت اصلی این پروژه برای فولاد مبارکه به عنوان یک هلدینگ فولادی کاهش ترافیک باری و افزایش ایمنی است. درواقع این منطقه در راه اصلی مواصلاتی استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان است که بار ترافیکی گسترده‌ای دارد. درواقع فولاد مبارکه با چنین سرمایه گذاری به دنبال کاهش زمان باربری است که منجر به افزایش بهره وری در تولید خواهد شد. 
اجرای چنین پروژه های زیرساختی از سوی فولاد مبارکه، این مجموعه را به هدف افزایش بهره وری نزدیک تر خواهد کرد. 

از مزایا تا معایب اتصال پل ریلی 
بدون شک اجرای هر پروژه می تواند نکات مثبت و منفی بسیاری را در خود جای داده باشد. اما باتوجه به ضعف های موجود در حمل ریلی بخش معدن، اتصال مستقیم مجتمع فولاد سبا به راه آهن جمهوری اسلامی می تواند در کاهش هزینه نقش پررنگی ایفا کند.
 
از سویی دیگر این پروژه نقش مهمی در افزایش ایمنی در منطقه فراهم‌ می کند که با کاهش حوادث تاثیر بسزایی در کاهش هزینه ها خواهد داشت.

اما در کنار موارد یاد شده فراموش نکنیم که ورود ۵ میلیون‌ تن‌بار جدید به شبکه حمل ریلی باتوجه به ضعف های موجود از جمله کمبود واگن های حمل می‌تواند زمان جابه جایی را افزایش دهد. درواقع امروز شبکه حمل ریلی در بخش معدن به دلیل نبود زیرساخت های اصلی توان تحمل ورود حجم بالایی از بار را نخواهد داشت.

متاسفانه عدم توجه به شبکه ریلی در حوزه معدن و صنایع معدنی چالشی بزرگ برای تحقق اهداف ۱۴۰۴ محسوب می‌شود زیرا شبکه ریلی کشور همزمان‌ با توسعه صنعت فولاد رشد نکرده و زیرساخت ها برای حمل حجم زیادی از محصولات از معدن به کارخانه و‌ از کارخانه به پایانه های صادراتی فراهم نخواهد بود.

این چالش باید به دست دولت و همراهی فعالان بخش معدن و‌فولاد حل شود  اما متاسفانه دولت در سالهای اخیر آن طور که باید نقش خود را ایفا نکرده است.

ارسال نظرات
موضوعات روز