پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
تیتر20 بررسی می کند؛
شرکت ملی صنایع مس ایران امروز بیش از هر زمان دیگری باید به دنبال توسعه پایدار بوده تا بتواند با بحران کم آبی که ابرچالش سال های پیش رو است، مقابله کند.
کد خبر: ۵۰۳۳۶
بحران کم آبی صنعت مس نزدیک تراز رگ گردن / ایستادگی با تغییر نگاه مدیریتی و توسعه تکنولوژی
تیتر 20 -  بحران کم آبی می تواند مانع جدید بر سر راه توسعه صنعت مس و افزایش تولید شرکت ملی مس باشد، زیرا بیشتر پروژه های این صنعت بر پایه آب تعریف می شود و کم آبی می تواند آن را تحت تاثیر قرار داده و مدیران را با مشکلات جدید مواجه سازد.

بحران کم آبی در کشور از مرحله هشدار گذر کرده و امروز به یکی از ابرچالش های کشور تبدیل شده است. چالشی که در پی تغیرات آب و هوایی جهان رقم خورده و سال به سال دشوار تر می شود. اما در این میان عدم توجه به موضوع کاهش مصرف آب با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا می تواند تولید در بخش های صنعتی کشور از جمله شرکت ملی مس را با مشکل همراه سازد.
هرچند در این میان شرکت ملی صنایع مس ایران با سرمایه گذاری در طرح انتقال آب خلیج فارس بخشی از دغدغه های خود برای تامین آب را برطرف کرده، اما آیا این اقدام پاسخگوی بحران پیش رو خواهد بود؟ 

بدون شک جواب به این سوال منفی است، زیرا صنعت مس برای کاهش قیمت تمام شده خود نیازمند افزایش بهره وری است که بخشی از آن به مصرف انرژی و آب باز می گردد. از سویی دیگر ممکن است در سال های پیش رو با تشدید بحران کم آبی، مجلس قیمت تمام شده آب برای صنایع را افزایش دهد. موضوعی که در نهایت منجر به افزایش قیمت تمام شده می شود و می تواند قدرت رقابت پذیری صنعت مس در بازارهای صادراتی را کاهش دهد. 

اما چاره گذر از این بحران چه خواهد بود؟ 
اولین پاسخ به این سوال، ارتقای تکنولوژی و دانش روز به جهت کاهش مصرف انرژی هایی همچون آب، برق، گاز خواهد بود. صنعت مس امروز باید بیش از هر زمان دیگری به دنبال ارتقای دانش فنی خود باشد. البته در سال های اخیر با توجه به رویکرد مدیریتی شرکت ملی مس اقدامات موثری در پروژه های توسعه ای خود انجام داده اما با توجه به گستردگی این بحران نمی توان تنها به آنها اکتفا کرد. 

در واقع امروز بیش از هر زمان دیگری باید در آمدهای شرکت ملی مس در مسیر افزایش بهره وری و کاهش مصرف انرژی هدایت شود تا در سال های پیش رو بحران آب تولید را دستخوش تغییر نکند. 

البته اردشیر سعد محمدی مدیری که در سال های اخیر سکان هدایت شرکت مس را برعهده دارد با اعتقاد بر تغییر نگاه در بخش معدن و صنایع معدنی به دنبال ارتقای هرچه بیشتر تکنولوژی است. 
این موضوع در چند پروژه توسعه ای شرکت مس که در سال گذشته به بهره برداری رسید به خوبی قابل رویت است. هرچند بخش عمده ای از اقدامات به جهت کاهش مصرف سوخت های فسیلی بود اما در کنار این موضوع کاهش مصرف آب نیز مورد توجه قرار گرفته است. 

شرکت ملی مس برای مقابله با این بحران مدیریت منابع آب و استفاده از روش های نوین آبگیری و بازیافت آب را در دستور کار خود قرار داده است. از سویی دیگر سد صفا نیز به عنوان منبع تامین آب برای پروژه درآلو در نظر گرفته شده که می تواند در حل مشکلات آبی این مجموعه موثر باشد.

 ناگفته نماند شرکت ملی مس در حوزه مصرف آب در جایگاه مطلوب جهانی قرار دارد و همین موضوع می تواند نگاه به آینده را مثبت تر کند.

در این میان مطالعه بیلان کلی آب و تعریف پروژه های کوتاه مدت و بلند مدت نیز از مهمترین اقدامات شرکت مس در حوزه یاد شده باشد. باتوجه به چشم انداز این شرکت در بحث تولید باید مطالعه منابع مصرفی نیز پا به پای اجرای طرح ها انجام شود، همانطور که پیش تر به آن اشاره شد برای کاهش مصرف آب نیازمند ارتقای تکنولوژی هستیم. بحث هایی همچون انتقال آب خلیج فارس که پروژه عظیم و ملی است و همچنین طرح هایی همچون تصفیه فاضلاب شهرهای اطراف هرچند به مقابله با این بحران کمک می کند اما در نهایت این تغییر نگاه و ایجاد الگوی صحیح مصرف در کنار استفاده از روش های نوین است که جان صنایع را در برابر بی آبی نجات می دهد. 

موانع برای مقابله با بحران کم آبی
هرچند شرکت ملی مس تا به امروز در بخش توسعه فعالیت ها عملکرد خوبی از خود به جای گذاشته اما فراموش نکنیم در بحث انتقال تکنولوژی نیازمند تعامل هرچه بیشتر با دنیا هستیم مسئله ای که در سال های اخیر دستخوش وضع تحریم ها شده است. 

در این میان تاکید بر بومی سازی دانش توانست برخی از مشکلات را برطرف کند اما بدون شک در برخی موارد همچنان نیازمند همکاری با کشور های دیگر هستیم. 

از سویی دیگر توسعه هرچه بیشتر تکنولوژی نیازمند سرمایه گذاری است. البته «فملی» با حمایت سهامداران خود در میان چند شرکت برتر بورسی قرار دارد اما عدم ثبات در نرخ ارز و همچنین کافی نبودن منابع ارزی می تواند سرعت توسعه تکنولوژی را کاهش دهد، درنتیجه دولت باید توجه کافی به این موضوع داشته و از صنایع بزرگ کشور که نقش مهمی در صادرات غیر نفتی دارند، داشته باشد. 

کلام آخر...
بحران کم آبی امروز از رگ گردن به صنایع کشور نزدیک تر شده و می تواند تهدیدی جدی برای تولیدات صنعتی باشد. اینکه چطور در مقابل آن ایستادگی شود در گام اول به نگاه مدیریتی و در گام بعدی به توسعه تکنولوژی باز می گردد. درواقع امروز با وجود چنین بحران هایی است که توسعه پایدار یعنی تعامل تولید و حفظ محیط زیست رنگ و بویی بیشتری به خود می گیرد. شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان پرچمدار اصلی صنعت مس برای صیانت از این نعمت الهی باید طرحی مدون برای مقابل با بحران آب تدوین و آن را در دستور کار قرار دهد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز