دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴
جهش نرخ ارز و رشد صادرات غیر نفتی باعث شد تا شرکت مس با افزایش درآمد همراه و رشدی بی سابقه در 10 سال اخیر را ثبت کند. هرچند این شرکت به دنبال توسعه فعالیت های خود است اما تنش های ارزی در سال گذشته به کمک برنامه های فروش آمد.
کد خبر: ۵۰۳۸۲
تیتر20 -  براساس اطلاعات بدست آمده از سایت کدال در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸  عملکرد شرکت ملی صنایع مس ایران مطلوب و در بخش درآمدها جهش ۱۸۸ درصدی از خود به جای گذاشته است.

از سویی دیگر  سود ناخالص ۲۰۵ درصد رشد و به بیش از ۲۸۶ هزار میلیارد ریال رسیده است. همچنین سود خالص فملی در مقایسه با سال ۹۸ بیش از ۲  برابر رشد و در ۱۰ سال اخیر جهشی ۲۰ برابر داشته است.

اما چه اتفاقاتی دست به دست هم داد تا «فملی » با چنین رشدی همراه شود.

 
از افزایش نرخ دلار غافل نشویم

هرچند شرکت ملی صنایع مس در یک سال اخیر بارها بر افزایش درآمدها مانور خبری داده و اما باید دید تا چه اندازه این رشد ناشی از فعالیت های مس بوده و تا چه اندازه متاثر از تنش های بازار ارز.

در سال ۹۹  جهش یکباره نرخ ارز به کمک بسیاری از شرکت های صادراتی از جمل ملی مس آمد. هرچند شرکت مس بخشی از افزایش درآمد را ناشی از فروش محصولات انباری می داند اما نقش افزایش قیمت دلار در این میان بسیار پررنگ بود. آن هم برای شرکتی که پرچمدار صنعت فلز سرخ بوده و در بازار داخلی این محصول یکه تازی می کند.

بدون شک با وجود وضع تحریم ها و سخت بودن صادرات، آشفتگی بازار ارز به کمک شرکت مس آمد. در همین زمان استقبال از سهام فملی هم افزایش و این نماد روزهای بسیاری را با چراغ سبز به جلو رفت.

اما بی تردید ثبات نرخ ارز یا کاهش آن که خبرهای زیادی از تک نرخی شدن ارز در دولت جدید به گوش می رسد می تواند بر وضعیت این نماد اثر گذار باشد. البته در این میان رشد جهانی قیمت مس که منجر به ثبت رکورد تاریخی شد از دیگر دلایلی بود که توانست درآمدهای شرکت مس را افزایشی کند.

چنین رشد قیمتی باعث شد تا مدیران این مجموعه به دنبال توسعه هرچه بیشتر فعالیت های خود در حوزه های تولید و حتی اکتشاف باشند. اتفاقی که می تواند ضمانتی برای سهامداران در سال های پیش رو باشد.

 ملی مس به دنبال سلطه بیشتر بر بازار

آن طور که پیداست رشد درآمدی مس باعث قدرت طلبی شرکت ملی مس شده است تا با توسعه هر چه بیشتر سهم خود از بازار داخلی و صادرات را افزایش دهد.

البته این اتفاق می تواند زنگ خطر برای واحدهای کوچک و متوسط بخش خصوصی باشد، زیرا این توسعه قدرت می تواند تولیدکنندگان کوچک را از میدان خارج کند و اشتغالزایی در این حوزه را به خطر اندازد.

سهامداران فملی به آینده امیدوار باشند؟

در این میان با توجه به اهداف توسعه ای شرکت مس می تواند به افزایش تولید این مجموعه امیدوار بود. مسئله ای که بر میزان فروش تاثیر گذار است. اما موضوع مهم بحث ادامه دار شدن تحریم ها و همچنین تلاش های دولت و مجلس برای ثبات نرخ ارز است. ادامه تحریم ها می تواند هزینه های صادارتی را افزایش دهد، همچنین در سال جاری و براساس نظر کارشناسان بازار سرمایه دیگر خبری از جهش های ناگهانی نرخ ارز نخواهد بود، پس نمی توان انتظار رشدهای شگفت انگیز در درآمد شرکت های صادراتی را داشت.

اما ادامه دار بودن افزایش قیمت مس می تواند روزنه امیدی برای سهامداران فملی باشد. البته با وجود رشد جهانی قیمت ها، برخی سیاست های داخلی در ماه های گذشته بورس را تحت تاثیر قرار داد و بسیاری از نمادها را منفی کرد، اما با این وجود شرکت مس به فعالیت های خود در سال جاری خوش بین است و تلاش می کند میزان تولید را افزایش دهد.  حال باید دید دولت جدید چه تدابیری برای بازار سرمایه در نظر گرفته و چطور اعتماد را به این بازار بر می گرداند./صنعت کار
ارسال نظرات
موضوعات روز