جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
تیتر 20 گزارش می دهد؛
در حالی که بیش از 40 درصد به تولید سالانه تلویزیون در ایران اضافه شده است اما هم وزن نیمی از تولیدات کشور، این محصول قاچاق می شود که بخشی از این مساله ناشی از فرهنگ برتر خواندن برند خارجی است، هرچند در چند وقت اخیر شاهد رونمایی از مدل های جدید تلویزیون در ایران بوده ایم که قابل رقابت با نمونه های خارجیست
کد خبر: ۵۰۸۲۲
رقابت تلویزیون های ایرانی در جنگ فناوری
تیتر20 - بازار لوازم خانگی در چند سال اخیر در کنار سایر بازارها به شدت تحت تاثیر تورم قرار گرفت، اما شرایط این بازار کمی متفاوت تر از بازار خودرو، مسکن و ... بود، زیرا از یک سو جزو کالاهای مصرفی و اساسی بود که هر زوجی برای آغاز زندگی به آن نیاز دارد و از آنجایی که سالانه در ایران حدود 600هزار ازدواج در کشور ثبت می شود تامین لوازم خانگی متناسب با تقاضا اهمیت ویژه ای دارد، البته در یک سال و نیم گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش قدرت خرید مردم عملا تقاضا برای لوازم خانگی هم کاهش یافته است، اما به معنای عدم نیاز بازار به عرضه نیست، بلکه این تقاضاها به ماه های بعد موکول شده و بسیاری منتظرند تکلیف برجام روشن شود، از این رو ممکن است به یکبار با نخستین شوک در بازار، لوازم خانگی بار دیگر با تقاضای بالا روبرو شود.

در یک مقطع زمانی نوسانات قیمتی در بازار لوازم خانگی باعث شد که تقاضا برای این محصول افزایش یابد و همین مساله قاچاق کالا تلویزیون را تشدید کرد تا جایی که هر نوع برند خارجی تلویزیون را می توان در ایران یافت.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری در گفتگو با تیتر 20 مهمترین دلیل این مساله را رویکرد فرهنگی دانست و گفت: مردم به کالای خارجی اولویت بالاتری می دهند، و این نیاز به فرهنگ سازی دارد، در حال حاضر میزان تولید لوازم خانگی در ایران حدود یک میلیون و 200 هزار دستگاه است که بیش از نیمی از این میزان تولید هم به کشور قاچاق می شود، زیرا مصرف تلویزیون در ایران سالانه بیش از دو میلیون دستگاه است.

محمدرضا شهیدی با بیان اینکه میزان تولید تلویزیون در ایران بیش از 40 درصد رشد کرده است، گفت: پس از خروج شرکت های کره ای از ایران میزان تولیدات تلویزیون پاسخگوی نیاز جامعه نبود، از این رو شرکت های همکار کره ای ها تلویزیون های جدیدی را جایگزین کردند که کیفیت قابل قبولی دارند.

او افزود: در شرایط کنونی تولیدکنندگان تلویزیون در ایران برای فروش محصولات خود به تبلیغات رو آورده اند و این به معنای این است که رکود حاکم است و میزان عرضه این محصول در بازار بیش از تقاضاست که در گام نخست دولت باید جلوی قاچاق تلویزیون را بگیرد، زیرا بازار با رکود هم مواجه است و بسیاری از مردم قدرت خرید ندارد، از این رو تولید داخلی جواب گوی نیاز هست و از طریف دیگر وقتی میزان تقاضا بیش از عرضه باشد دولت از مبادی رسمی تلویزیون وارد کند به نفع همه است، زیرا تلویزیون قاچاق بدون تعرفه واردات و هزینه های دیگر وارد کشور می شود به همین دلیل قاچاق چی ها هم محصول را با قیمت پایین تر عرضه می کنند حالا اگر دولت واردات آن را با تعرفه مناسب آزاد کند، به طور قطع تولیدکننده های داخلی هم می توانند با کالای خارجی رقابت کنند، زیرا در سال های اخیر شرکت های ایرانی محصولات با کیفیت تری نسبت به گذشته ساخته اند و بیش از 122 مدل تلویزیون به بازار عرضه می کنند که از تنوع بالایی هم برخوردار هستند.

افزایش تولید داخلی قطعات لوازم خانگی
همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتگو با  تیتر 20 با اشاره به اینکه تولید تلویزیون در یک سال اخیر رشد خوبی داشته است، گفت: در سال های گذشته بخشی از نیاز بازار از طریق محصولات وارداتی و کره ای تامین می شد و بعد از اینکه آنها بازار ایران را ترک کردند تعادل عرضه و تقاضا بهم خورد و نیاز به سرمایه گذاری جدید برای تولید محصولات لوازم خانگی در کشور وجود داشت و شرکت های ایرانی محصولات جدید را جایگزین تولیدات قبلی با برندهای کره ای کردند.

یدااله صادقی درباره کیفیت و وضعیت خودکفایی محصولات لوازم خانگی در کشور، اظهار کرد: به طور قطع در سال های گذشته بخش عمده ای از قطعات مورد نیاز تلویزیون و ... به صورت وارداتی تامین می شد که در سال های اخیر با تلاش تولیدکننده ها این نیاز برطرف شده و امروز بیش از 80 درصد از قطعات مورد نیاز در کشور تولید می شوند.

به گزارش تیتر 20، به طور قطع تلویزیون به عنوان یک محصول فناورانه همواره با تغییر روبروست به همین دلیل است که هر سال شاهد عرضه مدل های جدید از سوی تولیدکننده های بزرگ هستیم، در این مسیر شرکت های ایرانی هم اقدامات جدی انجام داده اند و به تازگی شرکت اسنوا هم از پنل های تولید داخل تلویزیون رونمایی کرد که نوید بخش حرکت شرکت های ایرانی به سمت آخرین فناوری ها هستند.

ارسال نظرات
موضوعات روز