دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۷
امکانات خاص در خودروهای ممتاز به صورت عضویت و پرداخت حق اشتراک ممکن است و این موضوع دیگر به خودروهای تسلا محدود نمی شود.
کد خبر: ۵۰۸۲۵
تیتر20 -  از ابتدای ماه ژوئیه امسال [10 تیر] به بعد تسلا بابت استفاده از نرم افزار «خودران کامل»  خود ماهانه از مشتریان 199 دلار حق عضویت می گیرد. ب ام و، مرسدس بنز و کادیلاک هم در حال تحقیق و بررسی و آماده سازی برای ارائه خدمات به صورت حق اشتراکی و حق عضویت هستند.

به این ترتیب صاحبان خودروهای تسلا برای آن که بتوانند از گرم کن صندلی ها و خدمات اتوپایلوت این خودروها استفاده کنند، مجبورند ماهانه به تسلا پول بدهند.

همان طور که مردم دنیا برای تماشای فیلم سینمایی مجبورند حق عضویت به نتفلیکس بپردازند، برای استفاده از امکانات ممتاز خودرو هم باید ماهانه حق اشتراک پرداخت کنند.

خود اتوپایلوت تسلا 10 هزار دلار به قیمت خودرو می افزاید و کسانی که علاقه مند به استفاده از امکانات سامانه کمک به راننده هستند باید نقد هنگام خرید خودرو پول این سامانه را هم بدهند. یعنی با این که مشتریان تسلا همان ابتدا، 10 هزار دلار بابت این سامانه پرداخته اند نمی توانند از امکانات آن استفاده کنند،‌ مگر آن که حق عضویت ماهانه آن را هم بپردازند.

جالب است که بدانید هنوز این سامانه تأیید سازمان های ناظر در آمریکا را به عنوان خودران ندارد و اگر به خاطر استفاده از این سامانه تصادفی پیش بیاید، مسئولیت آن با راننده خودرو است و صاحبان خودرو حق ندارند بدون نشستن راننده پشت فرمان این خودرو، به رانندگی با این خودران ادامه دهند.

چند خودروساز دیگر هم در حال تقلید از این مدل کسب و کار هستند از جمله ب ام و که به روز رسانی نرم افزاری جدیدی را ارائه کرده و مشتریان مجبورند حتی برای استفاده از گرم کن صندلی هم حق عضویت و حق اشتراک بپردازند.

به طور طبیعی مشتریان از پرداخت پول اضافه ناراضی هستند و آن را هم ابراز کرده اند و اعتقاد دارند که پول این خدمات را هنگام خرید خودرو پرداخت کرده اند. سال 2019 ب ام و مجبور شد به خاطر نارضایتی مشتریان خود از دریافت ماهانه 80 دلار به خاطر استفاده از خدمات کارپلی اَپل صرف نظر کند.

هر چقدر هم که مشتریان ناراضی باشند،‌ به تدریج این مدل از کسب و کار اجباری و رایج خواهد شد و به تدریج مرسدس بنز و کادیلاک –برند لاکچری جنرال موتورز- هم به جمع خودروسازانی می پیوندند که از آب هم کره می گیرند. از جمله وبسایت درایو The Drive هم گزارش کرده است که مرسدس بنز برای استفاده از سامانه فرمان عقب خودروهای برقی EQS‌ خود سالانه 576 دلار حق  اشتراک یا حق عضویت دریافت خواهد کرد.

اتوبلاگ هم در گزارشی خبر داده است که کادیلاک جنرال موتورز هم ماهانه برای استفاده از فناوری سوپرکروز خود 25 دلار در ماه از هر مشتری دریافت خواهد کرد. خود این سامانه قیمت خودرو را 2500 دلار افزایش داده است. البته برای آن که مشتریان به این مدل کسب و کار عادت کنند، اکثر خودروسازان ابتدا بین یک تا 3 سال استفاده رایگان آزمایشی را اجرا می کنند و وقتی مشتری از موهبت های آن بهره مند شد، برای ادامه استفاده از این خدمات مجبور به پرداخت آبونمان یا حق عضویت یا حق اشتراک می شوند.

حتی خود ایلان ماسک مدیر عامل تسلا هم به این موضوع اذعان دارد و در جمع سرمایه گذاران گفته است: «این که برای استفاده از سامانه نرم افزاری خودران ماهانه 199 دلار دریافت شود "جای بحث دارد" و مورد اختلاف نظر است.» فقط زمانی این مدل کسب و کار موفق خواهد بود که این خدمات ارزش واقعی داشته باشند و قیمتی که برای آن تعیین شده منطقی باشد. ماسک می گوید: «همین که خودران به طور کامل استقرار پیدا کرد و جنبه عملی آن به اثبات رسید در آن صورت ارزش آن روشن خواهد شد.»/سایپا نیوز/  Business Insider
ارسال نظرات
موضوعات روز