پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
تیتر20 بررسی می کند؛
با روندی که سایپا در پیش گرفته، این شرکت می تواند در آینده ای نه چندان دور پرونده تعهدات معوق خود را ببندد، اتفاقی که اگر دنباله دار باشد، می تواند این شرکت را برای همیشه از شر چنین تعهداتی خلاص کند.
کد خبر: ۵۰۸۶۸
تغییر مسیر سایپا در فروش و تحویل خودرو
تیتر20 - با اعلام معاون فروش و بازاریابی سایپا، تعهدات این شرکت به مشتریان کاهش چشمگیری پیدا کرده و و حتی برخی خودروها زودتر از موعد تحویل می شوند. این اتفاق می تواند نوید احترام بیشتر به مشتریانی باشد که در این سال ها گاهی رفتارهای مناسبی از خودروسازان بزرگ ندیده و با تاخیرهای فراوان برای دریافت خودروهای ثبت نامی شان مواجه شده اند.

طبق اعلام حسین کاظمی معاون فروش سایپا، تعهدات جاری و آتی این شرکت به عدد بی‌سابقه ۱۷۰ هزار دستگاه كاهش يافته است. وی همچنین اعلام کرده که سایپایی ها شش هزار دستگاه خودرو معوق (تحویل نشده در موعد مقرر) دارند. بهبود وضع سایپا در حوزه تعهدات اما ازآنجا اهمیت زیادی دارد که تحویل به موقع خودروهای ثبت نامی کمترین احترامی است که خودروساز باید به مشتری بگذارد. در این سال ها به دلایل مختلف، خودروسازان بزرگ کشور نتوانسته اند بخشی از محصولات ثبت نامی را سر وقت تحویل دهند و این موضوع مورد اعتراض مشتریان قرار گرفته است.

 دلایل مختلفی در این بدعهدی ها نقش داشته که مهمترین آن، مشکلات تولید و البته گاهی هم فروش بدون پشتوانه است. طی سه سال گذشته نیز تحریم و مشکلات مالی عوامل اصلی تاخیر در تحویل خودروها به خصوص محصولات مونتاژی بوده اند. پس از تحریم خودروسازی ایران در سال 97، تامین قطعات از خارج بسیار سخت شد و به تبع آن، تیراژ پایین آمد. همچنین با توجه به کمبود منابع مالی و رشد هزینه های تولید و بدهی خودروسازان به قطعه سازها، تامین قطعات داخلی هم به مشکل خورد تا تولید از این ناحیه هم ضربه بخورد. در کنار اینها، خودروسازان خارجی هم رفتند تا بخشی از محصولات ثبت نامی هرگز تحویل مشتریان نشوند و تحویلی ها نیز با تاخیر فراوان صورت گیرد.

 در این بین، سایپا و زیرمجموعه اش پارس خودرو با کوهی از تعهدات معوق پس از تحریم مواجه شدند. سایپایی ها برای رفع تعهدات، روش های مختلفی را امتحان کردند، از جمله تعویض خودرو و ترغیب مشتریان به انصراف. 

با این حال آنچه سببب شد سایپا تعهدات معوق خود را کاهش دهد، رشد تولید بود. این شرکت توانست با عبور از شوک های ابتدایی تحریم، تولید خود را رفته رفته بالا ببرد و از این مسیر، تعهدات معوق را البته با تاخیر فراوان تحویل دهد. سایپا در دوران تحریم و با وجود تعهدات معوق، باز هم فروش و پیش فروش گذاشت، زیرا برای تامین مالی چاره ای جز این کار نداشت. با این حال گویا میزان فروش در این شرکت بهتر از قبل مدیریت شده، زیرا تعهدات جاری و آتی سایپا تنها 170 هزار دستگاه است. همچنین از این تعداد، تنها شش هزار دستگاه خودرو مشمول تعهدات معوق هستند. 

اما طبق گفته معاون فروش سایپا، در حال حاضر ۷۰ درصد از تعهدات این شرکت، زودتر از موعد تحويلِ درج شده در بخشنامه‌های فروش و قراردادها، تخصيص مي‌يابد. کاظمی تاکید کرده که قرار است تحویل زودتر از موعد، به دیگر محصولات این شرکت نیز تسری پیدا کند، اتفاقی که می تواند به رشد رضایت شهروندان از نارنجی های جاده مخصوص منجر شود. 

با روندی که سایپا در پیش گرفته، این شرکت می تواند در آینده ای نه چندان دور پرونده تعهدات معوق خود را ببندد، اتفاقی که اگر دنباله دار باشد، می تواند این شرکت را برای همیشه از شر چنین تعهداتی خلاص کند. تحویل زودتر ا ز موعدخودرو به مشتریان نیز نقش مهمی در رضایتمندی شهروندان از سایپا خواهد داشت و می تواند رفته رفته ذهنیت جامعه مبنی بر بدعهدی این خودروساز را از بین ببرد. این موضوع البته ارتباط مستقیم با مدیریت فروش و همچنین رشد پایدار تولید دارد.  

ارسال نظرات
موضوعات روز