پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
«تیتر۲۰» گزارش می دهد:
بخشی از توسعه واحدهای بالادستی فولاد به بحث توزیع سود عادلانه در زنجیره باز می گردد که می تواند نقش انگیزشی و محرک برای سرمایه گذاری در حوزه کنسانتره و گندله باشد.
کد خبر: ۵۰۸۹۲
اهمیت رشد تولید برای فولاد سنگان چه خواهد بود؟
تیتر۲۰- تامین مواد اولیه از مهمترین دغدغه های زنجیره ارزش فولاد است که با بهره برداری از معدن سنگ آهن سنگان که از آن به عنوان عسلویه معدنی یاد می شود بخشی از این دغدغه برطرف شد. اما بهره برداری از معدن پایان کار تامین مواد اولیه نیست و باید در حلقه های دیگر زنجیره ارزش وارد سرمایه گذاری شد.
 
اهمیت تامین کنسانتره و گندله در این زنجیره به اندازه ای است که از اواسط سال ۹۸ و با تصمیم معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین نیاز واحدهای داخل کشور صادرات این محصولات بسیار محدود و مشمول عوارض ۲۵درصدی شد. تنها دلیل برای این تصمیم کمبود گندله در زنجیره ارزش بوده که به نوعی توازن در آن را برهم زده بود.

در این میان گمانه زنی هایی برای واردات سنگ آهن و گندله نیز مطرح می شد و همچنان این پیش بینی برای سال های پس از افق 1404 وجود دارد. 

به همین دلیل سرمایه گذاری در حوزه تولید گندله باید با قدرت بیشتری صورت می گرفت، درنتیجه فولاد سنگان با سرمایه گذاری فولاد مبارکه برای تامین گندله مورد نیاز کار خود را مرداد 1396  آغاز کرد. 

این واحد که با ظرفیت اسمی 5  میلیون تنی فعالیت خود را شروع کرد سال گذشته با رشد 130 درصدی موفق به تولید 3میلیون و 300 هزار تن گندله شد تا بخشی از نیاز موجود در این حلقه برطرف شود. 

اما اهمیت این رشد تولید برای فولاد سنگان چه خواهد بود؟ 
هرچند اصلی ترین رسالت فولاد سنگان در کارخانه گندله سازی تامین نیاز صنعت فولاد است اما در کنار آن افزایش تولید با اتکا به دانش بومی به معنای توسعه فعالیت ها خواهد بود که علاوه بر افزایش درآمدها منجر به اشتغالزایی در منطقه شرق کشور و افزایش ایمنی در آن خواهد شد. 

در واقع فولاد سنگان هرچند یک واحد فعال در صنعت فولاد است اما با افزایش تولید نقش مهمی در حوزه مسئولیت های اجتماعی منطقه شرق کشور ایفا می کند که امنیت مناطق مرزی را افزایش داده و از مهاجرت به شهرهای بزرگ جلوگیری می کند. 

این موضوع به خوبی گواه آن است که فعالیت واحدهای معدنی و صنایع معدنی در مناطق محروم و دور افتاده منجر به توسعه اقتصادی و فرهنگی می شود.اما در نگاهی کلان تر این واحد نقش مهمی در توسعه صنعت فولاد بر دوش دارد.

در واقع فولاد سنگان با سرمایه گذاری فولاد مبارکه وارد مدار تولید می شود تا دغدغه های موجود در زمینه مواد اولیه برای این هلدینگ برطرف شود، اقدامی که می توان آن را برنامه منسجم فولاد مبارکه برای تقویت حضور خود در صنعت فولاد دانست.

با ورود معدنی ها به حوزه فولاد سازی، فعالان بزرگ این صنعت نسبت به آینده پیش رو با نگرانی ای  مواجه شدند که حاصل آن سرمایه گذاری بیشتر در حلقه های بالادستی از جمله احداث واحد گندله سازی و کنسانتره و در نهایت ورود به حوزه معدنکاری و استخراج بود. 

هرچند چنین برنامه ای را می‌توان اشتباه دانست و پیش بینی کرد در سال های پیش رو معدنی ها و فولادی ها برای تصاحب هرچه بیشتر بازار در مقابل هم قرار می گیرند اما در حال حاضر با توجه به سرمایه گذاری های سنگین صورت گرفته در صنعت فولاد، این بخش برای تامین نیاز و دستیابی به چشم انداز ۱۴۰۴ راهی جز ورود به این حوزه را نداشت.

بر این اساس رشد ۱۳۰ درصدی فولاد سنگان در گام اول دستاوردی برای این واحد و‌ در گام بعدی اتفاقی مثبت برای صنعت فولاد است.

متاسفانه با نزدیک شدن به چشم انداز ۱۴۰۴، پیش بینی ها درباره تامین مواد اولیه از نگاه مثبت فاصله می گیرد و نظرات برآن است که با میزان استخراج فعلی حداکثر برای ۱۷ سال پیش رو مواد سنگ آهن در اختیار است. 

حال افزایش تولید کنسانتره و گندله به موازات حرکت معدنکاری به سمت ذخایر موجود در عمق می تواند این نگرانی را کاهش دهد. در غیر این صورت واردات مواد اولیه منجر به کاهش قدرت رقابتی فولادی ها در بازارهای صادراتی شده و از سویی دیگر قیمت در بازارهای داخلی را هم افزایش می دهد.

درنتیجه به هر میزان تولید مواد اولیه در حلقه های بالادست افزایش پیدا کند، توان تولید و سرمایه گذاری در حلقه های میانی و‌ پایین دستی نیز بیشتر خواهد شد.

البته فراموش نکنیم بخشی از توسعه واحدهای بالادستی به بحث توزیع سود عادلانه در زنجیره باز می گردد که می تواند نقش انگیزشی و محرک برای سرمایه گذاری در حوزه کنسانتره و گندله باشد.
ارسال نظرات
موضوعات روز