پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۹
طلای دست دوم یا اصطلاحا طلای آب شده پدیده رایج این روزهای بازار ایران است اما از آنجا که معامله این نوع طلا قانونی نیست و اتحادیه‌های صنفی به آن نظارت ندارند، ممکن است اسباب دردسرتان شوند.
کد خبر: ۵۰۹۹۵
تیتر20 - با صعود سریع قیمت طلا در بازار ایران و به عبارتی ریزش ارزش پول ملی طلا از حالت کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و حالا خرید و فروش طلاهای دست دوم پدیده رایج این روزهای بازار ایران است.

هرچند که این نوع خرید و فروش قانونی به شمار نمی‌آید اما بسیاری از خریداران طلا برای آنکه پول زیاری بابت اجرت ساخت طلا و مالیات بر ارزش افزوده ندهند، مشتری طلاهای دست دوم هستند.

فروش طلای تقلبی
با این حال خرید و فروش طلای دست دوم ریسک زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین این ریسک‌ها، فروش طلای تقلبی است.

از آنجا که معمولا به بهانه گم شدن فاکتور، برای طلای دست دوم فاکتور خرید ارائه نمی‌شود، امکان بروز تقلب زیاد است.

بنابراین هرگز از طلافروشی‌های آنلاین و از آگهی‌ها طلای دست دوم نخرید و فقط از مغازه‌های دارای پروانه کسب و مجوزهای معتبر طلا بخرید.

یادتان باشد که حتما از فروشنده طلا بخواهید فاکتور خرید برایتان صادر کنید و در فاکتور نشانی و شماره تلفن مغازه به درستی قید شده و مهر فروشنده روی آن درج شود تا در صورت مشکلات احتمالی، امکان شکایت و رسیدگی به آن وجود داشته باشد.

طلا با خلوص و عیار کمتر
یکی دیگر از ریسک‌هایی که اتحادیه فروشندگان طلا درباره طلای دست دوم هشدار داده است، فروش طلا با عیار کمتر است.

ممکن است فلزاتی دیگر را با طلا آبکاری کرده و به اسم طلای دست دوم بفروشند یا در کارگاه‌های زیرزمینی مس، نقره و آلیاژهای زرد رنگ را ترکیب کنند و به اسم طلای دست دوم بفروشند.

بنابراین حتما باید در یک طلافروشی معتبر عیار طلا را با سنگ محک و سایر ابزارهای تخصصی چک شود.
 
کم‌فروشی طلا
ممکن است وزن طلای دست دومی که به شما فروخته می‌شود، بیشتر از وزن واقعی آن باشد. یکی از ترفندهای رایج برای کم‌فروشی طلا این است که با اضافه کردن ناخالصی به طلا با روش‌های مختلف، وزن آن را بالا می‌برند.

بنابراین ضمن اینکه برای خرید طلا فاکتور دریافت می‌کنید، برای کنترل وزن واقعی طلا، آن را به چند طلافروشی معتبر نشان دهید.
 
مالیات ندهید
طلای دست دوم مشمول مالیات بر ارزش افزوده و اجرت ساخت نیست و به هیچ وجه زیر بار پرداخت این هزینه‌ها نروید.

طلای دست دوم را باید به نرخ طلای خام به شما بفروشند و اگر فروشنده‌ای تقاضای دریافت مالیات یا هزینه‌های جانبی دیگری کرد از پرداخت آن خودداری کنید./ تجارت نیوز
ارسال نظرات
موضوعات روز