جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
تیتر20 بررسی می کند؛
مدیریت اکتشافی و تشکیل کنسرسیوم با حضور بزرگان معدنی و صنایع معدنی می تواند به وزیر صنعت، معدن و تجارت در تحقق برنامه های معدنی در دولت جدید کمک کند، موضوعی که مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو آن را به وزیر جدید صمت پیشنهاد داده است اما بدون شک تحقق این پیشنهاد نیازمند حضور مدیرانی با نگاه توسعه در جایگاه معاونت معدنی در وزارتخانه یاد شده است.
کد خبر: ۵۱۰۸۷
آیا مدیریت اکتشافی واحد با تشکیل کنسرسیوم شرکت‌های بزرگ معدنی راهگشاست؟ / آیا فاطمی امین با پیشنهاد معدنی ها همراه می شود؟
تیتر20- اکتشاف در حال حاضر مهمترین گلوگاه توسعه بخش معدن محسوب می شود. حلقه ای از معدنکاری که سال ها مغفول مانده و با کاهش ذخار پرعیار امروز زنگ خطر برای تحقق برنامه های 1404 را به صدا در آورده است و دربخش زنجیره ارزش فولاد نگرانی ها درباره تامین مواد اولیه به خوبی قابل مشاهده است. 

بخشی از اقدامات در حوزه اکتشاف با توجه به ریسک موجود باید از سوی دولت انجام شود و پس از شناسایی مناطق امید بخش وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به واگذاری این مناطق به فعالان معدنی می کند، اما در این میان ضعف در ماشین آلات اکتشافی و سرمایه مورد نیاز در آن حضور بخش خصوصی را کمی سخت خواهد کرد. 

ضرورت توسعه اکتشاف امروز به جایی رسیده است که شرکت های بزرگ معدنی و حتی صنایع معدنی از جمله فولادی ها دست بکار شده و خود برای توسعه اکتشاف آستین بالا زده اند.
 
حال با آغاز کار کابینه جدید فرصت برای مطالبه گری و ارائه راهکار برای حل مشکلات فراهم است و استفاده از نظرات کارشناسی فعالان بخش معدن می تواند به تحقق هرچه بیشتر برنامه های معدنی سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت کمک کند. 

در این میان مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ایجاد مدیریت اکتشافی با حضور کنسرسیومی از شرکت های بزرگ معدنی را به وزیر جدید صمت پیشنهاد می دهد تا با اجرای این کار کمی از عقب ماندگی های حوزه اکتشاف جبران شود. اما آیا این پیشنهاد از نظر عملیاتی قابل اجرا خواهد بود؟ 

بدون شک قرار گیری شرکت های بزرگ در کنار یکدیگر برای توسعه اکتشاف سینرژی خوبی به همراه دارد که می تواند دستیابی به اهداف را سرعت بخشیده و منجر به بهره برداری هرچه بیشتر از مواد معدنی شود. 

اما این موضوع زمانی عملیاتی می شود که موانع موجود در مسیر توسعه اکتشاف نیز از میان برداشته شود، حوزه اکتشاف صرف تشکیل کنسرسیوم جدید به روز نخواهد شد بلکه این حوزه نیازمند نوسازی ماشین آلات، تکنولوژی و ارتباط با کارشناسان بین المللی است تا بهره وری در اکتشاف و به دنبال آن استخراج نیز افزایش یابد.

اگر قرار است چنین کنسرسیومی در کنار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار بگیرد، بخش دولتی باید مسیر واردات ماشین آلات و تکنولوژی های روز دنیا را فراهم کند. چنین موضوعی نیازمند تامین ارز دارد که بخشی با همراهی بانک مرکزی و بخشی دیگر با تسهیل در صادرات فراهم می شود. درواقع تنها با حمایت های لازم از سوی وزارت صمت ایجاد این کنسرسیوم می تواند راهگشای مشکلات اکتشافی باشد. 

اما در آن سوی ماجرا شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی با توجه به برنامه های توسعه ای خود در حوزه تولید و صادرات از حضور در چنین کنسرسیومی استقبال خواهند کرد و شاید این استقبال از سوی فولادی ها در حوزه سنگ آهن بیش از معدنی هایی باشد که خود در حال حاضر به ذخایر معدنی دسترسی دارند.
 
درواقع تشکیل این کنسرسیوم و حضور شرکت های بزرگ فولادی در آن از جمله فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان، فولاد خراسان و... می تواند نگرانی ها درباره تامین مواد اولیه را کاهش دهد. زیرا در سال های اخیر با توسعه حلقه های زنجیره ارزش فولاد در شرکت های معدنی بزرگ، معدنی ها خود رقیب فولادی ها شدند و این موضوع توانست نگرانی تامین مواد اولیه را شدت بخشد به همین دلیل می توان استقبال فولادی ها از این کنسرسیوم را بیش از معدنی را پیش بینی کرد. 

اما درمقابل حضور بزرگان معدنی و صنایع معدنی در حوزه اکتشاف می تواند بیش از پیش شرکت های خصوصی را در حاشیه قرار دهد زیرا بخش خصوصی امروز با توجه به نرخ ارز به شدت در حوزه تامین نقدینگی با مشکل همراه است درحالی که این بخش می تواند در زمینه ارتباطات بین المللی درزمان تحریم نقش بیشتری را ایفا کند. پس این کنسرسیوم می تواند جایگاهی برای شرکت های خصوصی متوسط و بزرگ هم داشته و با تعاملی دو سویه برنامه مشخص شده را محقق کند. 

البته موارد یاد شده از نگاه بخش معدن بر بوته نقد و بررسی گذاشته شد در حالی که بخشی از این ماجرا با توجه به نگاه مدیریتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت باید اجرایی شود. 

هرچند برنامه فاطمی امین وزیر پیشنهادی صمت در بخش معدن کمی کلی است و به جزئیات مشخص نشده مشکلات موجود قرار است با چه راهکارهایی حل شود اما نوع نگاه وی و اعتقادش به تعامل با بخش خصوصی می تواند نوید بخش تصمیمات درست در بخش معدن باشد. البته موفقیت وزیر صمت تا حد بسیاری نیازمند در اختیار داشتن تیم کارشناس و خبره است که بتوانند در مسندهای معاونتی وزارتخانه یاد شده قرار بگیرند در بخش معدن به جای اعمال نظرات خلق الساعه با استفاده از تجربیات فعالان بخش تصمیماتی کارشناسی اتخاذ شود.

اگر چنین تیمی در وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنار فاطمی امین قرار گیرد می توان شاهد اجرایی شدن برنامه های توسعه ای در بخش معدن بود که بیش از پیش این بخش را به تحقق شعار «معدن به جای نفت» نزدیک خواهد کرد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز