پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
دکتر شهریار دبیریان، عضو هیئت مدیره انجمن علوم و صنایع غذایی در گفتگو با تیتر20 تاکید کرد؛
دبیریان گفت: در حال حاضر سرانه مصرف شیر در ایران حدود 80 لیتر است که نصف استاندارد جهانی است از این رو مسئولین باید سیاست های یارانه بکار بگیرد که مصرف کمتر نشود در غیر اینصورت در سال های آینده جامعه با مشکلات سلامتی مواجه می شود.
کد خبر: ۵۱۱۰۶
خطر کاهش مصرف شیر در ایران / مسئولان  سیاست های یارانه ای را اجرا کنند
تیتر20 - دکتر شهریار دبیریان، عضو هیئت مدیره انجمن علوم و صنایع غذایی در گفتگو با تیتر 20 درباره تغییر قیمت شیر و لبنیات گفت: این یک زنجیره است ؛ به دنبال افزایش قیمت علوفه  و خوراک دام  ، افزایش قیمت شیر خام تولیدی وبا توجه به اینکه 70 درصد قیمت  محصولات لبنی  تحت تاثیر قیمت  شیر خام می باشد  متعاقب افزایش قیمت شیر خام قیمت محصولات تولیدی نیز گران می شود .

دبیریان درباره  اثر آزادسازی قیمت شیر بر محصولات لبنی گفت: اگر موضوع آزادسازی قیمت شیر انجام شود می تواند تحت تاثیر وضعیت بازار اثر مثبت یا منفی داشته باشد .

او با تاکید بر اینکه قیمت شیر بالا برود روی سایر محصولات پایین دستی تاثیر منفی می گذارد، تصریح کرد: وقتی قیمت شیر  و فراورده ها بالا برود در صورتی که  مصرف نیز کم شود برخی از شرکت های لبنی نیز در آستانه تعطیلی قرار خواهند گرفت.

دبیریان درباره سیاست های که می تواند مانع کاهش مصرف شیر در ایران شود، گفت: به نظر من اخذ سیاست  های یارانه ای از سوی مسئولین می تواند تا اندازه زیادی جلوی کاهش مصرف شیر و فراورده ها را بگیرد .این سیاست ها می تواند با یارانه مستقیم به مصرف کنندگان خصوصا دهک های پایین جامعه و تمهیداتی مانند پروژه شیر مدارس باشد . (طبق نظر متخصصین بیشترین میزان جذب کلسیم شیر در سنین مدرسه  7 تا 18 سالگی است . )

عضو هیئت مدیره و رئیس کارگروه غذای انجمن مدیریت کیفیت ایران  درباره راهکارهای افزایش مصرف شیر در ایران گفت: ما برای اینکه بتوانیم مصرف شیر را افزایش بدهیم باید قیمت محصولات را مناسب  کنیم و دسترسی به محصولات راحت تر باشد و از آنجایی که  به دنبال کاهش مصرف شیر  شاهد  برخی بیماری های غیر واگیر نظیر پوکی استخوان هستیم و در صورت ادامه این روند   باید بخشی از هزینه  هایی که برای یارانه شیر  می شد صرف درمان شود.

او با تاکید بر اینکه قیمت نهاده های دامی روی شیر هم تاثیر گذار بوده است، اظهار کرد:  افزایش نهاده های دامی مشخصا قیمت تمام شده شیر خام را برای دامداران بالا می برد و دامداران مجبور هستند قیمت شیر خام را افزایش دهند .

دبیریان با اشاره به اینکه در سه سال اخیر در شرکت  پگاه   خوشبختانه شاهد  رشد وافزایش دریافت شیرخام بوده و این شرکت توانسته است صادرات قابل توجهی به کشور هایی نظیر روسیه داشته باشد  .

عضو هیئت مدیره و رئیس کارگروه غذای انجمن مدیریت کیفیت ایران   درباره تاثیر تحریم ها بر نوسازی تجهیزات صنایع شیر گفت: در حال حاضر  در شرکت پگاه با توجه به تحریم های ظالمانه  از تجهیزات ساخت داخل استفاده می شود وخوشبختانه تا به حال مشکل خاصی دیده نشده است .  

دبیریان  درباره تاثیر تغییر قیمت شیر بر صنایع لبنی و نیز فرهنگ سازی مصرف  اظهار کرد :مشخصا  این تغییر قیمت با توجه به اجماع نظرات مسئولین و صاحب نظران انجام خواهد شد ؛در خصوص فرهنگ سازی مصرف شیر ،فکر می کنم که دیگر همه مصرف کنندگان به اهمیت مصرف شیر واقف هستند و نیازی به فرهنگ سازی نیست ولی باید قیمت ها به گونه ای تغییر یابد تا مصرف کنندگان بتواند شیر و محصولات لبنی را به راحتی تهیه نمایند.

عضو هیئت مدیره و رئیس کارگروه غذای انجمن مدیریت کیفیت ایران درباره این موضوع که گفته می شود بستنی به محصولی لاکچری تبدیل شده است، گفت: به طور قطع اگر قیمت بستنی صعودی باشد و دسترسی به آن هم کمتر شود لاکچری خواهد شد.

چندی پیش سخنگوی انجمن لبنیات ایران اعلام کرده که قیمت شیر آزاد شده و این مساله تحت تاثیر افزایش هزینه تولید رخ داده است، اما از انجایی که تورم در ایران به شدت افزایش یافته و قدرت خرید مردم کاهش یافته، افزایش قیمت شیر می تواند تهدیدی برای سلامت جامعه باشد، زیرا هم اکنون میزان مصرف شیر ایران نصف استانداردهای چهانی است، از این رو کارشناسان معتقدند که دولت باید سیاست های یارانه ای را برای حمایت از صنایع لبنی ایران اجرا کند تا بتواند ضمن حفظ شرایط تولید از مصرف کننده ها هم حمایت کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز