جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
تیتر20 عوامل اثرگذار بر آینده بازار خودرو را بررسی می کند؛
اگر در کنار کاهش انتظارات تورمی و قیمت ارز و همچنین آزادسازی واردات، تولید خودرو نیز افزایش یابد، قطعا منحنی قیمت در بازار نزولی بزرگ را تجربه خواهد کرد. البته رخ دادن هر یک از این اتفاقات نیز به تنهایی می تواند بازار خودرو را در مسیر کاهش قیمت قرار دهد به خصوص وقتی پای واردات و ارز در میان باشد.
کد خبر: ۵۱۲۵۹
آینده بازار خودرو چه خواهد شد؟
تیتر20 - شاید پرسش این روزهای بسیاری از شهروندان در حوزه اقتصادی این باشد که آینده بازار خودرو چه خواهد شد؟ این پرسش از آن جهت مطرح است که چند اتفاق مهم در شرف رخ دادن است و همه آنها مستقیم و غیر مستقیم بر بازار خودرو منحنی قیمت اثرگذار خواهند بود.

 آزادسازی واردات خودرو از یک سو، برنامه دولت برای کاهش قیمت ارز از سوی دیگر و همچنین اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر رشد تولید، اتفاقاتی هستند که ممکن است کم و بیش در آینده رخ دهند.

این اتفاقات در صورت رخ دادن اثر قابل توجهی روی بازار خودرو خواهند داشت و می توانند منحنی قیمت را رو به نزول ببرند. در این بین، آزادسازی واردات خودرو به طور مستقیم بازار خودروهای خارجی کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد و بازار داخلی ها را نیز تحریک می کند. هرچند آزادی واردات خودرو فعلا در مجلس شورای اسلامی مطرح و برای قطعی شدن آن باید مهر تایید شورای نگهبان نیز زده شود، اما با فرض اینکه شورا هم این مصوبه را تایید کند، بازار خودروهای وارداتی با ریزشی سنگین مواجه خواهد شد. 

در حال حاضر نیز منحنی قیمت در بازار وارداتی ها نزولی شده، اما ضربه محکم زمانی به حباب قیمت وارد خواهد شد که شورای نگهبان مصوبه موردنظر را تایید کند. 

بازار خودروهای خارجی کشور پس از ممنوعیت واردات و همچنین رشد قیمت ارز، با انفجار قیمت روبرو شد. حالا بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند با لغو ممنوعیت واردات خودرو، افتی بالغ بر 50 درصد در بازار وارداتی ها رخ خواهد داد. 

در واقع افت قیمت خودروهای خارجی کشور پس از آزادی واردات، اتفاقی حتمی است و همچنین می تواند روی بازار داخلی ها نیز اثر بگذارد. یکی از دلایل رشد شدید قیمت در بازار خودروهای داخلی، انفجار قیمت وارداتی ها بود، بنابراین آنها ارزان شوند، خودروهای داخلی نیز روندی نزولی را در قیمت پیش خواهند گرفت.

اما دیگر مسئله تاثیرگذار بر آینده بازار خودرو، سرنوشت قیمت ارز است. بازار خودرو کشور طی سه سال گذشته بیش از هر مسئله دیگری از ناحیه انتظارات تورمی و قیمت ارز با افت و خیز قیمت مواجه شد. هر وقت انتظارات رشد کرد و قیمت ارز بالا رفت، خودرو نیز گران شد و هر گاه آن دو کوتاه آمدند، موج ارزانی بازار خودرو را هم فرا گرفت. 

حالا اگر با توجه به برنامه های دولت برای بازار ارز و همچنین ادامه مذاکرات برجامی به ثمر بنشیند و برجام احیا و قیمت ارز پایین بیاید، سقوط قیمت در انتظار بازار خودرو خواهد بود. از آن سو البته احیا نشدن برجام سبب رشد انتظارات تورمی می شود که خود صعود قیمت ارز را به دنبال دارد و بازار خودرو نیز به تبعیت از آنها وارد مرحله جدیدی از گرانی خواهد شد. 

در کنار اینها اما مسئله تولید نیز عاملی اثرگذار بر افت و خیز قیمت خودرو در آینده به شمار می رود. هرچند شاید در سه سال گذشته اثر انتظارات و ارز بر بازار خودرو بیش از تاثیر تولید و عرضه بوده، اما به هر حال افت و خیز تیراژ نیز نقش قابل توجهی در بالا و پایین شدن قیمت داشته است. 

بنابراین اگر تیراژ در حدی چشمگیر بالا برود، حداقل می تواند به ثبات بازار خودرو کمک کند، البته مشروط بر آنکه انتظارات تورمی و قیمت ارز فنر پاره نکنند. اگر در کنار کاهش انتظارات تورمی و قیمت ارز و همچنین آزادسازی واردات، تولید خودرو نیز افزایش یابد، قطعا منحنی قیمت در بازار نزولی بزرگ را تجربه خواهد کرد. البته رخ دادن هر یک از این اتفاقات نیز به تنهایی می تواند بازار خودرو را در مسیر کاهش قیمت قرار دهد به خصوص وقتی پای واردات و ارز در میان باشد.   

ارسال نظرات
موضوعات روز