جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: کالا‌های ایرانی به دلیل تکنولوژی ساخت پایین‌، کیفیت کمتری نسبت به کالا‌های مشابه خارجی دارند که همین امر سبب شده تا علی‌رغم افزایش میزان تولید به ۷۰ درصد،اما صادرات کالا‌ها نیز سال به سال با کاهش‌ مواجه شود.
کد خبر: ۵۱۲۹۰
تیتر20 - مصطفی طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زنجان ، با اشاره به اینکه در بحث شعار سال و حمایت از تولید دو مسیر وجود دارد، اظهار داشت: تولید‌کنندگان به دنبال این هستند تا ذهن سیاست‌گذار را مدیریت کنند تا به حمایت رانتی دست یابند. 

وی با اشاره بر اینکه در سال 97 تولید داخلی 30 درصد و واردات کالا‌های خارجی 70 درصد بود، افزود: در حال حاضر این ارقام جابه‌جا شده به طوری که 70 درصد تولید کالا‌ها در داخل کشور انجام می‌شود. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که باید به عمق ساخت دقت کرد چرا که با اینکه عنوان می‌کنیم فرضاً برخی از تلویزیون‌ها تولید داخل است اما به عمق ساخت آن که پرداخته می‌شود نشان می‌دهد که در کالایی همچون تلویزیون 50 درصد تجهیزات ساخت وارداتی است به طوری که حدود یک چهارم قیمت لوازم خانگی صرف خرید ارز همین مواد اولیه می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ما با اینکه توانسته‌ایم تولید داخلی را به 70 درصد برسانیم اما در بازار‌های داخلی بیش از 80 درصد کالا‌های کوچک لوازم خانگی، خارجی و وارداتی است که با قاچاق وارد کشور شده است بنابراین ما هنوز نتوانسته‌ایم کالا‌های کوچک را به تولید حداکثر برسانیم.

وی با بیان اینکه گاها کیفیت پایین کالا‌های تولیدی سبب می‌شود تا بازار پسندی پایین‌تری داشته باشد و نتواند با کالا‌های خارجی رقابت کند عنوان کرد: تکنولوژی ما در تولید کالا‌ها هنوز به تکنولوژی کشور‌های پیشرفته نرسیده که همین امر نیز دلیلی بر کاهش کیفیت کالا‌ها شده است. 

طاهری ادامه داد: در حال حاضر در بحث صادرات کالا‌ها نگرانی‌هایی وجود دارد به طوری که علی‌رغم اینکه تولید بالاتر رفته اما صادرات سال به سال با کاهش مواجه شده است. در حالی که اگر لوازم خانگی تولید داخل به سمت صادرات پیش رود نشان می‌دهد که در مسیر مناسب تولید به لحاظ کیفیت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه باید چند پارامتر در تولید کالا‌های داخلی مد نظر قرار داشته باشد، گفت: نخستین پارامتر اخذ رضایت داخلی با ارائه خدمات پس از فروش است و پارامتر بعدی نیز افزایش کیفیت در نهایت حرکت به سمت صادرات کالا است./تسنیم
ارسال نظرات
موضوعات روز