دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
تیتر20 بررسی می کند؛
شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو طی روزهای 16 تا 19 آبان ماه جاری برگزار خواهد شد اما این نمایشگاه که از نظر کمی وسعت بیشتری پیدا کرده است می تواند گره های صنعت خودروی کشور را باز کند.
کد خبر: ۵۱۶۴۴
تاریک و روشن 16مین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو
تیتر 20 -  این نمایشگاه در حالی میزبان 500 قطعه ساز از ایران و شرکت کنندگانی از کشورهای ایتالیا،آلمان ،هند،چین و ترکیه خواهد بود که قطعه سازان کشور در عین دستاوردهایی که حاصل میزهای داخلی سازی است همچنان از مشکلات عدیده ای رنج می برند.

میزهای داخلی سازی
تحریم ها که آغاز شد صنعت خودرو و قطعه سازی کشور با ضربه و شوک شدیدی مواجه شد. وابستگی به آن سوی مرزها باعث شد که نهضت داخلی سازی با شدت بیشتری پیگیری شود.

به همین دلیل از تیرماه سال 98 تا امروز پنج میز داخلی سازی برگزار شده است که حاصل آن کاهش ارزبری 221 میلیون یورویی بوده است،ضمن اینکه قرار است در میز پنجم نیز داخلی‌سازی صنعت خودرو به ارزش ۵۶ میلیون یورو محقق شود. همچنین قرار است در این میان  مسیر کاهش خودرو‌های ناقص و افزایش تولید، با توانمندی‌های داخلی و تولید برخی قطعات که نبودشان خطوط تولید را با وقفه مواجه می کرد،هموار شود. توانمندی قطعه سازان در خلال برگزاری این میزها در نمایشگاه دوره قبل به نمایش گذاشته شد.

حالا قرار است تا طی این رویداد تمام توانمدی ها جدید به معرض نمایش دربیایند . در واقع از یک سو فرصتی است تا شاهد رشد تولید در قطعه سازی باشیم و از سوی دیگر نمایش توانمندی ها می تواند منجر به عقد قرار داد میان خودروسازان و تامین کنندگان اصلی خطوط تولید شود.

افزایش 150 درصدی شرکت کنندگان
بر اساس آنچه اعلام شده است میزان مشارکت در شانزدهمین نمایشگاه نسبت به سال گذشته رشد 150درصدی داشته است و تعداد شرکت کنندگان از 200 شرکت به 500 شرکت رسیده است.از نظر وسعت نیز این نمایشگاه 2.5 برابر بیشتر از نمایشگاه سال گذشت است.

روی خوش سکه قطعه سازی
به نظر می رسد که در این رویداد شرکت کنندگان حرف های بیشتر برای زدن دارند. به بیان ساده تر حضور پر تعداد شرکت کنندگان نشان می دهد که میزهای داخلی سازی جوابگو بوده و تا حدودی  از چالش عبور کرده اند. در عین حال این رویداد فرصتی است تا هم مردم و هم مسئولین از نزدیک با آنچه که قطعه سازان انجام داده اند از نزدیک آشنا شوند.

در واقع این رویداد یک فرصتی است تا فعالان این صنعت از نزدیک بتوانند توانمندی های خود را محک زده و با رقبا محصول خویش را قیاس کنند. در عین حال می توانند با آشنایی بیشتر نسبت به تخصص هر تولید کننده،اقدامات بیشتری برای همگرایی و مجموعه سازی انجام بدهند. ضمن اینکه این رویداد می تواند باعث شود که مسئولین اگر فرصت شنیده حرف های تولید کنندگان را داشته باشند بتوانند با درایت و عمق بیشتری نسبت به اتخاذ برخی تصمیم ها و رویکردها رفتار کنند. البته این روی خوش قضیه است و این سکه روی دیگری نیز دارد.

سکه دو رو دارد
طی سال های تحریم قطعه سازان با مشکلات بسیاری مواجه شدند که از جمله آنها می توان به افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین افزایش مطالبات از خودروسازان اشاره کرد.این مساله به نحوی بر کار آنان تاثیر گذاشته است که بر اساس آخرین آمار 400 واحد قطعه سازی تعطیل ویا نیمه تعطیل شده اند.

 بنابراین به نظر می رسد که این نمایشگاه می توانست برای آنان برگزار شود.یعنی از آنان خواسته می شد که آنچه را که دیگر نمی توانند تولید کنند به نمایشگاه می آوردند و این فرصت از دست رفته را نشان می دادند.چرا که آنچه هم اکنون تولید می شود طی گزارش های مختلف به سمع و نظر مسئولان ذی ربط خواهد رسید.بنابراین به نظر می رسد در خلال این نمایشگاه باید جایی یا امکانی برای آنان در نظر می گرفتند.

جای خالی قطعات هایتک؟
در همین حال به نظر می رسد که این نمایشگاه به جای تلاش برای افزایش تعداد شرکت کنندگان و وسعت محل برگزاری بیشتر باید به سمت دعوت از قطعه سازانی می رفت که دستی بر آتش تولید قطعات های تک دارند.مسلما در این حالت از تعداد شرکت کنندگان به مراتب کاسته می شد؛ این تعداد کم نشان می داد که تا چه اندازه در تولید این نوع قطعات با دنیا فاصله داریم و دلیلی می شد تا متولیان بدانند چرا باید بیش از 140 هزار خودرو ناقص (به دلیل کمبود قطعات های تک) در پارکینگ خودروسازان تلمبار شوند و به مرحله تجاری سازی نرسند.

هر چند طی نمایشگاه سال گذشته از قطعاتی مانند ای سی یو و مانیتور ساخت داخل رونمایی شد.آما آنچه که هست در حال حاضر جوابگوی نیاز داخلی نیست.

نشانه هایی از امید و نگرانی
با این حال این نمایشگاه به رغم تمام مشکلاتی که قطعه سازان، به عنوان تامین کنندگان اصلی خطوط تولید با آن مواجه هستند می تواند نشانه هایی از امید را در دل خود داشته باشد.نشانه هایی مبنی بر افزایش تولید قطعاتی که طی سال های تحریم در ایران داخلی سازی شده اند.نمایش آنها می تواند مسئولان را هوشیار کرده و به قطعه سازان آرامش بدهد.

چرا که در حال حاضر هر چند نفس آنها به خاطر میزان بالای مطالبات به شماره افتاده است اما تعداد زیادی از قطعه سازان نشان داده اند که همیشه پای کار هستند.حالا یکی از نگرانی آنها این است که در صورت عادی شدن روابط و برچیده شدن تحریم ها، موج مجدد واردات ساخته آنها را ویران کند.

در این شرایط این نمایشگاه می تواند محملی باشد که مسئولان همانطور که از نزدیک با دستاوردهای قطعه سازان آشنا می شوند به همان نزدیکی نیز مشکلات آنها را شنیده و برای رفع آن چاره اندیشی کنند.




ارسال نظرات
موضوعات روز