شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
تیتر20 بررسی می‌کند؛
رشد 11درصدی سود خالص بانک پاسارگاد در بورس اوراق بهادار تهران در شش ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تنها یکی از دستاوردهای گروهی است که دامنه فعالیت آن فراتر از بانکداری تا معدنکاری، ساخت‌وساز، فناوری اطلاعات و ارتباطات و... گسترش یافته است.
کد خبر: ۵۱۶۶۹
بانکداری و فراتر از آن در گروه مالی پاسارگاد
تیتر20- خوب است بدانید عملکرد بانک پاسارگاد در جایگاه یکی از بانک‌های خصوصی کشور تنها به عرضه خدمات مالی در 340 شعبه آن در سراسر کشور خلاصه نمی‌شود و دامنه فعالیت این مجموعه بسیار فراتر از یک بانک است. در واقع بهتر است بگوییم گروه مالی پاسارگاد در حوزه‌های اقتصادی گوناگون توانمندی خود را محقق کرده و بنگاه‌های اقتصادی فعال در این گروه بزرگ، از یک سو شبکه‌ای از کسب‌وکارها و فرصت‌های اشتغال و درآمدزایی را برای جامعه ایرانی خلق کرده‌اند و از سوی دیگر جریان سوددهی روبه‌رشدی را حتی درکشاکش بحران‌های اقتصادی برای این گروه رقم زده‌اند. در این گزارش گشتی می‌زنیم در دنیای بانک پاسارگاد. 

فناوری اطلاعات و ارتباطات 
شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ) نخستین مجموعه وابسته به بانک پاسارگاد است که در این مجال به آن پرداخته می‌شود. ارائه راهکارهای جامع مالی، راهکارهای جامع بیمه‌گری، بورس و مدیریت و پردازش تراکنش‌های مالی اصلی‌ترین حوزه‌های فعالیت فناپ را تشکیل می‌دهد. این شرکت همچنین در زمینه توسعه و پیاده‌سازی راهکار حمل‌و‌نقل هوشمند با تکیه بر دوربین‌های ثبت تخلف و سرعت‌سنج، ارائه خدمات ارزش افزوده محتوایی و پرداخت بر بستر موبایل و راه‌اندازی اپراتور ارتباطات ثابت مخابراتی در بخش‌های مختلف زنجیره ارزش فناوری ارتباطات، راه‌‌اندازی نخستین تلویزیون اینترنتی کشور، طراحی و پیاده‌سازی راهکار جامع سازمانی و صنعتی در قالب بزرگ‌ترین پروژه نرم‌‌افزاری کشور و راه‌‌اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی کسب‌وکارهای نوپا نیز وارد عمل شده است. 

برق، نفت و گاز  
جالب است بدانید شرکت گسترش انرژی پاسارگاد در زیرمجموعه بانک پاسارگاد، نخستین شرکت خصوصی کشور است که در زمینه‌های مشترک برق، نفت و گاز فعالیت دارد. گستره اصلی عملکرد شرکت، سرمایه‌گذاری و مشارکت درداخل و خارج از کشور در زمینه‌های اکتشافات، توسعه، استحصال از منابع و معادن زیر زمینی هیدروکربوری، ساخت پالایشگاه‌های نفت و گاز، واحدهای پتروشیمی و صنایع پایین دستی و تولید فرآورده‌های مربوط، احداث نیروگاه‌ها و تولید برق، انرژی‌‌های نو (نیروگاه‌های بادی و انرژی خورشیدی)، ایجاد تاسیسات مربوط به خطوط انتقال و توزیع برق، نفت، گاز و فرآورده‌های مربوط، ایجاد شرکت‌های پیمانکاری جهت ارائه خدمات تخصصی در صنایع بالادستی و پایین‌دستی (نظیر عملیات حفاری و خدمات حفاری)، امور بازرگانی در حوزه محصولات و مواد ‌اولیه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را دربرمی‌گیرد. 

گسترش انرژی پاسارگاد در حال حاضر با مالکیت کامل یا بخشی از ظرفیت نیروگاه‌های خریداری شده، قدرت نامی حدود دوهزار مگاوات عملیات بهره‌برداری و همچنین احداث و توسعه نیروگاه‌ها به ظرفیت ۱۶۰۰ مگاوات را در مرحله مذاکرات نهایی و شروع عملیات اجرایی دارد.

معدن
فعالیت های معدنی گروه پاسارگاد در شرکت مادرتخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) به ظهور نشسته  است. میدکو در زمینه سرمایه گذاری و توسعه معادن و صنایع وابسته به‌طور خاص در فولاد و مس از طریق هلدینگ و شرکت‌های تابعه فعالیت دارد. طراحی و ساخت واحدهای تولیدی محصولات فولادی و مسی و بهره برداری از آن‌ها، اکتشاف و تجهیز معادن، حمل و نقل در معدن و صنایع معدنی اصلی ترین محورهای فعالیت این شرکت است. 

سرمایه‌گذاری 
شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان در زیرمجموعه بانک پاسارگاد در زمینه ایجاد سرمایه‌گذاری و یا مشارکت در تاسیس بانک‌ها، شرکت های بیمه، موسسه‌های مالی و اعتباری، شرکت‌های کارگزاری، شرکت‌های لیزینگ، شرکت‌های خدمات مالی و سایر امور و فعالیت‌های مشابه فعالیت دارد و سرمایه‌گذاری در خرید، فروش، اداره، در اختیار گرفتن، تاسیس، ایجاد، توسعه، تکمیل، واگذاری و اجاره انواع کارخانه‌ها و واحدها و شرکت‌های فعال در بخش‌های تولیدی صنعتی و معدنی، کشاوری، ساختمانی در داخل و خارج از کشور فعال است.  

انجام معاملات سهام و اوراق بهادار، ارائه خدمات اقتصادی، فنی، مالی، مدیریتی و نظارت و پیگیری اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری و همه فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد شرکت‌ها، انجام معاملات بازرگانی داخلی و خارجی و صادرات و واردات کلیه کالاهای مجاز، انجام مطالعات و بررسی‌های اقتصادی، فنی، مالی و مدیریتی دیگر زمینه های فعالیت این شرکت را تشکیل می‌دهد.  

ساخت‌وساز 
شرکت لیزینگ پاسارگاد در جایگاه دیگر زیرمجموعه بانک پاسارگاد در عرصه تامین، مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساختمانی اعم از واحدهای مسکونی، اداری، تجاری، آموزشی، درمانی، ورزشی و سایر کاربردها و واگذاری آن‌ها به صورت مستقیم و یا از طریق عقد اجاره به شرط تملیک و یا فروش اقساطی به متقاضیان، سرمایه گذاری و لیزینگ و مشارکت در شرکت‌ها و خرید و فروش کارخانجات ماشین آلات و اجاره به شرط تملیک قطعات یدکی مورد نیاز فعالیت‌های تولیدی، صنعتی و معدنی و کشاورزی، ساختمانی، اداری، خدماتی، خرید و فروش سهام، استفاده از تسهیلات مالی و اعتباری بانک‌ها و موسسات اعتباری، ارائه مشاوره‌ در زمینه سرمایه‌گذاری و صادرات و واردات کلیه کالاهای مجاز، اخذ و اعطای نمایندگی از اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی و انجام معاملاتی که با موضوع شرکت در ارتباط باشد، فعال است. 

بنگاه‌داری 
حوزه فعالیت گروه ارزش آفرینان پاسارگاد، سرمایه‎گذاری و یا مشارکت در تاسیس بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، موسسه‌های مالی و اعتباری، شرکت‌های کارگزاری اعم از کارگزاری در بورس اوراق بهادار و یا بورس‌های کالا، شرکت‌های خدمات مالی و سایر امور و فعالیت‌های مشابه و همچنین سرمایه‌گذاری در خرید، فروش، اداره، در اختیار گرفتن، تاسیس، ایجاد، توسعه، تکمیل، واگذاری و اجاره انواع کارخانه‌ها و واحدها و شرکت‌های فعال در بخش‌های خدماتی، بازرگانی و تولیدی اعم از صنعتی و معدنی، کشاورزی، ساختمانی و هرگونه اموری که به نحوی با فعالیت‌های یادشده مرتبط باشد، در داخل و خارج از کشور است. 

سرمایه‌گذاری در خرید، مشارکت، دراختیار گرفتن، اجاره، رهن، واگذاری و فروش اموال منقول و همچنین انجام دادن معاملات کلیه سهام و اوراق بهاداری که طبق قوانین و مقررات قانونی کشور قابل خرید و فروش باشند و انجام دادن سایر کارها، امور و عملیاتی که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم برای تحقق هدف‌های شرکت لازم ومفید بوده و یا در جهت اجرای موضوع فعالیت شرکت، ضرورت داشته باشد و سرمایه گذاری و مشارکت در تاسیس بانک‌ها و موسسات مالی و شرکت‌های فعال در بخش‌های خدماتی، بازرگانی و تولیدی دیگر زمینه‌های فعالیت این گروه را تشکیل می‌دهد. 

بیمه‌
شرکت بیمه اتکایی ایرانیان در زمینه قبول بیمه‌های اتکایی و اتکایی مجدد، در تمام رشته‌های بیمه از بازارهای داخلی و خارجی براساس پروانه فعالیت صادره از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در محدوده ظرفیت و مقررات مربوطه و تاسیس، مشارکت و یا اداره صندوق‌های بیمه اتکایی داخلی و خارجی و تحصیل پوشش اتکایی در ارتباط با تعهدات بیمه‌ای پذیرفته شده، سرمایه‌گذاری از محل سرمایه، اندوخته‌ها، ذخایر فنی و سایر منابع مالی شرکت در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب شورای ‌عالی بیمه، عرضه خدمات مشاوره‌ای، جانبی و تکمیلی در زیرمجموعه بانک پاسارگاد و در زمینه بیمه‌های اتکایی فعالیت دارد. 

همچنین شرکت بیمه پاسارگاد در ارائه خدمات بیمه‌ای مستقیم در انواع رشته‌های بیمه زندگی و غیرزندگی، تحصیل پوشش بیمه‌های اتکایی، سرمایه‌گذاری از محل سرمایه، ذخائر و اندوخته‌های فنی و قانونی قبول بیمه‌های اتکایی از مسسات بیمه داخلی توانمند است. 

سلامت و درمان   
گروه مالی پاسارگاد در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود، شرکت نسیم سلامت پاسارگاد را با هدف سرمایه‌گذاری، مدیریت بهره برداری و ارائه خدمات مربوط به حوزه سلامت به راه انداخته و در همین راستا موفق به تاسیس هفت بیمارستان به ظرفیت 7هزار تخت به همراه امکانات جانبی از قبیل هتلینگ و مسکونی مناسب و سایر امکانات پشتیبانی و همچنین مجموعه‌های دانشگاه علوم پزشکی در شش شهر قم، قزوین، اهواز، مشهد، کرج و تهران شده است. این بیمارستان‌ها براساس مدل مشارکتی بخش خصوصی و دولتی فعالیت دارند. 

پرداخت الکترونیک 
شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد در زمینه صدور انواع کارت‌ها از جمله کارت اعتباری، نقدی، هدیه، بن‌کارت و... فعالیت دارد. نصب پایانه‌های پوز در مراکز تجاری، خدمات درگاه اینترنتی، راهبری سیستم‌های خدمات کارت شامل سیستم‌های مجازی و پرداخت معمولی، پیاده‌سازی انواع پروژه‌های مرتبط با صنعت کارت و تنوع محصولات در حوزه پرداخت‌های اینترنتی و موبایلی از دیگر خدمات آن است. 

تبدیل ارز 
شرکت خدمات ارزی و صرافی پاسارگاد در زمینه خرید و فروش نقدی ارزهای معتبر و نقل‌و‌انتقالات ارز در داخل و خارج از کشور از طریق صدور حواله، خدمات مشاوره‌ای حضوری و غیرحضوری و خرید و فروش مسکوک طلای بهار آزادی ضرب بانک مرکزی کشور فعالیت دارد.
 
کارگزاری 
شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد در زمینه معاملات سهام و سایر اوراق بهادار در 27 ایستگاه معاملاتی فعال است و همچنین در همه رینگ‌های معاملاتی فعال در بورس کالا اعم از رینگ کالاهای کشاورزی، رینگ محصولات صنعتی و معدنی، رینگ فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و معاملات ابزار مشتقه (آتی و اختیار معامله و ...) فعالیت می‌کند. همچنین این کارگزاری مجوز فعالیت در انواع ابزارهای نوین مالی شامل اوراق گواهی سپرده کالایی، اوراق سلف موازی، انواع صندوق‌های سرمایه گذاری (صندوق طلا، صندوق زمین و ساختمان و...) را نیز دارد و در آنها فعال است. این کارگزاری همه مجوزهای فعالیت در بورس انرژی از جمله معاملات برق، فرآورده‌های نفتی، ذغال‌سنگ و قطران را دارد. تحلیل و مشاور سرمایه‌گذاری، تأمین مالی، سبدگردانی و آموزش از دیگر زمینه های فعالیت آن است.
 
انبوه‌سازی 
شرکت مدیریت ساختمانی آریان پاسارگاد در زمینه سرمایه‌گذاری و مدیریت در پروژه‌های آماده‌سازی و ساختمانی به‌طور مستقل و یا با مشارکت انبوه‌سازان اعم از آماده‌سازی اراضی و یا ساخت واحدهای مسکونی، اداری، تجاری، آموزشی، درمانی، ورزشی و قبول عاملیت به ‌منظور بررسی، نظارت فنی و بازرسی فنی و مدیریت ساخت در بخش ساختمان و مسکن و ارائه خدمات مشاوره‌ای و کارشناسی امکان‌سنجی پروژه‌های ساختمانی فعال است.

معدن جایگزین نفت 
شرکت مبنای خاورمیانه فعال در سرمایه‌گذاری و یا مشارکت در ایجاد، اجرا، توسعه، تکمیل، بازسازی و راه‌اندازی انواع طرح‌های صنعتی مربوط به صنایع معدنی و فلزی فعالیت دارد. در واقع مبنا به معنای معدن به جای نفت است. 

دانشگاه 
دانشگاه غیرانتفاعی خاتم دستاورد دیگری از بانک پاسارگاد است که در رشته‌های حسابداری و مدیریت امور بانکی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی مالی، حسابداری و حسابرسی، مهندسی صنایع، علوم اقتصادی، آموزش زبان انگلیسی، ام‌بی‌اِی، مدیریت بازرگانی و مدیریت مالی در مقاطع کارشناسی و ارشد دانشجو می پذیرد. 

1399، سالی سخت و پرسود 
در نتیجه کیفیت و کمیتی که از ابتدای گزارش تا به اینجا شرح داده شد است که سود خالص بانک پاسارگاد در بورس اوراق بهادار تهران مبتنی بر داده‌های منتشرشده در سامانه کدال در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 11درصد افزایش داشته است. این 11درصد در حالی حادث شده که سال گذشته شدت شیوع ویروس کرونا و فشارهای برآمده از تحریم‌ها اقتصاد ایران را از خود متاثر کرده بود، با این حال علاوه بر دستاورد یادشده داده‌های کدال گویای این موضوع نیز هست که درآمد تسهيلات اعطايي و سپرده‌گذاری و اوراق بدهی بانک پاسارگاد رشد 73درصدی و موجودی نقد آن رشد 43درصدی داشته است؛ کدال همچنین نشان می‌دهد مانده دارایی این بانک که با نماد وپاسار در بورس اوراق بهادار فعال است، از بیش از 105میلیون ریال در ابتدای سال 1399 به 232میلیون ریال در پایان شش ماه نخست سال جاری رسیده است. 


ارسال نظرات
موضوعات روز