سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۶
طبق وعده‌های انتخاباتی ابراهیم رئیسی، باید از ابتدای آذر ماه یارانه برخی از خانوارها به یک میلیون تومان برسد. اما ماجرای یارانه یک میلیونی چیست و این یارانه به چه کسانی می‌رسد؟
کد خبر: ۵۱۸۴۱
تیتر 20 - رئیسی وعده داده بود که از ابتدای آذرماه به پنج دهک اول درآمدی جامعه کارت اعتباری معیشت خانوار بدهد. مبلغ یارانه رئیسی بین ۲۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان برای هر نفر بود.

بر این اساس مبلغ یارانه دهک‌های اول تا سوم ماهانه ۲۰۰ هزار تومان و یارانه دهک‌های چهارم و پنجم ۱۵۰ هزار تومان عنوان شده بود. بر این اساس یارانه یک خانوار چهار نفره بین یک میلیون تا ۷۵۰ هزار تومان می‌شد.

اما نکته مهم درباره یارانه یک میلیونی رئیسی این بود که او گفته بود این مبلغ در قالب کارت اعتباری است و به صورت قرض‌الحسنه و با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود. یعنی یارانه یک میلیونی رئیسی مانند یارانه نقدی و معیشتی بلاعوض نیست و مشمولان باید مبلغ دریافتی را با سود دو درصد به دولت برگردانند.

یارانه یک میلیونی رئیسی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
تنها چند روز تا شروع آذر باقی مانده و هنوز دولت اعلام نکرده که آیا برنامه‌ای برای پرداخت یارانه یک میلیون تومانی دارد یا نه. اما بر اساس آنچه قبلا اعلام شده بود، یارانه یک میلیونی رئیسی به همان افرادی تعلق می‌گیرد که مشمول یارانه معیشتی بودند.

از طرف دیگر پیش از این کمک‌های حمایتی پیش از این مشمول افراد و گروه‌های زیر شده بود:

افراد تحت پوشش کمیته امداد
افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی
افراد بدون هیچ گونه بیمه
روستاییان و عشایر
افرادی که مجموع درآمد خانوارشان کمتر از حداقل حقوق وزارت کار باشد (یعنی کمتر از ۲٫۶ میلیون تومان باشد)
کارمند دولت نباشند
افرادی که ملک و ماشین با قیمت بالا نداشته باشند
یارانه‌بگیران نقدی و معیشتی

شاید بتوان گفت که احتمالا همین گروه‌ها یارانه یک میلیونی رئیسی را دریافت می‌کنند.

اما سوال مهم این است که آیا دولت رئیسی واقعا یارانه یک میلیونی را می‌پردازد یا نه؟ اگرچه به نظر می‌رسد آنچه پرداخت می‌شود یارانه نیست و کارت اعتباری است که افراد به صورت وام ماهانه دریافت می‌کنند و باید این مبلغ را بازگردانند./ تجارت نیوز
ارسال نظرات
موضوعات روز