جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
تیتر 20 بررسی می کند؛
بحران کمبود مواد اولیه به حدی رسیده است که شرکت های معدنی و سرمایه گذار همچون ومعادن فعالیت در بخش اکتشافات را در دستور کار قرار داده اما عدم توجه به برخی موضوعات می تواند مشکلات دیگری را به همراه داشته باشد. البته شرکت «ومعادن» با تغییر در برنامه راهبردی خود به دنبال حضور حداکثری در بخش معدن است و تلاش می کند پرچمدار فعالیت های این بخش باشد.
کد خبر: ۵۱۹۶۳
رقابت برای توسعه یا رفع عطش درآمدزایی / ورود جدی "ومعادن" به مسابقه اکتشافی در کشور
تیتر 20 - در سال های گذشته بخش اکتشاف از بخش هایی بود که چندان مورد توجه قرار نگرفت. شاید بخشی از این مشکل به تمرکز دولت بر صنعت فولاد باز گردد. درواقع سوددهی صنعت فولاد باعث شد تا توسعه در دیگر حلقه ها آن طور که باید مورد توجه قرار نگیرد. 

هرچند در ابتدا میزان ذخایر در بخش های مختلف از جمله سنگ آهن به میزانی بود که توانست طرح تولید 55 میلیون تن فولاد را روی میز مسئولان کشور قرار داده و با تعریف 8  طرح فولادی آن را اجرایی کند، اما امروز در آستانه افق 1404 نه تنها صنعت فولاد بلکه سایر صنایع معدنی نیز در مورد تامین مواد اولیه با نگرانی رو به رو هستند. 

این در حالی است که قیمت برخی مواد معدنی و همچنین محصولات نهایی در صنایع معدنی در سال های پیش رو در پی افزایش تقاضا رو به رشد خواهد بود. این موضوع باعث شد تا در دو الی سه سال اخیر شرکت های معدنی و هلدینگ های بزرگ  سرمایه گذاری به سراغ گلوگاه اصلی بخش معدن، یعنی اکتشاف بروند.

اما سوال این است که نیاز کشور به استخراج بیشتر مواد معدنی اکتشاف را مهم کرده یا تب ارزش افزوده بیشتر و در اختیار داشتن ذخایر بیشتر شرکت ها را به سمت این حوزه سوق داده است. 
در این میان شرکتی همچون شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با نماد «ومعادن» در بورس، پس از حضور قدرتمند در حوزه فولاد، در استراتژی جدید خود به سراغ حلقه های بالا دست همچون اکتشاف رفته است. 

هرچند ورود ومعادن به حوزه اکتشاف می تواند به دارایی های این مجموعه و سرمایه های آن بیفزاید، اما بدون شک عمده ترین دلیل برای حضور این شرکت در حوزه اکتشاف، نگرانی هایی است که در زمینه تامین مواد اولیه برای صنایعی همچون فولاد وجود دارد و با توجه به حضور این شرکت در مجموعه های فولادی در دستور کار قرار گرفته است. 

درواقع رقابت پیش آمده بیشتر بر سر در اختیار داشتن ذخایر بیشتر است تا در سال های پیش رو دغدغه ای در زمینه تامین مواد اولیه وجود نداشته باشد. تهدید خوراک برای مجموعه های بزرگ باعث شد بخش خصوصی خود وارد حوزه اکتشافات شود در حالی که بخش اصلی این اقدام باید از سوی دولت و سازمان های دولتی انجام شود. 

موضوع کمبود مواد اولیه به اندازه ای حیاتی است که تمامی شرکت های بزرگ برای فعالیت در این بخش اعلام آمادگی کرده اند و شرکت توسعه معادن و فلزات نیز وارد این بخش شده است. اما توجه به اکتشاف و افزایش استخراج بدون در اختیار داشتن برنامه ای برای توسعه پایدار می تواند تهدیدی برای محیط زیست باشد. درواقع شتاب زدگی در بهره برداری از ذخایر می تواند توجه به بسیاری از المان های زیست محیطی را کم رنگ کند و این خود می تواند بحرانی دیگر در سال های پیش رو ایجاد کند. 

درواقع این شتاب زدگی می تواند تبعات سنگینی به همراه داشته باشد اما آن چیزی که به راحتی قابل رویت است، امروز فعالیت در حوزه اکتشاف به رقابتی تنگاتنگ میان شرکت های معدنی، صنایع معدنی و سرمایه گذاری تبدیل شده است.  اما این رقابت باید با نقشه راه درست و براساس توسعه پایدار انجام شود در غیر این صورت در سال های دیگر مشکلات دیگری به بخش معدن اضافه می شود. 

البته حضور شرکت های بزرگ معدنی و سرمایه گذار در این بخش می تواند به تامین تجهیزات و نقدینگی مورد نیاز اکتشافات کمک کند، اما در این بین دولت نیز باید مسیر این توسعه را هموار کرده و مشکلات را از میان بردارد. 



ارسال نظرات
موضوعات روز