سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
تیتر20 بررسی می‌کند؛
عملکرد بانک ملت در حوزه تراز مالی و سایر شاخص‌های کلیدی طی سال مالی منتهی به اسفند 99 و نیم سال اول سال 1400 این بانک را در کانون توجه کارشناسان بانکی و تحلیل‌گران بورس قرار داده است.
کد خبر: ۵۲۳۱۴
کارنامه بانک ملت در یک سال و نیم گذشته چگونه رقم خورده است؟
تیتر20 - کسب عنوان داراترین شرکت، رتبه چهارم از نظر بالاترین ارزش افزوده اقتصادی، رتبه چهارم از حیث میزان اشتغالزایی  و رتبه ششم از لحاظ میزان فروش در بین شرکت های برتر کشور از جمله دستاوردهای بانک ملت در سال گذشته مالی است که توجه کارشناسان بانکی و تحلیلگران بازار سرمایه را نسبت به برنامه‌ها و شیوه عملکرد مدیریتی این بانک جلب کرده است. این توجه زمانی شدت گرفت که با وجود چنین کارنامه قابل دفاعی، شاهد تغییراتی کلان در سطح مدیران این بانک به ویژه مدیرعامل آن بودیم!

سه کلان‌روند بانک ملت
آنگونه که از سخنان مدیران بانک ملت و همچنین تحلیل‌های کارشناسان برمی‌آید، بهبود قابل توجه بانک ملت در شاخص‌های مالی و عملیاتی این بانک، محصول برنامه‌های تدوین شده مدیران بانک ملت از سال 97 و اجرای موفق این برنامه‌ها تا سال 1400 است که منجر به بالا رفتن تراز عملیاتی بانک شده است. این برنامه‌ها در سه حوزه مدیریت منابع و مصارف و همچنین کنترل هزینه‌ها است.

به عبارت دیگر مدیران بانک ملت برای بالا بردن تراز عملیاتی این بانک سه هدف را در افقی چهار ساله مد نظر قرار داده‌اند و بر همین اساس تلاش کرده‌اند مدیریتی حرفه‌ای در حوزه سپرده‌ها، تسهیلات و کنترل قیمت تمام شده پول از خود به نمایش بگذارند. 

این کلان‌روندها که از ابتدای سال 97 کلید خورده بود در 9 محور تدوین و بر اساس آن، عملکرد بانک تنظیم شد. این 9 محور شامل سرآمدی در سودآوری پایدار و باکیفیت، چابک سازی و مهندسی مجدد فرآیندها، بهره گیری از ظرفیت های ارزی و بین المللی، بهبود اثربخشی اعتباری، نقش آفرینی در اقتصاد مقاومتی، پیاده سازی بانکداری دیجیتال، ایفای مسوولیت های اجتماعی و همچنین مشتری مداری با رویکرد توسعه محصول و تعالی منابع انسانی است.

بر این اساس مدیریت هزینه، تجهیز بهینه منابع، مولدسازی دارایی ها و افزایش سهم درآمدهای کارمزدی رئوس برنامه‌های عملیاتی بانک طی چهار سال اخیر بوده است.
 
افزایش سپرده‌ها
بانک ملت موفق شد در سال مالی گذشته با اجرای برنامه‌های تدوین شده سپرده‌های ریالی خود را  57 درصد افزایش دهد که در مقایسه با رشد 40.6 درصدی نقدینگی مطابق آمار بانک مرکزی، دستاورد بزرگی بحساب می‌آید. این افزایش باعث شد سهم بانک ملت از بازار منابع بانک‌های تجاری با یک درصد افزایش از 19 به 20 درصد برسد تا به این ترتیب این بانک بالاترین سهم درصد منابع را پس از بانک ملی ایران در اختیار داشته باشد.
 
افزایش 57 درصدی سپرده‌های بانک ملت در سال گذشته بیش از 1.214 هزار میلیارد ریال منابع جدید برای این بانک به ارمغان آورده است. نکته مهم اینکه سپرده‌های غیر هزینه‌زا در بانک ملت هم‌پای سپرده‌های هزینه‌زا و حدودا 65 درصد بوده که به معنای کاهش هزینه تجهیز منابع در این بانک است.

به این ترتیب می‌توان گفت مدیران این بانک توانسته‌اند با جذب منابع کمتر هزینه زا، عدم ارائه نرخ‌های بالاتر از نرخ های مصوب بانک مرکزی به سپرده‌ها و مدیریت هزینه‌های غیرعملیاتی به کاهش قیمت تمام شده پول در بانک کمک کنند.

فروش املاک و اموال مازاد
یکی دیگر از اقداماتی که بانک ملت در سال مالی گذشته با هدف افزایش منابع و کاستن از هزینه‌ها انجام داده، فروش اموال و املاک مازاد این بانک است. 

بررسی عملکرد بانک ملت در این حوزه نشان میدهد مبلغ فروش املاک مازاد بانک ملت در سال گذشته رشدی 141 درصدی داشته و با هدف مولدسازی دارایی ها 16 هزار میلیارد ریال از املاک مازاد خود را به فروش رسانده است. به این ترتیب منابع بانک ملت بهینه شده و  دارایی های آن عمدتا با فروش اموال، املاک مازاد و وصول مطالبات به دارایی مولد تبدیل شده است.

رشد درآمد از تسهیلات
رشد 118 درصدی خالص تراز عملیاتی، رشد 145 درصدی درآمد کارمزد پس از کسر کارمزد پرداختی و رشد 548 درصدی خالص سود سرمایه گذاری‌های بانک ملت در سال 1399 نسبت به سال ماقبل بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این رشدها عمدتا ناشی از مدیریت بهینه جذب منابع، رعایت نرخ های مصوب بانک مرکزی و افزایش سهم درصد درآمدهای غیرمشاع بوده است.
سرمایه پایه نافذ این بانک نیز از 78.656 میلیارد ریال در سال 1398 به 267.244 میلیارد ریال در سال 1399 و سرمایه نظارتی آن از 271 هزار میلیارد ریال به 447 هزار میلیارد ریال افزایش یافته که باعث افزایش توان تسهیلات‌دهی شده است.

استمرار موفقیت‌ها و یک پرسش مهم
بررسی گزارش هفت ماهه بانک ملت نشان می‌دهد نتایج و آثار برنامه‌های پیاده شده در سال 1400 نیز همچنان ادامه دارد؛ بر اساس این گزارش، بانک ملت  با تراز مثبت عملیاتی ۲۰،۱۲۶ میلیارد ریالی در مهرماه امسال و مجموع ۱۴۵،۷۲۷ میلیارد ریالی در ۷ ماهه اول ۱۴۰۰، با اختلاف خیره‌کننده ۱۱۹درصدی نسبت به بانک رتبه دوم، بر جایگاه نخست در میان بانک‌های بورسی تکیه زده است.

این ارتقا در ادامه رشد 118 درصدی ارزش بازار سهام بانک ملت در مقابل رشد 108 درصدی ارزش شاخص کل بورس در سال گذشته، اتفاق مهمی است که باید علت آن را اجرای موفق برنامه‌های تدوین شده دانست. در چنین شرایطی سؤال پررنگ این است که با وجود موفقیت‌های حاصل شده چه منطقی پشت تغییر مدیرعامل این بانک وجود داشته است؟ 

ارسال نظرات
موضوعات روز