سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۵۲۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
تیتر20 گزارش می دهد؛
توسعه کریدور چین-قزاقستان و ایران از طریق کمربندی ریلی بندر نیمبو چین به بندر اکتائو قزاقستان و بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی یکی از برنامه هایی است که می تواند انزلی را به هاب لجستیکی بدل کند و به نوعی شرق آسیا را به اروپا متصل کند.
منطقه آزاد انزلی، جبل علی ایران می شود؟
تیتر20 - افزایش حجم مبادلات در کریدور ترانزیتی یکی از برنامه های ایران در شرایط تحریم ها بوده و مسیر چین-قزاقستان و ایران که از طریق کمربندی ریلی بندر نیمبو چین به بندر اکتائو قزاقستان و بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی از مهمترین پروژه هایی است که مورد توجه قرار داشته زیرا کالاهای شرق آسیا از این مسیر می توانست با اتصال به حمل جاده ای از مرز بازرگان به کشورهای اروپایی وارد شود. 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  در گفتگو با تیتر20با اشاره به اینکه کریدور حمل و نقل شرق به غرب و شمال به جنوب ایران به دلیل اینکه می تواند شاهراهی برای شرق آسیا باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت:  در دولت ها در بخش زیرساختی تکالیفی دارند و اگر قرار باشد این زیرساخت ها به سمتی برود که توسعه یابد برای بخش سرمایه ای و تکنولوژی باید از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده شود و تکالیف برنامه های توسعه ای هم اجرا نشده و از آنجایی که این صنعت به سرمایه بالایی نیاز دارد باید از اعتبارات دولت هم استفاده شود.

البرز حسینی با بیان اینکه ظرفیت مناطق آزاد با توجه به مشوق هایی که در این بخش وجود دارد می توانند موتور پیشران کشور شوند، افزود: مناطق آزاد باید بستر توسعه تولید و صادرات باشند، به ویژه در شرایطی که مسیر ریلی شمال به جنوب توسعه یابد  و علاوه بر رونق مسیر ترانزیتی برای کشورهای دیگر می تواند در صادرات ایران به کشورهای سی آی اس موثر واقع شود، البته در شرایط کنونی به دلیل ضعف های موجود بنادر مناطق آزاد به محل برای باراندازی و بارگیری تبدیل شده اند و شرکت هایی از این فضا برای استفاده از معافیت های مالیاتی حضور پیدا می کنند و عملا تولیدی از آنها بیرون نمی آید.

به گزارش تیتر20، با توجه به اینکه پروژه اتصال منطقه آزاد انزلی به شبکه ریلی سراسری در دستور کار است و می تواند مسیر ترانزیتی کریدور شمال به جنوب را تسهیل کند از اهمیت ویژه ای برخوردار است این پروژه از ایستگاه پیر بازار رشت تا بندر کاسپین و از داخل منطقه آزاد اجرا خواهد شد و کمک می کند تا بندر آزاد انزلی به عنوان شهری لجستیکی همان نقشی بندر جبل علی امارات را ایفا کند و از یک طرف کالاهای سرزمین اصلی را به سایر کشورها صادر کند و همچنین محلی برای ترانزیت کالاها باشد، زیرا این بندر به عنوان یک بندر نسل سوم است و برای همکاری با کشورهای منطقه CIS اهمیت ویژه ای دارد.

منطقه آزاد انزلی کوچکترین منطقه آزاد کشور است و در سال های اخیر صنایع کم انرژی بر مورد توجه قرار داشته و در صورتی که صنعت پالایشگاهی در این منطقه توسعه یابد و معافیت مالیاتی هم اعمال شود می تواند محلی برای جذب سرمایه باشد، هرچند نباید غافل شد که این منطقه به دلیل اینکه برای صنایع غذایی ظرفیت بالایی دارد توسعه زیرساخت ها در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد.

در شرایط کنونی توسعه کریدورهای حمل و نقلی به یکی از اولویت های بندر شمالی کشور یعنی انزلی تبدیل شده است، حالا باید دید در دولت سیزدهم چه برنامه هایی برای این منطقه آزاد تدوین خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: