جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
تیتر20 بررسی می‌کند؛
بانک ایران زمین با راه‌اندازی مرکز نوآوری طی سال‌های اخیر تلاش کرده حلقه‌های زنجیره تبدیل شدن به بانکی تمام دیجیتال را تکمیل و نقش خود را به عنوان نهاد حامی نوآوری در کشور ایفا کند و موفقیت‌هایی مانند دانش‌بنیان شدن این مرکز نشانه موفقیت مدیران آن در تحقق اهداف تعیین شده است.
کد خبر: ۵۲۴۴۵
مرکز نوآوری ایران زمین، موتور محرکه تبدیل شدن به اولین بانک تمام دیجیتال کشور
تیتر 20- بانک ها به عنوان نهادهای مالی خدمت‌محور، در فرایند توسعه پایدار نقش اساسی و ثبات بخش ایفا می کنند. ظهور و  فراگیری فناوری‌های جدید، تغییر در ترجیحات مشتریان،  ترویج بانکداری باز و گسترش بازارهای مالی متنوع شرایط جدیدی را در عرصه اقتصاد جهانی شکل داده است. 

فناوری مالی به عنوان یکی از بارزترین نوآوری‌های عصر حاضر در صنعت مالی با کاهش هزینه‌ها، بهبود کیفیت خدمات مالی و ایجاد افق های جدید از طریق تغییر رویکرد مشتریان از خدمات بانکداری، تغییر در کسب‌وکارهای سنتی و بهبود کیفیت آن شیوه بانکداری موجود را متحول و رفتار متولیان  این حوزه‌ و سهم آنان از بازار مالی را گسترش داده است.

فضای کسب‌و‌کارهای نوپا در  هر کشوری نیازمند حمایت هوشمندانه طرح‌های خلاق است؛ این حمایت‌ها باید با هدف استفاده از تجارب موجود برای هم‌افزایی و توسعه زیست‌بوم کسب‌وکارهای‌نوپا انجام شود. استفاده از نیروی انسانی کارآمد و با تجربه در کنار امکانات ارزشمندی که در مرکز نوآوری گردآوری می‌شوند، می‌تواند نوید بخش افزایش توان و نشاط بستر کسب‌وکارهای نوپا در کشورها باشد.  

چرا توجه به نوآوری‌های بانکی در ایران مهم است؟
۹۲درصد از جمعیت بالای ۱۵ سال در ایران، حساب بانکی دارند و به این اعتبار باید کشورمان را جزو کشور‌های برتر دانست. از سوی دیگر بخش قابل‌توجهی از سرویس‌های بانکی و پرداخت به‌واسطه حدود ۱۲۰ میلیون کارت بانکی تراکنش‌دار انجام می‌شود که ماهانه حدود ۴ میلیارد تراکنش محصول این سرویس‌دهی است.

سرانه پایانه‌های فروش در ایران به ازای هر ۸۰ نفر یک پایانه است و نسبت اسکناس به میزان نقدینگی ۲.۳۳ درصد است که نشان از رونق و گستردگی پوشش خدمات پرداخت و بانکداری الکترونیکی دارد.

همین مرور کوتاه بر شاخص‌های بانکی در حوزه الکترونیکی نشان می‌دهد علاوه بر اینکه ایران از زیرساخت‌های سخت افزاری لازم برای خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیکی برخوردار است، جمعیت بالای استفاده کننده از این خدمات، تشنه و پذیرای نوآوری‌هایی هستند که سطح کیفی و کمی خدمات را ارتقا دهند. 

معاون فناوری نوین بانک مرکزی نیز با استناد به همین ظرفیت معتقد است « هم‌افزایی میان بانک‌ها و فین‌تک‌ها، شناخت اکوسیستم فین‌تک کشور و ارتباط با بازیگران آن در کنار حمایت از همه بخش‌های زیست‌بوم نوآورانه در کشور باید از مهم‌ترین اهداف  مراکز نوآری باشد».

مرکز نوآوری ایران زمین، لجستیک بانک تمام دیجیتال ایران زمین
در چنین شرایطی کاملا طبیعی است که از بانک‌هایی مانند بانک ایران زمین که از بدو تأسیس و فعالیت، حرکت در مسیر ارائه خدمات نوین بانکی را به عنوان راهبرد اصلی خود تعریف و تبلیغ کرده است، انتظار برود گام‌های بلندی در ایجاد مراکز نوآوری بردارند؛ انتظاری که خیلی زود با راه‌اندازی مرکز نوآوری ایران زمین برآورده شد و نوید موفقیت‌های بزرگی را نیز می‌دهد.

به عبارت دیگر ایجاد این مرکز را باید حلقه مهمی از زنجیره بانک ایران زمین برای تحقق هدف تبدیل شدن به اولین بانک دیجیتال ایران دانست چرا که بدون برخورداری از ایده‌های نوآورانه و حمایت از این ایده‌ها نمی‌توان به تکمیل پازلی که تصویری کامل از یک بانک تمام دیجیتال ارائه دهد، امید چندانی داشت. 

بر همین اساس هم مرکز نوآوری ایران زمین به عنوان زیر مجموعه بانک ایران زمین از تیرماه ۱۳۹۸ فعالیت خود را با تمرکز بر حوزه های فین‌تک، بلاکچین، گردشگری، سلامت و انرژی، حمل و نقل و شهر هوشمند، در جهت آموزش و توانمند سازی، هدایت و حمایت از کسب و کارهای نوپا، آغاز کرده است.

این مرکز با شعار  «نوآوری به گستره ایران زمین» و مأموریت «حمایت از تمامی بخش‌های زیست‌بوم نوآورانه در سراسر کشور» دایره حمایت خود را به گستردگی خلاقیت صاحبان طرح‌ها و وسعت اندیشه خلاق کسب و کارهای نوپا تعریف و تعیین کرده است.

مرکز نوآوری بانک ایران‌زمین به دنبال چیست؟
زیرساخت‌های فراهم شده در مرکز نوآوری ایران زمین، شرایط مناسب حضور در فضای کسب‌وکار را برای صاحبان طرح‌ها در قالب برنامه‌های پیش شتاب‌دهی، شتابدهی و سرمایه گذاری فراهم ساخته است. فضای کار اشتراکی، شبکه ارتباطی گسترده با فعالان زیست‌بوم، برخورداری از حمایت بانک ایران زمین، وجود تفاهم‌نامه با مراکز علمی و دانشگاهی و گروه راهنمایان و مربیان‌ کسب‌و‌کار موقعیت ممتازی را برای صاحبان طرح های نوآورانه ایجاد کرده است تا در مسیر مناسب رشد و ارزش‌آفرینی قرار گیرند.

دکتر وحید محمودیان، مدیرعامل مرکز نوآوری ایران زمین در این باره تأکید می‌کند: ما توان و امکانات خود را در خدمت پرورش طرح‌های خلاق، ارزش آفرین و گروه‌های پویایی قرار می‌دهیم که برای رشد و حضور اثرگذار در فضای کسب‌و کار نیازمند حمایت هستند. ماهیچ محدودیتی برای تامین منابع مالی برای سرمایه گذاری در این حوزه نداریم  وخود  را در سود و زیان فعالیت استارتاپ ها شریک می دانیم.

به گفته وی «حمایت نقدی و غیرنقدی این مرکز از استارت آپ ها در قالب ارائه دفتر کار، دسترسی به اطلاعات و اینترنت و … تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان است. استارت آپ هایی که به مرحله بلوغ رسیده و محصولات خود را به اندازه کافی توسعه داده باشند، می توانند بدون محدودیت مالی و تنها با ارائه طرح توجیهی و عبور از فرایند ارزیابی، در قالب سرمایه گذاری مورد حمایت مرکز قرار بگیرند».


ارسال نظرات
موضوعات روز