پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
تیتر20 بررسی می کند؛
به نظر می رسد شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (isqi) باید به واسطه سرمایه گذاری، امکانات و تجهیزات تست های آزمایشگاهی را افزایش دهد تا گزارش هایش از سطح اعتبار بالاتری برخوردار باشند.
کد خبر: ۵۲۴۹۶
Isqi به جی دی پاور ایران تبدیل می شود؟
تیتر20 - شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (isqi) که به عنوان مرجع بررسی سطح کیفی خودروهای داخلی شناخته می شود، اخیرا با تغییرات مدیریتی روبرو شد. بر این اساس، سعید تاجیک که قائم مقام این شرکت بود، جانشین اشکان گلپایگانی شد و وی نیز به هلدینگ شرکت سرمایه گذاری سبو قشم رفت. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اما از کجا آمد و چگونه به ترازوی کیفیت خودروهای داخلی تبدیل شد؟ 

این شرکت در اواسط دهه ۸۰ بود که به تدریج نامش در عرصه خودرو بر سر زبان ها افتاد، هرچند البته تاریخ تاسیس آن به سال 1368 برمی گردد. این شرکت ابتدا تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می کرد، از همین رو افکار عمومی چندان اعتمادی به گزارش های منتشره نداشت. این بی اعتمادی از آن جهت بود که خودروسازان بزرگ کشور به دولت وابستگی داشتند ( و دارند) و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد هم زیر نظر وزارت صنعت قرار داشت. از همین رو گمان می رفت گزارش های این شرکت، توام با چشم پوشی از نقاط ضعف کیفی و اغراق در نقاط قوت بوده و چندان قابل اطمینان نیست. 

البته این موضوع رسما تأیید و اثبات نشد اما به هر حال شرکت بازرسی در دورانی که به وزارت صنعت وابسته بود، نتوانست چندان اعتماد عمومی را جلب کند. در ادامه اما وزارت اقتصاد با وجود مخالفت وزارت صنعت، تصمیم به واگذاری این شرکت به بخش خصوصی گرفت. با خصوصی شدن شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، گمان می رفت هم اعتماد عمومی به گزارش های این شرکت بیشتر شود و هم در روند ارزیابی کیفی خودروهای داخلی تغییراتی اساسی شکل بگیرد. این اتفاق به نوعی رخ داد، چه آنکه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران رفته رفته تبدیل به قطب ارزیابی کیفی خودروهای داخلی شد و با توجه به اینکه دیگر چندان وابسته به دولت نبود، اعتماد افکار عمومی نسبت به گزارش های آن بیشتر شد.

 شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد سال هاست سطح کیفی خودروهای داخلی را به صورت ماهانه اعلام می کند و علاوه بر آن، روند ارائه خدمات پس از فروش خودروسازان را نیز مورد بررسی قرار می دهد. این شرکت همچنین کتابچه ای را به صورت سالانه در اختیار رسانه ها قرار می دهد که در آن عملکردش در طول سال ارائه می شود و علاوه بر کیفیت و خدمات پس از فروش، عملکرد خودروسازان در حوزه آلایندگی و مصرف سوخت را هم بررسی می کند.  

شرکت بازرسی کیفیت در حال حاضر به عنوان مرجع اعلام کیفیت خودرو در ایران شناخته می شود و به اطلاعات منتشره از سوی آن در حوزه کیفی استناد می شود. البته این شرکت هنوز فاصله زیادی با شرکت های نسبتا مشابه خارجی مانند دی جی پاور دارد.

 یکی از ایراداتی که به روند فعالیت شرکت بازرسی کیفیت وارد می شود، تامین بخشی از منابع مالی آن از سوی خودروسازان است. البته مشخص نیست این شرکت در حال حاضر تا چه حد در حوزه مالی به خودروسازان وابسته است، چه آنکه در این سال ها به نظر می رسد از سطح وابستگی آن کاسته شده است.

 اگر روند فعالیت شرکت بازرسی کیفیت به شکلی پیش برود که تاثیر تامین منابع مالی از شرکت های مختلف از جمله خودروسازان به حداقل ممکن برسد، آنگاه می توان اعتماد بسیار بیشتری را از سوی افکار عمومی نسبت به گزارش های این شرکت شاهد بود.

 به نظر می رسد شرکت بازرسی باید به واسطه سرمایه گذاری، امکانات و تجهیزات تست های آزمایشگاهی را افزایش دهد تا گزارش هایش از سطح اعتبار بالاتری برخوردار باشند. 

آینده این شرکت می تواند تبدیل شدن به جی دی پاور ایران باشد، هدفی البته بسیار سخت که علاوه بر استقلال مالی و عملکردی، نیاز به سرمایه گذاری و آموزش های بین المللی نیز دارد.   

ارسال نظرات
موضوعات روز