جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
تیتر20 بررسی می ‌کند؛
اگرچه ضرورت استفاده از روش‌های نوین بازاریابی در تمامی حوزه‌های بانکی تردید ناپذیر است اما تفاوت خصلت سپرده‌های ارزی و ریالی، بایستگی بکارگیری از این روش‌ها را دو چندان کرده است. به نظر می‌رسد توجه به همین ضرورت در بانک دی توانسته جذب سپرده‌های ارزی را به یکی از مزایای رقابتی بانک دی تبدیل کند.
کد خبر: ۵۲۵۱۴
سپرده پذیری ارزی چگونه مزیت رقابتی بانک دی شده است؟
تیتر20 - کمی بیش از سه سال قبل بود که بانک مرکزی دستورالعمل سپرده‌گیری ارزی را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد و بر اساس آن بانک‌های کشور مجاز شدند وجوه نقد ارزی را در قالب سپرده‌های غیرریالی جذب کنند و به این سپرده‌ها سود علی‌الحساب پرداخت کنند.

بانک مرکزی در این بخشنامه‌ نسبت به سپرده گيری ارزی به صورت اسکناس به ارزهای یورو، درهم امارات و دلار با نرخ سود به ترتيب 3، 2 و 4 درصد با تضمین بانک مرکزی مجاز اعلام کرد تا سپرده‌گذاران بتوانند برای دوره یک ساله وجوه نقد ارزی خود را نزد بانک‌ها سپرده کنند.

نکته جذاب و مهم این بخشنامه تصریح بانک مرکزی بر این بود که در صورت درخواست متقاضی مبنی بر ابطال يا دريافت سود، به منظور تسريع و تسهيل در ارائه خدمات به سپرده گذاران، آن بانک نسبت به پرداخت اسکناس از محل منابع خود اقدام و مراتب را به اداره بين‌الملل اين بانک جهت دريافت اصل و سود سپرده پرداختی منعکس کند.

علاوه بر این طبق بخشنامه بانک مرکزی بازپرداخت اصل و پرداخت سود سپرده‌گذاری به صورت اسکناس نزد اين بانک، به همان نوع ارز توديعی و به صورت اسکناس خواهد بود.

اهمیت بخشنامه بانک مرکزی در این بود که سعی شده بسیاری از مشکلات قبلی سپرده پذیری ارزی در بخشنامه جدید برطرف شده باشد؛ واقعیت این است که ساختار گذشته سپرده‌های ارزی مشکل داشت و سپرده گذاران ناگزیر بودند برای تحویل وجوه خود که در قالب این سپرده‌ها سرمایه گذاری شده بود با مشکلاتی مواجه شوند اما در بخشنامه جدید بانک مرکزی با  تضمین کاغذی در بحث سپرده‌های ارزی به منظور تضمین اصل سرمایه و سود ساختار جدید و قابل اطمینانی را برای سپرده‌های ارزی ایجاد کرده است که می‌تواند حجم منابع سپرده ارزی که تا به امروز به بیش از چند ده میلیون دلار رسیده را به چندین برابر افزایش دهد.

از سوی دیگر در بخشنامه جدید توجه ویژه‌ای هم به ریسک بانک‌ها در جذب سپرده‌های ارزی شده است؛ در این بخشنامه علاوه بر اینکه سپرده‌گذاران می‌توانند منابع ارزی که در اختیار دارند را در حساب سپرده ارزی در اختیار نظام بانکی و با ضمانت بانک مرکزی قرار دهند، بانک‌ها نیز عاملیت بانک مرکزی را برعهده دارند و هیچ‌گونه ریسکی برعهده نظام بانکی نیست و لذا با ضمانت بانک مرکزی میزان پرداخت تعهدات آنها انجام خواهد شد.

اکنون با گذشته بیش از سه سال از زمان ابلاغ این بخشنامه می‌توان با بررسی توجه و اهتمامی که بانک‌ها نسبت به جذب سپرده‌های ارزی مبذول داشته‌اند، مزیت رقابتی بانک‌ها را در این حوزه ارزیابی کرد.

در همین راستا معاون امور بین‌الملل بانک دی، پرداخت سود به سپرده‌های ارزی مشتریان را یکی از مزیت‌های رقابتی شعب در بازاریابی و جذب منابع ارزی دانسته و معتقد است «مهمترین هدف راهبردی بانک دی در حوزه ارزی، تمرکز بر ارائه خدمات کارمزدی به مشتریان و رشد درآمدهای غیرمشاع برای حرکت بانک در مسیر سودآوری پایدار است».

آنچه نادر حسن‌پور در تشریح سویه‌های پرداخت سود به سپرده‌های ارزی به عنوان مزیت رقابتی از آن سخن گفته در واقع یکی از اصلی‌ترین رویکردهای بانک‌داری نوین در چارچوب استانداردهای بین‌المللی است؛ ارائه خدمات کارمزدی و رشد درآمدهای غیرمشاع از این رهگذر.

از جمله مسائلی که در رابطه با استفاده از ظرفیت سپرده پذیری ارزی باید مورد توجه قرار بگیرد، افزایش آگاهی کارکنان صف در شعب بانک‌ها از راهبردها و اهداف کلان ارزی هر بانک است چرا که طبیعتا میزان آشنایی عوامل صف با جایگاه سپرده‌های ارزی در اقتصاد کلان کشور و ارتقای جایگاه بانک اثر مستقمی دارد. 

از سوی دیگر موضوع دیگری که در سپرده ارزی ارزی باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، استفاده از روش‌های نوین و کارآمد بازاریابی است. اگرچه ضرورت استفاده از روش‌های نوین بازاریابی در تمامی حوزه‌های بانکی تردید ناپذیر است اما  تفاوت خصلت سپرده‌های ارزی و ریالی، بایستگی بکارگیری از این روش‌ها را دو چندان کرده است. به نظر می‌رسد توجه به همین ضرورت در بانک دی توانسته جذب سپرده‌های ارزی را به یکی از مزایای رقابتی بانک دی تبدیل کند؛ روش‌هایی که معاون امور بین‌الملل این بانک از آن‌ها تحت عنوان «بازاریابی رابطه‌مند» نام می‌برد و بکارگیری این نوع از بازاریابی را رمز موفقیت شعب در جذب مشتریان جدید در بخش ارزی می‌داند.

حسن‌پور تأکید دارد «در نظام بانکداری نوین جهانی، بازاریابی رابطه‌مند به یک رکن اساسی بانکداری تبدیل شده است به گونه‌ای که بانک‌ها با برقراری رابطه‌ای صمیمی و دوستانه با مشتری و پاسخگویی سریع به نیازها و انتظارات وی، تعهد و وفاداری مشتری را به برند خود تعمیق می‌بخشند و به عنوان مشاوری امین، در  رابطه‌ای طولانی‌مدت با مشتری، مجموعه خدمات ریالی و ارزی خود را به آنان ارائه می‌کنند».

ارسال نظرات
موضوعات روز