چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 15
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴
تیتر20 بررسی می کند؛
فولاد اکسین به مانند کلافی سردرگم در میان فولادسازان قرار گرفته است که با حواشی بسیاری همراه بوده و توانسته اختلافاتی را در این میان برای بحث واگذاری ایجاد کند.
کد خبر: ۵۲۵۵۷
سیاست یک بام و دو هوا برای فولاد اکسین / دست و پا زدن فولاد خوزستان برای تملک فولاد اکسین / آیا زور فولاد خوزستان به رقیب فولادی می رسد؟
تیتر20 - در این میان دو فولاد ساز بزرگ برای تصاحب سهام اکسین خود را آماده کرده اند اما حواشی ایجاد شده تا به امروز واگذاری سهام اکسین را به زمانی دیگر موکول کرده و به نوعی این کارخانه در شرایط بلاتکلیفی قرار گرفته است. 

فولاد مبارکه که به نوعی صنعت فولاد را در زیر چتر خود قرار داده است و با ایجاد شرکت های زیر مجموعه بسیار در هلدینگ با حضور در منطقه سنگان به سراغ حلقه های اولیه زنجیره رفت و با ایجاد معاونت معدنی در مجموعه خود، به بخش معدن ورود کرد، این بار در راستای قدرت نمایی بیشتر به دنبال تصاحب فولاد اکسین است. 

اما در آن سوی ماجرا فولاد خوزستان که تامین کننده خوراک اولیه اکسین است، سهام داری در این مجموعه را حق مسلم خود می داند به نحوی که مدیرعامل فولاد خوزستان با اشاره‌ به تملک فولاد اکسین گفت: فولاد خوزستان با جدیت به دنبال تملک فولاد اکسین است. اخیرا نیز استاندار خوزستان نامه‌ ای در مورد ضرورت واگذاری فولاد اکسین به فولاد خوزستان به رییس ‌جمهور نوشته اند و همزمان مذاکرات میان فولاد خوزستان و وزارت رفاه در جریان است.

اما آیا واگذاری ها باید براساس قدرت لابی گری مجموعه های یاد شده صورت گیرد یا باید سهامداری با اهلیت وضعیت فولاد اکسین را تعیین تکلیف کند؟

بدون شک فولاد خوزستان با توجه به شرایط جغرافیایی و تامین مواد اولیه فولاد اکسین می تواند حق بیشتری برای در اختیار گرفتن سهام این مجموعه داشته باشد اما موضوع مهم در واگذاری ها اهلیت است که به آن اشاره شد. از سویی دیگر واگذاری به کارخانه ای در خارج از خوزستان است می تواند حساسیت های محلی را به همراه داشته باشد.

از سویی دیگر برخی معتقدند فولاد مبارکه  با رایزنی به دنبال سهام فولاد اکسین است تا باتوجه به نزدیکی این مجموعه به آب و کاهش قیمت تمام شده بخشی از  هزینه های صرف شده در تولید و تامین آب را پوشش دهد. 

اما موضوع دیگر نقش آفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موضوع واگذاری فولاد اکسین است. در سه سال گذشته سوددهی فولاد اکسین باعث شد، این وزارتخانه برای واگذاری مردد شود، بدون شک در اختیار داشتن مجموعه ای سودده می تواند بخشی از بدهی های وزارت رفاه را جبران کند به همین دلیل بار دیگر وضعیت واگذاری به صورت سیاست یک بام و دو هوایی باقی بماند و در این زمان هم برخی شرکت ها از جمله فولاد خوزستان وفولاد مبارکه مذاکرات خود را ادامه دهند. 



ارسال نظرات
موضوعات روز