چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰
کارشناس صنعت خودرو، برنامه فروش هفتگی خودروسازان را موجب کاهش معاملات خودرو در بازار دانست و گفت: در کنار آن نیز، کاهش قیمت ارز موجب شده تا قیمت خودرو در بازار کاهش یابد.
کد خبر: ۵۲۵۹۹
تیتر 20 - امیر حشمتی فر تصریح کرد: در شرایط فعلی که تمایل برای خرید کاهش یافته، افرادی که قصد فروش خودرو دارند باید با قیمت پایین‌تری اقدام به فروش کنند و مشتریان واقعی نیز به دنبال خرید از کارخانه خواهند بود.
وی با بیان این‌که قیمت ارز موجب نوسان قیمت خودرو در بازار می شود، گفت: قیمت ارز نه تنها بر روی بازار خودرو بلکه بر روی تمامی بازارهای مالی تاثیرگذار است. به ویژه در زمان فعلی که خودرو تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است، افزایش و کاهش ارز به صورت مستقیم بر روی قیمت بازار خودرو تاثیرگذار است.
حشمتی فر با بیان این که از اردیبهشت ماه تاکنون، افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت خودرو در بازار شده، گفت: به عنوان مثال، پژو پارس TU5 از قیمت حدودا ۲۵۰ میلیون در اردیبهشت ماه، به ۳۴۵ میلیون تا این لحظه رسیده و این یعنی رشد ۱۰۰ میلیون تومانی داشته است. یعنی حدود ۴۰ درصد افزایش قیمت خودرو را با توجه به تورم ۴۰ درصدی شاهد بودیم. بنابراین بی شک قیمت ارز تاثیر بالایی بر قیمت خودرو در بازار دارد.
وی با بیان اینکه با توجه به رشد قیمت ارز و نهاده های تولید، همچنان قیمت تمام شده خودروسازان بیش از قیمت اعلامی اخیر است، تصریح کرد: به دلیل اینکه این افزایش قیمت با افزایش فروش هفتگی همراه است، موجب شده تا خریداران تمایل خود برای خرید خودرو از بازار را از دست داده و شانس خود را برای خرید مستقیم از شرکت های خودروساز و با نرخ قیمت کارخانه امتحان کنند. در واقع در کنار افزایش یا کاهش نرخ ارز، این موضوع موجب ایجاد رکود می شود و این رکود به نوعی بازار را مجبور به کاهش قیمت می کند.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با اشاره به اصلاح قیمت ۱۸ درصدی نرخ خودرو توسط خودروسازان، اظهار کرد: با توجه به افزایش چندین برابری قیمت فولاد، آلومینیوم و نهاده های تولید که بخش عمده قیمت تمام شده خودرو مرتبط با آنها است، مسلما قیمت تمام شده هر خودرو برای خودروساز، بیش از قیمت حال حاضر آن با وجود درصدی افزایش است.
وی با اشاره به اینکه تاثیر این افزایش قیمت بر روی کاهش زیان خودروسازان به ازای هر دستگاه خودرو، از نکات مثبت اصلاح قیمت ها است، خاطرنشان کرد: کاهش زیان خودروسازان هم به نفع صنعت و مشتریان است و هم به نفع افرادی است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت دخیل هستند.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، هرچه سریع تر و با مدیریت صحیح، فرمول قیمت تمام شده به اضافه سود منطقی تولید کننده به عنوان قیمت نهایی خودرو تعیین شود، شاهد افزایش چشمگیر تولید و کاهش التهابات بازار خودرو خواهیم بود.

ارسال نظرات
موضوعات روز