پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
تیتر 20 بررسی می کند؛
مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر واردات خودرو در قبال صادرات، هرچند فعلا به سد هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست کلی نظام خورده، با این حال همچنان امکان اجرایی شدن آن با وجود ایراداتی که دارد، هست.
کد خبر: ۵۲۶۴۷
واردات خودرو و صادرات قطعه زیر قیمت؟
تیتر20 - طبق این مصوبه، واردات خودرو در قبال صادرات به ویژه در بخش قطعات و مشروط بر آنکه فشار ارزی به کشور وارد نکند، آزاد است. این در حالی است که دو نگاه وجود از سوی قطعه سازان وجود دارد. یک دسته از قطعه سازان معتقدند این مصوبه، فرصتی برای صادرات قطعات به شمار می رود و حتی اگر در ابتدا ارزان فروشی هم شود، در آینده به نفع صنعت قطعه کشور تمام خواهد شد. 

از آن سو اما دسته ای دیگر از قطعه سازان عکس این نظر را دارند و معتقدند با اجرایی شدن مصوبه مجلس، صادرات جدیدی ایجاد نخواهد شد، مگر آنکه سود واردات آنقدر زیاد باشد که محصولات ایرانی را در بازارهای جهانی به زیر قیمت بفروشند. به عبارت بهتر، صادرات قطعات در ابتدا منجر به ارزان فروشی خواهد شد، بنابراین سودی برای کشور نخواهد داشت. 

در باب دیدگاه قطعه سازان موافق واردات خودرو در برابر صادرات، مسئله مهم اینجاست که آنها مصوبه مجلس را یک فرصت برای افزایش صادرات قطعات می دانند، حتی اگر در ابتدا ارزان فروشی صورت گیرد. به اعتقاد آنها، اگر این کار (صادرات قطعه) به دست تجار بیفتد و دولت در آن دخالت نکند، آنها راه را پیدا خواهند کرد و در نهایت به سودآوری خواهند رسید.

این البته در حالی است که طبق مصوبه مجلس، وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی اجرای آن است و هیچ بعید نیست در روند اجرا دخالت کند.هرچه هست،  این دسته از قطعه سازان، ارزان فروشی قطعات در ابتدای راه صادرات را موضوعی عادی و در راستای بازارسازی و جلب اعتماد مشتریان خارجی می دانند و معتقدند در نهایت این اقدام سبب تحکیم قطعات ایرانی در بازارهای خارجی خواهد شد.

این دسته از قطعه سازان همچنین واردات خودرو را اقدامی مناسب برای تنظیم بازار می دانند. اما مخالفان واردات خودرو در برابر صادرات قطعه، ارزان فروشی قطعات را بر نمی تابند. به اعتقاد آنها، اصلا واردات خودرو در این مقطع که کشور درگیر تحریم است و نیاز به تقویت تولید داخل دارد، ضروری نیست و تولید باید در اولویت باشد نه واردات خودرو به عنوان کالایی لوکس. 

با توجه به استدلال های موافقان و مخالفان "واردات خودرو در برابر صادرات"، دو موضوع اصلی محل اختلاف نظر آنها است، یکی اصل واردات خودرو دیگری ارزان فروشی قطعات در بازارهای خارجی. به نظر می رسد در مورد مسئله نخست یعنی آزادسازی واردات خودرو، افکار عمومی حامی نظر قطعه سازانی هستند که از واردات خودرو در ازای صادرات حمایت می کنند.

 برخی معتقدند بازار خودرو کشور در انحصار خودرسازان قرار دارد، بنابراین بهتر است واردات آزاد شود، مخصوصا حالا که طبق مصوبه مجلس اولا ارزی از کشور خارج نخواهد شد و ثانیا رقابتی هرچند اندک در بازار شکل خواهد گرفت.

 با این حال دیگر قطعه سازان بر این باورند که وقتی واردات در شرایط فعلی الزام و ضرورتی ندارد و برای صادرات هم مجبور به ارزان فروشی هستیم، بهتر است مصوبه مجلس بایگانی شود. شاید اگر کشور تحریم نبود، اوضاع اقتصادی و درآمد ارزی اجازه می داد واردات خودرو حتی بدون مصوبه مجلس نیز آزاد شود.

 در حال حاضر مذاکرات بر سر برجام در وین در جریان است و اگر توافقی حاصل شود، تحریم ها لغو خواهند شد، بنابراین ایران می تواند نفت بفروشد و درآمد ارزی اش را بالا ببرد. در این شرایط، مخالفت ها با ازسرگیری واردات خودرو نیز احتمالا فروکش می کند و دیگر شاید نیازی به مشروط کردن ورود خودرو به کشور در برابر صادرات نباشد.    

ارسال نظرات
موضوعات روز