شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
تیتر20 بررسی می کند؛
با رویکرد جدید سایپا در حذف محصولات قدیمی، این شرکت حالا دیگر در نزد افکار عمومی به عنوان خودروسازی که بر تولید محصولات قدیمی اصرار دارد، شناخته نمی شود. از طرفی، سایپا هرچه محصولات به روزتری تولید و قدیمی ها را کنار بگذارد، سهم بیشتری از بازار را به دست خواهد آورد و فروشش رشد می کند.
کد خبر: ۵۲۷۴۰
اقدام جسورانه سایپا در حذف محصولات قدیمی
تیتر20 - میرجواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا چندی پیش با اعلام اینکه در سه سال آینده ۹ محصول جدید در این شرکت تولید خواهد شد، اعلام کرد " به زودی خودروهای جدید آریا وشاهین اتوماتیک به تولید انبوه خواهند رسید و اطلس به عنوان جایگزین تیبا و ساینا، وارد بازار خواهد شد. اظهارات مدیرعامل سایپا نشان می دهد این شرکت رویکرد جدید خود را در خودروسازی کشور که از سال گذشته آغاز کرده، ادامه خواهد داد.
 
سال ها صحبت از حذف پراید بود، اما به دلایل مختلف کنار گذاشتن این خودرو هر بار به تعویق می افتاد. در نهایت اما سال گذشته سایپایی ها تصمیم گرفتند ریسک حذف پراید را تقبل کرده و این محصول را برای همیشه از خطوط تولیدشان حذف کنند. با حذف پراید، پر فروش ترین و پر تیراژترین خودرو تاریخ بازار ایران کنار گذاشته شد، آن هم در حالی که این اقدام سایپا ریسک زیادی در حوزه مالی برای این شرکت داشت. با کنار گذاشتن پراید، تیبا و تا حدی ساینا که از سطح کیفی بالاتری برخوردار بودند، جایگزین این خودرو شدند.

با حذف پراید و جایگزینی تیبا و ساینا، این تصور در افکار عمومی شکل گرفت که آنها نیز قرار است سال های سال تولید و عرضه شوند. این در حالی است که با توجه به اظهارات مدیرعامل سایپا، مشخص می شود رویکرد توسعه محصول این شرکت ادامه خواهد داشت. پراید نزدیک به ۳۰ سال در ایران عرضه شد، اما عمر تیبا هنوز به ۱۵ سال نرسیده و ساینا هم زیر یک دهه عمر دارد. بنابراین با حذف تیبا و ساینا (البته احتمالا فقط در مدل های پایه)، این خودروها به ترتیب نصف و یک سوم پراید عمر خواهند کرد. جایگزین آنها نیز محصولی است جدید که طبعا به روزتر و با کیفیت تر و البته دارای قیمتی بالاتر خواهد بود.
اقدام جسورانه سایپا در حذف محصولات قدیمی
رویکرد سایپا اما از جهات مختلف قابل بررسی است، چه آنکه در کنار تغییر تصورات عمومی از خودروساز بزرگ ایران، خالی از ریسک نیز نیست. جایگزینی ساینا و تیبا با اطلس (به عنوان محصولی جدید) تصور افکار عمومی از سایپا را به عنوان خودروسازی که بر تولید محصولات قدیمی اصرار داشت، تغییر می دهد.

 سایپا سال ها پراید ساخت و حاضر نشد آن را حذف و خودرویی جدید را جایگزینش کند، بنابراین اگر قرار بود تیبا و ساینا نیز به سرنوشت پراید دچار شوند، نظر افکار عمومی در مورد این خودروساز تغییر نمی کرد. حالا اما پراید رفته و ساینا و تیبا هم خیلی زودتر از آن چه تصور می شد، قرار است حذف شوند. با این حساب، می توان انتظار داشت نگاه ها به نارنجی های جاده مخصوص تغییر کند.

 به عبارت بهتر، با رویکرد جدید سایپا، این شرکت حالا دیگر در نزد افکار عمومی به عنوان خودروسازی که بر تولید محصولات قدیمی اصرار دارد، شناخته نمی شود. از طرفی، سایپا هرچه محصولات به روزتری تولید و قدیمی ها را کنار بگذارد، سهم بیشتری از بازار را به دست خواهد آورد و فروشش رشد می کند.

در کنار این مزیت ها البته حذف محصولاتی مانند ساینا و تیبا با توجه به اینکه جزو خودروهای به اصطلاح اکونومی بازار هستند، خالی از ریسک نیز نیست. وقتی پراید حذف شد، اگرچه تیبا جای آن را گرفت، اما قیمت آن با توجه به امکانات خودرو بالاتر بود. حالا نیز با حذف تیبا و ساینا و جایگزینی آنها با اطلس، ممکن است بخشی از بازار سایپا تحت تاثیر این ماجرا قرار بگیرد.

باید منتظر ماند و دید گروه خودرو سازی سایپا همزمان با توسعه محصول برای حفظ و توسعه بازار چه تدابیری اندیشیده است.

ارسال نظرات
موضوعات روز