شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
تیتر20 ، بیست سال همکاری چری با شریک ایرانی اش را بررسی می کند؛
همکاری مدیران خودرو با همتای چینی اش در حالی بیستمین سال خود را سپری می کند که به نظر می رسد تا کنون بین طرفین انتقال تکنولوژی خاصی صورت نگرفته است.به نحوی که مدیر عامل این شرکت لازمه ادامه این همکاری را انتقال تکنولوژی از چین به ایران دانسته است.
کد خبر: ۵۲۷۸۵
تیتر20 ، بیست سال همکاری چری با شریک ایرانی اش را بررسی می کند؛
تیتر20 - مدیران خودرو یکی از خودروسازان پر کار بخش خصوصی به شمار می رود که از همان بدو تولید، زمانی که یکی از زیر مجموعه های کرمان موتور محسوب می شد،کار خود را به خودروسازی چری آغاز کرد. همکاری این دو خودروساز تاکنون با ارائه محصولات مختلف در کلاس های متفاوت قیمتی ادامه داشته است. مدیر عامل چینی مدیران خودرو نیز در مراسم رونمایی از برند لوکس این خودروساز،فونیکس به آن اشاره کرده است.اشاره ای که از یک سو می توان نشانه ای از همکاری مستمر این شرکت با همتای ایرانی ،آن هم در شرایط مختلف از جمله تحریم ها دانست.اما سوی دیگر این همکاری را می توان یکی از نقاط مبهم و نه چندان روشن آن دانست.

احساس نیاز به انتقال تکنولوژی؟!
در این نشست جک لی با اشاره به اینکه اشتیاق مردم در بازار ایران برای داشتن یک خودروی مدرن و لوکس بسیار زیاد است؛ تصریح کرد:"مدیران خودرو تصمیم گرفت محصولات لوکس تر، با کیفیت تر، زیباتر و مدرن تر نسبت به محصولات پیشین خود را با برند فونیکس به بازار ایران عرضه کند.حضور برند چری در ایران و همکاری این شرکت با شریک ایرانی خود نزدیک به 20 سال سابقه دارد و لازمه ادامه این همکاری انتقال تکنولوژی از چین به ایران است، در همین راستا مدتی پیش مدیران خودرو مسابقه طراحی خودروی مفهومی را برگزار کرده بود تا شاید باب همکاری مشترک در زمینه طراحی خودرو میان چری و ایران گشوده شود." 

پس انداز مدیران خودرو بعد 20 سال
در خصوص این همکاری هر چند نقاط خوب و مثبتی دیده می شود اما پیرو صحبت های جک لی یک پرسش اساسی مطرح می شود.حاصل این همکاری غیر از مونتاژ محصولات چینی با 20 تا 30 درصد داخلی سازی چه بوده است؟

این در حالی است که این شرکت نیز مانند مدیران خودرو چندان دیرپا نیست و تقریبا ربع قرن عمر دارد.اما نحوه مدیریت و فضای رقابتی صنعت وبازار خودروی چین به گونه ای بوده است که اکنون چری جزء 10 شرکت برتر این کشور محسوب می شود. البته مدیران خودرو نیز طی سال های اخیر همواره بالاترین میزان تولید را به خود اختصاص داده است.با این حال بار دیگر این پرسش مطرح است؛حاصل همکاری این دو خودروساز طی این 2 دهه چه بوده است و پس انداز فنی مدیران خودرو در این 20 سال چه بوده است؟

آغاز همکاری دو تازه کار
همکاری مدیران خودرو با همتای چینی خود به اوایل سال 1381،یعنی همان سال تاسیس این شرکت مرتبط می شود. مدیران خودرو که هم اکنون با بیش از 140 نمایندگی فروش جزء معروف ترین خودروسازهای بخش خصوصی کشور به شمار می رود فعالیت خود را از  سال ۱۳۸۱ در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید در شهر بم آغاز کرد. چری نیز تقریبا5 سال از این شرکت بیشتر عمر کرده است.این خودروساز چینی کار خود را از سال 1997 آغاز کرد.اما نکته جالب توجه ماجرا آغاز صادرات چری است که دو سال بعد از تاسیس شروع شده است.

صادرات خودروساز 2 ساله چینی
این مساله درست نقطه ثقل ماجراست. به بیان ساده از یک سو این شرکت توانسته طی سال هایی که از عمرش گذشته است هم در برخی کشورها مانند ایران سایت تولیدی مشترک داشته باشد و هم توانسته بازارهای صادراتی خوبی پیدا کند که می توان کشورهایی مانند ایران،برزیل ،روسیه ،ونزوئلا، بنگلادش و برمه اشاره کرد.

قرارداد چری با غول ها
ضمن اینکه این شرکت توانسته است با برخی شرکت های بزرگ نیز قرارداد همکاری امضا کند. تاتا موتورز یکی از این شرکت هاست که مالکیت برندهای انگلیسی لندروور و جگوار و رنج روور را در اختیار دارد. حاصل این همکاری بالارفتن قابل ملاحظه توان توانایی‌های فنی چری  بود. در واقع با تزریق تکنولوژی‌های خارجی، کیفیت محصولات این خودروساز بهبود بسیاری پیدا کردند و تولیدات آن توان رقابت با محصولات پایه و متوسط آسیایی را به دست آوردند. در عین حال طی سال های اخیر با توجه به حرکت جهانی برای تولید خودروهایی با سوخت های غیر فسیلی ، چری نیز گام هایی در این راستا برداشته است. 

مدیران خودرو؛همچنان غریبه برای چری؟
اما پرسش اصلی همچنان پا برجاست؛حاصل و دستاورد همکاری مدیران خودرو و چری برای طرف ایرانی چه بوده است.این در حالی است که در سال 2007 چری برای ارتقاء سطح دانش خود با فیات کرایسلر نیز قرار داد انعقاد کرد.هر چند این قرار داد پیرو  توافق فیات کرایسلر با نیسان ملغی شد. اما از همان ابتدا تا کنون این روند در شرکت چری ادامه دار بوده است.

با این حال به نظر می رسد که شرکت مادر همچنان به همتای ایرانی خود به چشم غریبه نگاه می کند.هر چند به رغم تمام مشکلات و دست اندازها در مسیر تولید مدیران خودرو با تولید نزدیک به 18 هزار خودرو(با کاهش 12 درصدی نسبت به مدت مشابه- آمار تولید 8ماهه) در سال جاری رتبه یک بخش خصوصی را به خود اختصاص داده است.اما در عین حال باید توجه داشت و تاکید کرد که حاصل این پیوند 20 سال خالی از انتقال تکنولوژی بوده است.

داخلی سازی، در حد تریم داخلی؟!
 به بیان ساده اگر داخلی سازی هم صورت گرفته است در حدی بوده است که تمام خودروسازان کم وبیش توان آن را دارند.در واقع یکی از اصلی ترین اساس همکاری ها میان دو شرکت انتقال تکنولوژی مادر در آن صنعت است. این در حالی است که با دقت و ریز شدن در داخلی سازی مدیران خودرو غیر از تریم داخلی ،موکت کف و رینگ ولاستیک و قطعاتی این چنینی،نکته قابل توجهی به دست نمی آید. یعنی طی این سال های تکنولوژی ساخت موتور،گیربکس و اکسل در میان نبوده است. هیچ اقدامی برای پلتفرم صورت نگرفته است.
 
یک پرسش ساده،ندادند یا نخواستیم؟
بنابراین باید این پرسش را به گونه ای دیگر نیز می توان مطرح و پاسخ داد.از یک سو شاید شریک چینی خسست به خرج داده است و از سوی دیگر شاید مدیران خودرو نخواسته است. اگر گزینه اول صحیح باشد،دلیل استمرار این همکاری چیزی جز فروش بیشتر شرکت مادر و سود بردن ازبازار تشنه محصول نمی تواند باشد  اگر گزینه دوم صحیح باشد، مشخص می شود که شریک ایرانی نیز به بازار و صنعت خودروی کشور با عینک چینی ها نگاه می کند.

در عین حال باید در نظر داشت که هر چه قدر میزان داخلی سازی کمتر و نیاز به واردات بیشتر باشد،به همان میزان خروج سرمایه از کشور و همچنین دورشدن از تکنولوژی نیز بیشتر خواهد شد.امری که تنها خنده بر لبان تولید کنندگان سرزمین اژدها خواهد نشاند.




ارسال نظرات
موضوعات روز