شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
سرپرست منطقه آزاد قشم در گفتگو با تیتر20 عنوان کرد؛
افشار فتح الهی با اشاره به اینکه برج مراقبت فرودگاه قشم تا قبل از سال 1401 به بهره برداری می رسد گفت: برای جذب سرمایه گذار در فرودگاه فراخوان عمومی خواهیم داد.
کد خبر: ۵۲۹۵۹
قشم
تیتر 20- قشم با 1500 کیلومتر مربع وسعت بزرگترین جزیره منطقه است که از 20 کشور همچون بحرین بزرگتر است، این منطقه در سال های گذشته با وجود ذخایر نفت و گاز و موقعیت ژئوپلتیک هنوز توسعه پیدا نکرده است. سرپرست منطقه آزاد قشم در گفتگو با تیتر 20 ضمن تاکید بر اینکه تلاش داریم قشم را به عنوان قطب گردشگری کشور و منطقه مطرح کنیم، گفت: این قابلیت در منطقه آزاد قشم وجود دارد که علاوه بر گردشگران داخلی میزبان گردشگران خارجی هم باشد، زیرا نه تنها دارای چشم انداز های طبیعی زیادی هست، از نظر فرهنگی هم ظرفیت بالایی در این منطقه وجود دارد که می توان آن را برای جهانیان به نمایش گذاشت.

افشار فتح الهی با بیان اینکه برای تحقق اهداف تعیین شده توسعه بنادر بزرگ چند منظوره و ایجاد دیپلماسی اقتصادی با همسایگان در دستور کار قرار دارد، افزود: هم اکنون بیشترین میزان بیکاری در قشم مربوط به بومیان است و برای رفع این مشکل راهکار حمایت از کار آفرینی بومیان و راه اندازی کسب و کار های خرد برنامه ریزی شده است.

او در پاسخ به این سوال که منطقه آزاد قشم چطور قرار است به یکی از قطب های گردشگری کشور تبدیل شود در حالی که بسیاری از مسافران از خدماتی که در بنادر این منطقه ارانه می شود راضی نیستند، اظهار کرد: در حال حاضر ما می پذیریم خدماتی که در بنادر قشم ارائه می شود به دلیل اینکه استاندارد لازم را ندارند هنوز از کیفیت مناسبی نیز برخوردار نیستند، از این رو باید برای رفع این مشکل برنامه ارائه می شد و هم اکنون تدوین کرده ایم.

او افزود: به طور قطع دستیابی به هر برنامه ای منوط به تعریف پروژه است و هم اکنون برای دستیابی به هر یک از اهدافی که در بخش زیرساختی یعنی توسعه بنادر، فرودگاه، راه و راه آهن پیش بینی شده پروژه های را در قالب سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تعریف کرده ایم که در جزئیات زمان شروع و پایان پروژه هم در آن مشخص است، بنابراین این طور نیست که برنامه هایی که اخیرا تدوین شده بدون مبنا باشند و قابلیت اجرایی دارند.

سرپرست منطقه آزاد قشم با تاکید بر اینکه توسعه ی فرودگاه قشم ضروری است، اظهار کرد: در حال حاضر مقدمات بهره برداری از برج مراقبت فرودگاه اجرا شده و با توجه به اینکه پیمانکار آن به سرعت در حال انجام کار است، اگر مشکلی پیش نیاید تا قبل از سال 1401 به بهره برداری می رسد.

افشار افزود: بعد از افتتاح برج مراقبت باید وارد توسعه سالن ها و خدمات فرودگاهی شویم و اولویت ما این است که پروژه های فرودگاهی را توسط سرمایه های بخش خصوصی انجام دهیم، چراکه این مساله علاوه بر اینکه منافعی برای بخش خصوصی دارد به دلیل اینکه مدیریت آنها ازکیفیت بالاتری برخوردار است بیشتر مورد استقبال خواهد بود، از این رو در حال تهیه پکیجی برای معرفی فرودگاه قشم به عنوان پروژه قابل سرمایه گذاری هستیم، هرچند در چند وقت اخیر شرکت های خارجی هم برای پروژه قشم تاکنون مذاکراتی داشته اند اما برای جمع بندی نهایی ابتدا برای جذب سرمایه گذار از طریق فراخوان اعلام عمومی خواهیم کرد.

سرپرست منطقه آزاد قشم درباره جزئیات توسعه فرودگاه قشم گفت: در اسناد بالا دستی فرودگاه قشم به عنوان شهر فرودگاهی تعریف شده اما به طور قطع توسعه خدمات فرودگاهی متفاوت از شهر فرودگاهی است، بنابراین باید ابتدا تعریف دقیقی از برنامه داشت.

افشار در پاسخ به این سوال که چرا خدمات دهی در بنادر قشم ضعیف است، گفت: این مساله ناشی از مشکلاتی است که ریشه حقوقی دارد و به سازمان بنادر یا سازمان مناطق آزاد ارتباطی ندارد، برای نمونه بندر کاوه به صورت قراردادی به بخش خصوصی اجاره داده شده که نمی تواند کار کند و از طرف دیگر از دست سازمان خارج است و نمی تواند کاری بکند و امکانات معطل مانده و تا زمانی که دعواهای قضایی حل نشود نمی توانیم از این امکانات بهره مند شودیم.

او افزود: در دنیا ابتدا زیرساخت ها را ایجاد و بعد مناطق آزاد را معرفی می کنند اما در ایران اینطور نبوده و ابتدا مناطق آزاد ایجاد می شود و بعد باید برای زیرساخت ها هزینه می شود، امسال دبیر شورای عالی مناطق آزاد پیشنهاد کرده برای ایجاد زیرساخت در این مناطق ردیف بودجه ای در نظر گرفته شود.

ارسال نظرات
موضوعات روز